Performancing Metrics

صيانت از حقوق مالكيت در كشور بايد تقويت شود | اتاق خبر
کد خبر: 898
تاریخ انتشار: 11 خرداد 1390 - 03:48

رييس سازمان بورس:

صيانت از حقوق مالكيت در كشور بايد تقويت شود

 

سنا- ريیس سازمان بورس تاکید کرد: اگر به دنبال افزایش سرمایه‌گذاری در کشور هستیم باید به مقوله تثبیت و ثبات مالکیت، احترام به حقوق مالکیت به خصوص بخش خصوصی توجه خاصی داشت و از حق مالکیت آنها به خوبی صیانت و حفاظت کرد تا سرمایه‌گذاری‌ها گسترش یابد.

دکتر «علی صالح‌آبادی» در مراسم بزرگداشت یکصدمین سالگرد تاسیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه بانک جهانی 12 شاخص را برای سهولت کسب و کار تدوین کرده است، گفت: دو شاخص حمایت از حقوق سرمایه‌گذار و ثبت و مالکیت، از اهمیت بسزایی برخوردار است. بحث ثبت و شناسایی حق مالکیت و تثبیت آن یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در ارزیابی ریسک حقوقی است لذا میزان ثبات مالکیت باید به قدری در کشور ارتقا یابد که ریسک‌های حقوقی ناشی از فعالیت‌های اقتصادی به حداقل خود برسد تا سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در ایران افزایش یابد.

سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه اهمیت موضوع فوق با توجه به الزامات قانون اصل 44 دو چندان شده است، گفت: سرمایه‌گذاری‌های دولت براساس این قانون، محدود و نقش بخشی خصوصی در سرمایه‌گذاری فعالیت‌های اقتصادی پر‌رنگ‌تر شده است.

وی با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه رشد 8 درصدی اقتصاد پیش‌بینی شده است، افزود: برای دستیابی به این رشد باید بیش از 1000 میلیارد دلار در طول برنامه پنجم در کشور سرمایه‌گذاری شود. بنابراین باید حق مالکیت، تثبیت مالکیت و حفاظت و صیانت از حقوق بخش‌های عمومی، خصوصی و تعاونی محترم شمرده شود تا بتوان به الزامات برنامه پنجم دست یافت.

دکتر صالح آبادی در مورد مقوله روش‌های نگهداری مالکیت افزود: بسترهای الکترونیکی امکان تعارض و جعل را کاهش می‌دهد که باید در این حوزه فرهنگ‌سازی لازم در جامعه انجام شود.

وی با بیان اینکه استفاده از بسترهای الکترونیکی از سال گذشته با ورود امضای دیجیتال به سامانه کدال آغاز شد، اظهار داشت: مالکیت افراد در بازار سرمایه از اوایل دهه 70 به صورت بانک‌های اطلاعاتی نگهداری می‌شود. همچنین در راستای حرکت از حالت بانک پایگی به بازار پایگی و تامین منابع مالی فعالیت‌های اقتصادی از طریق بازار سرمایه، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، تمام نقل و انتقالات سهام و اوراق بهادار را نگهداری و ثبت و ضبط می‌کند.

وی افزود: بر اساس ماده 99 برنامه پنجم توسعه، نقل و انتقال سهام شرکت‌های سهامی عام و اوراق بهاداری که به صورت عمومی منتشر شده اند از طریق سامانه‌های بورس انجام می‌شود تا بتوان به خوبی از حقوق سرمایه‌گذاران صیانت کرد.

 

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید