Performancing Metrics

رئیس مجمع واردات :واردات سالی ۵۰ تن آدامس به کشور/ضرورت نظارت بر گلوگاه‌های توزیع کالا | اتاق خبر
کد خبر: 91491
تاریخ انتشار: 16 بهمن 1393 - 10:04
رئیس مجمع واردات ضمن تاکید نظارت بر گلوگاه توزیع کالا در کشور گفت: آدامس که کالای چندان اساسی نیست 70 تن در کشور مصرف می‌شود که فقط 20 تن آن در داخل تولید می‌شود....
رئیس مجمع واردات ضمن تاکید نظارت بر گلوگاه توزیع کالا در کشور گفت: آدامس که کالای چندان اساسی نیست 70 تن در کشور مصرف می‌شود که فقط 20 تن آن در داخل تولید می‌شود.
اتاق نیوز- محمدحسین برخوردار در پاسخ به این پرسش که تعرفه واردات و کاهش آن چقدر می‌تواند در حمایت از تولید داخل موثر باشد، گفت: مشکل این جاست که ما برای کالاهایی تعرفه بالای واردات می‌گذاریم که اصلا در ایران تولید نمی‌شود و همین امر تمایل به قاچاق کالا را دو چندان می‌کند. وی افزود: باید تشکل‌های تولیدی و وارداتی دور هم بنشینند و مصرف واقعی را در نظر بگیرند، تا مازاد بر نیاز وارد کشور شود، یا در نهایت محصولات تخصصی که امکان تولید را در داخل نداشته یا تولید آن مقرون به صرفه نیست. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با ذکر مثالی از واردات بی‌رویه برخی کالاها خاطر نشان کرد: مثلا آدامس که کالای چندان اساسی نیست 70 تن در کشور مصرف می‌شود که فقط 20 تن آن در داخل تولیدی است و بخش عمده آن به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود. ما باید رویه‌ای را در پیش بگیریم که با کاهش تعرفه سالانه از واردات رسمی حمایت کنیم. وی با آسیب شناسی علت ورود کالای قاچاق به کشور گفت: عده‌ای می‌‌خواهند از زیر حقوق ملت شانه خالی کنند و کالا را از طریق قاچاق می‌آورند، در صورتی که تاجری که هزینه دفتر، بیمه، مالیات، عوارض گمرکی و هزینه جانبی را می‌پردازد، زیر فشار دولت قرار می‌گیرد و برخی بدون هیچ زحمتی جیب‌های خود را پر می‌کنند. باید پرسید، چرا سیستمی ایجاد نمی‌شود که در گلوگاه‌های توزیع جلوی قاچاق را بگیرد و همه سازمان‌ها توپ را به زمین یکدیگر می‌اندازند. وی وجود تشکل‌های موازی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز را یکی از دلایل جدی نگرفتن برخورد با پدیده قاچاق دانست و افزود:‌ نسخه کارشناسی برای حل این مشکل در تشکل‌های بخش خصوصی وجود دارد، به شرط آنکه دولت عزم برای این موضوع جزم کند. برخوردار تصریح کرد:‌از این طرف جنس وارداتی که از مبادی رسمی وارد شده پشت درب‌های کنترل استاندارد می‌ماند و از آن طرف کالای قاچاق دو روزه وارد کشور می‌شود.  
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید