Performancing Metrics

یارانه میلیونی پرمصرف‌ها در برق و گاز | اتاق خبر
کد خبر: 97819
تاریخ انتشار: 26 اسفند 1393 - 12:54
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: یارانه ماهانه پنهان پرمصرف‌ها در برق حداقل ۳۰۰ هزار تومان و در گاز بیش از یک میلیون تومان است....
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: یارانه ماهانه پنهان پرمصرف‌ها در برق حداقل ۳۰۰ هزار تومان و در گاز بیش از یک میلیون تومان است.
به گزارش اتاق نیوز به نقل از مهر، الیاس نادران با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما با برشمردن معایب شیوه کنونی افزایش قیمت برق و گاز در سال جاری، اظهارداشت: این روش قیمت‌گذاری به نفع ثروتمندان است و آنها با درصد کمتری از افزایش قیمت مواجه می شوند. وی گفت: ۱۲ نماینده از کمیسیون‌های برنامه و بودجه، اقتصاد و انرژی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کردند دولت روش افزایش نرخ گاز و برق را به نفع اقشار کم‌درآمد تغییر دهد. نادران که خود از امضاکنندگان این پیشنهاد است، افزود: روش فعلی دولت در افزایش بهای برق و گاز بر اساس عدالت و قانون هدفمندی یارانه ها انجام نشده است و مطابق با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیست. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهارداشت: براساس این روش، ‌ بهای گاز خانواده های کم درآمد و کم مصرف، ۴۷ درصد و خانواده های پردرآمد و پرمصرف، تنها ۴ درصد افزایش می یابد. وی با تاکید بر اینکه در افزایش بهای انرژی نباید کم مصرف‌ها و پرمصرف‌ها به صورت یکسان دیده شوند، ادامه داد: این شیوه قیمت‌گذاری، افراد را به مصرف بیشتر تشویق می کند. نادران گفت: دولت بهای برق را برای مصارف خانگی، ۱۰ درصد و برای مصارف صنعتی، ۲۰ درصد افزایش داده است در حالی که ما در شرایط رکود اقتصادی هستیم و باید از صنایع و تولیدکنندگان حمایت کنیم. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: قرار است در افق زمانی مشخص، بهای انرژی را به قیمت‌های منطقه ای برسانیم اما اکنون بهای برق بالاترین پله مصرف کشور هنوز با قیمت تمام شده، ‌فاصله دارد و پایین تر است. وی گفت: دولت در افزایش بهای برق با همه به طور یکسان رفتار می کند، بنابراین پرمصرف ها، یارانه پنهان بیشتری می گیرند. قیمت‌گذاری گاز براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها سیدجلال نورموسوی رئیس امور تعرفه ها و قراردادهای مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز هم در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری از شیوه فعلی قیمت‌گذاری بهای گاز دفاع کرد و گفت: دولت براساس قانون هدفمندی یارانه ها، تعرفه ها را تعیین و به شرکت ملی گاز ایران ابلاغ می کند. وی افزود: در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها بر مبنای همان ۱۲ پلکان مرحله اول، ‌ طبق ابلاغ هیئت دولت درخصوص جدول شماره یک ۲۰ درصد باید اضافه شود. نورموسوی ادامه داد: این جدول، یک نرخ دارد و متوسط قیمت گازبها، ۷۰ تومان (به ازای هر متر مکعب) است. وی گفت: برای ورود به مرحله دوم که شامل گازبهای همه بخش‌ها از جمله واحدهای صنعتی و کشاورزی است، دولت اعلام کرد برای بخش خانگی، ۲۰ درصد اضافه شود. نورموسوی افزود: جدول شماره دو هم وجود دارد که براساس رفتار مصرفی مشترکان، در پلکان اول تشویق و برای پلکان‌های بالایی یعنی برای پرمصرف‌ها، جرایمی در نظر گرفته شده است. وی اظهارداشت: براساس مذاکراتی که با نمایندگان مجلس شده، تصمیماتی برای افزایش ۲۰ درصد به هر پله مصرفی ابلاغ شده و حدود سه هفته است که بر روی سامانه مکانیزه قبوض مشترکان، جاری و اعمال شده و قبوض جدید بر مبنای افزایش ۲۰ درصد به هر پله است. مجری گفت: تلاش کردیم از مسئولان وزارت نیرو و توانیر هم در این بحث شرکت کنند اما آنها نپذیرفتند.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید