Performancing Metrics

زعفران ایرانی، کیلویی 6.5 میلیون تومان | اتاق خبر
کد خبر: 99713
تاریخ انتشار: 17 فروردین 1394 - 16:42
اتاق نیوز/ عضو شورای ملی زعفران از افت 30 درصدی تولید زعفران در سال گذشته خبر داد و گفت: این محصول به طور میانگین کیلویی 6.5 میلیون تومان در بازارهای جهانی عرضه می‌شود....
اتاق نیوز/ عضو شورای ملی زعفران از افت 30 درصدی تولید زعفران در سال گذشته خبر داد و گفت: این محصول به طور میانگین کیلویی 6.5 میلیون تومان در بازارهای جهانی عرضه می‌شود.
علی حسینی با اشاره به تولید 210 تنی زعفران در سال گذشته، اظهار کرد: براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی بیش از 80 هزار هکتار از اراضی خراسان جنوبی و خراسان رضوی زیرکشت زعفران رفت که میزان تولید این محصول در سال گذشته به بیش از 210 تن رسید و این میزان نسبت به سال گذشته با حدود 30 درصد کاهش همراه بود. وی افزود: این میزان تولید نشان می‌دهد که متوسط عملکرد زعفران در هر هکتار 2.6 کیلوگرم بوده است. در حالی که اگر بتوانیم با قدری تلاش میزان عملکرد این محصول در واحد سطح را به چهار کیلوگرم افزایش دهیم بالغ بر 320 تن زعفران تولید می‌شود. عضو شورای ملی زعفران ادامه داد: علی‌رغم این‌که در ابتدای سال گذشته با مشکلاتی در زمینه‌ محدودیت‌های صادراتی از نظر بسته‌بندی مواجه بودیم، آهنگ صادرات در نیمه دوم سال گذشته رو به رشد بود و تا پایان امسال ادامه داشت. حسینی با بیان این‌که اگر مجددا دلالان به عرصه صادرات و بازار زعفران ورود پیدا نکنند و باعث اختلال و بی‌نظمی نشوند می‌توان به آینده بازار این محصول در سال جاری امیدوار بود، گفت: گرچه میزان تولید زعفران نسبت به سال‌های گذشته روند کاهشی داشته است اما همین میزان تولید بیش از ظرفیت متوسط صادراتی این محصول بوده است، چرا که به غیر از یکسال که 200 تن زعفران صادر شد، متوسط سالانه صادرات زعفران در هر سال 130 تا 150 تن است که این میزان تولید و صادرات نیز با کل نیاز دنیا برابری می‌کند. عضو شورای ملی زعفران همچنین در خصوص قیمت این محصول در سال گذشته اظهار کرد: قیمت تمام شده زعفران ایرانی همچنان بالا نیست و هیچ کس قدرت رقابت با ایران را ندارد. قیمت داخلی زعفران در سالی که گذشت بین چهار تا پنج میلیون و 800 هزار تومان بسته به کیفیت و وضعیت بازار متفاوت بوده است. وی با اشاره به این‌که قیمت کنونی زعفران در بازار داخلی چهار میلیون و 500 هزار تومان تا پنج میلیون و 500 هزار تومان است، گفت: در حال حاضر هر کیلوگرم زعفران در بازار‌های جهانی به صورت متوسط 1800 تا 2000 دلار (به طوور میانگین حدود شش میلیون و 500 هزار تومان) معامله می‌شود. این عضو شورای ملی زعفران تصریح کرد: بزرگ‌ترین نقطه قوت زعفران در سالی که گذشت این بود که با کیفیت‌ترین محصول در دنیا در ایران تولید و به بازارهای جهانی عرضه شد اما بزرگ‌ترین نقطه ضعف صنعت زعفران رقابت‌های مخرب تجار یک‌ شبه با یکدیگر بود که بیشترین آسیب را به ثبات قیمت واقعی و ارزش افزوده بیشتر برای زعفران ایرانی وارد کرد.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید