Performancing Metrics

چاپخانه داران همدان در حسرت تشکیل اتحادیه | اتاق خبر
کد خبر: 103075
تاریخ انتشار: 31 فروردین 1394 - 15:35
اتاق نیوز - همدان به لحاظ بهره مندی از چاپخانه های قوی حرف برای گفتن دارد اما هفت سال از انحلال اتحادیه چاپخانه داران همدان می گذرد و همچنان وعده ها برای احیا مجدد آن ب...
اتاق نیوز - همدان به لحاظ بهره مندی از چاپخانه های قوی حرف برای گفتن دارد اما هفت سال از انحلال اتحادیه چاپخانه داران همدان می گذرد و همچنان وعده ها برای احیا مجدد آن بی عمل باقی مانده اند.
صنعت چاپ و فعال بودن آن در استانی با سابقه تاریخ و تمدن همدان موضوعی مهم است و احیا اتحادیه چاپخانه‌داران استان و کمک به رونق این صنعت در همدان نشانی بر درک این اهمیت است. پرواضح است که بخش خصوصی نقش خود را در تثبیت مرکزیت همدان در چاپ غرب کشور ایفا کرده و سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی بزرگترین چاپخانه غرب کشور در همدان بخشی از این نقش بوده و اکنون نوبت بخش دولتی است که با کمک به احیا اتحادیه چاپخانه‌داران استان و همچنین تاکید بر انجام کارهای چاپی در چاپخانه‌های استان و پیشگیری از خروج سرمایه از همدان نقش خود را در کمک به صنعت چاپ ایفا کند. البته این به معنی رد حمایت‌های صورت گرفته از این صنعت در استان همدان نیست بلکه تاکیدی بر توجه بیشتر برای هماهنگی حرکات بخش خصوصی با بخش دولتی است. اینکه هماهنگی بین این دو بخش حالت هم‌افزایی و هم‌پوشانی داشته باشد در وضعیتی روی خواهد داد که حرکات این بخش خصوصی و دولتی با هم هماهنگ باشد و اگر طرح توسعه‌ای از سوی بخش خصوصی پیگیری می‌شود، طرح‌های کمکی به توسعه صنعت چاپ نیز در بخش خصوصی پیگیری شود.

مدیر یکی از چاپخانه ها این استان با اشاره به اینکه حدود هفت سالی است که اتحادیه چاپخانه داران این استان منحل شده است، افزود: اتحاد یه چاپخانه داران  زیر مجموعه ای از اتحادیه های مختلف شده که هیچکدام این را قبول نکرده اند.

نصرت الله طاقتی احسن با بیان اینکه در سه سال گذشته بر اساس پی گیری های انجام شده مقرر شد که طبق قانون جدید به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضا از یک تبصره استفاده و یک اتحادیه مستقل تشکیل شود، اظهارداشت: رئیس اتاق اصناف استان همدان خبر تشکیل اتحادیه مستقل را حدود یک سال پیش اعلام کرد که موظف بود در کمتر از سه ماه اعضای اتحادیه را شناسایی، جذب و انتخابات اتحادیه را برگزار کند.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل کوتاهی و کم لطفی اتاق اصناف استان همدان این خبر که بارها و بارها در جراید، نشریات، مطبوعات و خبرگزاری ها اعلام شده بود عملی نشد.

نصرت الله طاقتی احسن با تاکید براینکه انتظار داریم در ابتدای سالجاری تکلیف اتحادیه چاپخانه داران استان همدان روشن شود، عنوان کرد: امیدواریم هرکدام از مسئولان در خبر رسانی پیش دستی نکنند و فقط برنامه هایی را که واقعا عملیاتی می شود بیان کنند و انتظار داریم رئیس اتاق اصناف استان نخستین فردی باشد که این کار را انجام می دهد.

وی با تاکید براینکه متاسفانه آسیب های زیادی به دلیل نبود اتحادیه به چاپخانه داران استان وارد شده است گفت: یکی از بزرگترین آسیب ها این است که 175 هزار جلد پیک نوروزی که متعلق به استان همدان است و باید در چاپخانه های این استان به چاپ برسد به راحتی توسط معاونت آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان بنا به دلایلی که برای ما نیز ابهام دارد در یکی از چاپخانه های تهران به اسم وزارت اموزش و پرورش به چاپ رسیده است.

وی با اشاره به اینکه مبلغ هرپیک نوروزی هزار تومان است در حالیکه این پیک ها با قیمت دو هزار تومان به دست دانش آموزان استان رسیده است، افزود: هزار تومان بعدی را می گویند که کتاب دو هزار و 500 تومانی به دانش آموزان تحویل داده ایم درحالیکه این موضوع برای خانواده ها اجبار ایجاد کرده است .

نصرت الله طاقتی احسن در ادامه با تاکید براینکه همدان مرکزیت چاپ و نشرغرب کشور و بزرگترین ظرفیت چاپخانه های غرب کشور را دارد، اظهارداشت: نبود اتحادیه و به تبع آن تعاونی چاپخانه داران باعت شده که نه نرخ ثابت و نه نظارتی بر چاپخانه دارها وجود داشته باشد و چنانچه اگر در آینده در مسائل اخلاقی و مشکلات چاپی شکایتی ازچاپخانه داران شود از نظر قضایی مرجع درستی برای رسیدگی به شکایات وجود ندارد و چه بسا حق چاپخانه داران ضایع شود.

وی با اشاره به اینکه نبود نظارت و نبود حمایت بر چاپخانه دارها موجب بروز مشکلاتی در استان همدان خواهد بود، ابراز داشت: همین امر در تعطیلی تعدادی از چاپخانه ها موثر بوده به طوری که چاپخانه دارها حتی نتوانستند برای به روز کردن دستگاه های خود یک وام جزیی یا حداقل وام سرمایه در گردش برای تعطیلی نشدن چاپخانه خود دریافت کنند.

صرت الله طاقتی احسن در ادامه با بیان اینکه نبود حمایت از چاپخانه دارها منجر به بیکاری بسیاری از کارگران شده است، افزود : مسئولان استانی از ایجاد هزار شغل در ماه در استان خبر می دهند در حالی که امسال یکی از چاپخانه های شهر همدان با 25 نفر از کارگران خود عقد قرارداد نکرده است.

کارشناس امور چاپ و نشر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه 107 واحد چاپخانه در استان همدان فعال است، افزود: از این تعداد 50 واحد در حوزه افست، 16واحد در حوزه چاپ شیت، 32 واحد در حوزه چاپ دیجیتال، دو واحد در حوزه لیتوگرافی و هفت واحد نیز در حوزه جعبه سازی فعال هستند.

رضا محققی تعداد چاپخانه های تعطیل شده در استان را هشت واحد عنوان کرد و با اشاره به اینکه این صنف نیاز به اتحادیه مختص به خود را دارد تا مشکلات بزرگ و کوچک این صنعت را رسیدگی کند، تاکید کرد: کمک به رفع مشکلات چاپخانه داران بدون وجود یک اتحادیه صنفی مستقل میسر نخواهدبود.

رئیس اتاق اصناف استان همدان نیز با بیان اینکه انتظار ما براین بود که اتحادیه چاپخانه داران در 11 شهریور ماه سال 93 همزمان با روز صنعت چاپ تشکیل شود، افزود: حدود 10ماه پیش اتاق اصناف تمام مکاتبات را به کمیسیون نظارت سازمان صنعت ،معدن و تجارت استان ارسال کرده که باید در این کمیسیون مصوبه مورد نظر تصویب و ابلاغ شود.

حمیدرضا فرسایی با بیان اینکه اتاق اصناف وظایف خود در حوزه اتحادیه چاپخانه داران را انجام داده است، اظهار داشت: در حال حاضر منتظر هستیم تا سازمان صنعت، معدن و تجارت باقی کارها را انجام دهد و بتوانیم انتخابات را در اتاق اصناف برگزار و رسما اتحادیه چاپخانه داران را تشکیل دهیم.

با این تفاسیر آنچه مسلم است اینکه در حال حاضر چاپخانه داران زیر نظر اتحادیه خاصی نیستند چراکه قبلاً طرح بر این بود که چاپخانه‌داران زیر نظر اتحادیه‌های مختلفی نظیر اتحادیه کامپیوتر، محصولات فرهنگی و تزئینات تقسیم شوند اما با این طرح مخالفت شده است.

براساس بررسی ها اکثر استان‌های کشور از اتحادیه چاپخانه‌داران برخوردار هستند و این درحالیست که همدان نیز این قابلیت را دارد که برای چاپخانه داران اتحادیه مستقلی را تشکیل دهد.

پرواضح است که ایجاد اتحادیه مستقل برای چاپخانه‌داران در همدان گام مؤثری در راستای توجه به خواسته‌های این صنف در همدان محسوب می شود و موجبات رشد و گسترش آن را نیز فراهم خواهد کرد.

منبع: مهر

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید