Performancing Metrics

توافق با غرب باید شامل لغو همه تحریم های انرژی باشد | اتاق خبر
کد خبر: 106166
تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت 1394 - 11:40
اتاق نیوز: وزیر نفت ایران تاکید کرد که هرگونه توافق میان تهران و کشورهای عضو گروه 1+5 باید شامل لغو همه تحریمهای مالی و انرژی باشد....
اتاق نیوز: وزیر نفت ایران تاکید کرد که هرگونه توافق میان تهران و کشورهای عضو گروه 1+5 باید شامل لغو همه تحریمهای مالی و انرژی باشد.
بیژن زنگنه در کنفرانس امنیت انرژی مونیخ 2015 با عنوان «امنیت انرژی در میان شک و تردیدها (بحرانها و قیمتها) در برلین گفت: لازم است که همه تحریمهای مالی و نفتی برداشته شود؛ مردم ما باید درک کنند که زمان خصومت به پایان رسیده است. وی تاکید کرد: آنچه پس از لغو تحریمها اهمیت دارد این است که ما بار دیگر سهم خود را از بازار جهانی به دست آوریم. وزیر نفت افزود: برای ایران به عنوان کشوری که سومین یا چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان را دارد، قابل قبول نیست که به اندازه جمهوری آذربایجان نفت صادر کند. زنگنه تصریح کرد که تولید نفت خام ایران دستکم باید به سطح پیش از تحریمها یعنی روزانه چهار میلیون بشکه برسد. وی یادآور شد: برای رسیدن به این هدف هفت تا هشت ماه و سرانجام برای رسیدن به سطح تولید روزانه پنج میلیون و 700 هزار بشکه به حدود سه سال زمان نیاز داریم. وی در ادامه به طرحهای بزرگ برای احیا و نوسازی زیرساختهای انرژی ایران اشاره و اعلام کرد که ایران قصد دارد تا سال 2022، مبلغ 180 میلیارد دلار در این بخش سرمایه گذاری کند. زنگنه با تاکید بر این که ایران همواره یک تامین کننده قابل اعتماد انرژی بوده است، ابراز امیدواری کرد که این کشور بتواند به بازارهای تازه نفت و گاز در منطقه پیرامونی و نیز در آسیا و اروپا دسترسی یابد. وی همچنین با بیان این که قیمت گاز در اروپا سبب می شود که پروژه های زیرساختی مانند خط لوله به صرفه نباشد، اعلام کرد که انتقال گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) به اروپا گزینه مورد ترجیح ایران است. وی افزود: ایجاد خط لوله را نیز منتفی نمی دانم، اما مشکلات زیادی در این باره وجود دارد و این گزینه اصلی ما نیست. زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره پایین آمدن قیمت نفت، این موضوع را تا حدی ناشی از دلایل سیاسی دانست. وی در پاسخ به پرسشهای مربوط به مباحث سیاسی نیز گفت: نسبت به حصول توافق هسته ای تا 30 ژوئن (9تیرماه) بسیار خوشبینم. زنگنه همچنین بر خواست و تمایل ایران برای داشتن روابط حسنه با همه کشورها از جمله همسایگان عرب براساس اعتماد متقابل تاکید کرد. تمایل آلمان به افزایش همکاری با ایران وزیر نفت همچنین از ابراز علاقمندی آلمان برای گسترش همکاریهای اقتصادی با ایران پس از لغو تحریمها خبر داد. زنگنه پس از دیدار با زیگمار گابریل، قائم مقام صدراعظم آلمان گفت: تهران و برلین به یک اندازه اشتیاق دارند تا پس از برداشته شدن این تحریمها، بار دیگر روابط دوجانبه اقتصادی را گسترش و ارتقا دهند. وی در حاشیه اجلاس امنیت انرژی در برلین، یکی از همایشهای بسیار مهم اقتصادی جهان افزود: از آنجا که با طرف آلمانی درباره جنبه های مختلف گسترش همکاریها مذاکره کردیم، طرف آلمانی بسیار مشتاق شد به هر نحو ممکن همکاریهای اقتصادی کشورش با ایران را توسعه دهد. زنگنه با اشاره به نقش مهم صادرات نفت ایران در امنیت جهانی انرژی، از سرمایه گذاران اروپایی برای سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز ایران استقبال کرد و در عین حال سفر کنونی خود به آلمان را قدمی رو به جلو برای عصر پس از تحریمها توصیف کرد. وی ضمن اعلام آمادگی ایران برای گسترش روابط با جهان و ایجاد طرح دوستی مبتنی بر احترام متقابل با کشورها، در این باره گفت: به اعتقاد من جهان نیز به تدریج خود را برای عصر پس از تحریمها آماده می کند.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید