Performancing Metrics

گزارش بانک جهانی از رشد اقتصادی ایران | اتاق خبر
کد خبر: 109051
تاریخ انتشار: 3 خرداد 1394 - 11:47
اتاق نیوز: بانک جهانی در جدیدترین گزارش منطقه ای خود رشد اقتصادی ۲.۳ و تورم ۲۲ درصدی را برای ایران در سال ۲۰۱۵ پیش بینی و اعلام کرد هدفمندی یارانه ها مشکل کسری بودجه دو...
اتاق نیوز: بانک جهانی در جدیدترین گزارش منطقه ای خود رشد اقتصادی ۲.۳ و تورم ۲۲ درصدی را برای ایران در سال ۲۰۱۵ پیش بینی و اعلام کرد هدفمندی یارانه ها مشکل کسری بودجه دولت ایران را تشدید کرد.
بانک جهانی در جدیدترین گزارش منطقه ای خود به بررسی وضعیت اقتصادی کشورهای خاورمیانه از جمله ایران پرداخته است. در بخشی از این گزارش به طرح هدفمندی یارانه ها در ایران اشاره شده و افزایش کسری بودجه و رشد تورم از اثرات منفی این طرح دانسته شده است. بانک جهانی در این باره نوشته است: «در ایران طی سال 2012 پرداخت نقدی و غیرمشروط پول نقد به شهروندان جایگزین یارانه های عمومی شد اما پس انداز مالی حاصل از طرح هدفمندی یارانه ها کمتر از آن چیزی بود که پیش بینی شده بود در نتیجه دولت مجبور شد استقراض از بانک مرکزی را افزایش دهد و این اقدام به افزایش قابل ملاحظه کسری بودجه و رشد نرخ تورم کمک کرد.» در عین حال کاهش شکاف طبقاتی یکی از اثرات مثبت هدفمندی در ایران بوده است. بر اساس برآوردهای بانک جهانی ضریب جینی در ایران بعد از اجرای هدفمندی یارانه ها تاحدودی کاهش داشته است. این گزارش در ادامه به تلاش های دولت ایران برای ملحق کردن اقتصاد این کشور به اقتصاد جهانی اشاره کرده و رشد اقتصادی 2.3 درصدی را برای اقتصاد ایران در سال 2015 پیش بینی کرده است. اقتصاد ایران در سال 2014 رشد 1.5 را تجربه کرده بود. این نهاد بین المللی همچنین نرخ تورم 22 درصدی را برای ایران در سال 2015 پیش بینی کرده است که نسبت به سال قبل اندکی کاهش می یابد. نرخ تورم ایران برای سال 2014 بالغ بر 23 درصد محاسبه شده است. بانک جهانی نرخ بیکاری ایران در سال 2014 را نیز 14 درصد اعلام و پیش بینی کرده است این رقم در سال 2015 به 14.6 درصد افزایش یابد. تراز حساب های جاری ایران نیز در سال 2014 معادل 0.2 درصد تولید ناخالص داخلی بوده و پیش بینی شده است تراز حساب های جاری ایران در سال 2015 کاهش یابد و به معادل 0.1 درصد تولید ناخالص داخلی برسد. به گزارش تسنیم، بانک جهانی کسری تراز مالی دولت ایران در سال 2014 را معادل 2.5 تولید ناخالص داخلی این کشور برآورد و پیش بینی کرده است در سال 2015 نیز همین رقم تکرار شود.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید