Performancing Metrics

اختصاصی/ نیاورانی: تولید محصولات ارگانیک، نیاز به منابع تشویقی دارد | اتاق خبر
کد خبر: 110179
تاریخ انتشار: 9 خرداد 1394 - 13:50
اتاق نیوز- نائب رئیس انجمن ارگانیک ایران گفت: در چرخه تولید، محصولات ارگانیک ریسک بالایی دارند که باید برای تولید این محصولات، منابع مالی بیشتری در قالب تسهیلات تشوی...
اتاق نیوز- نائب رئیس انجمن ارگانیک ایران گفت: در چرخه تولید، محصولات ارگانیک ریسک بالایی دارند که باید برای تولید این محصولات، منابع مالی بیشتری در قالب تسهیلات تشویقی در نظر گرفته شود.
صدرالدین نیاورانی نائب رئیس انجمن ارگانیک ایران با اشاره به مشکلات مالی تولید کنندگان محصولات ارگانیک و نبود حمایت مالی از این صنعت به اتاق نیوز اعلام کرد: برای ایجاد منابع مالی تشویقی با مسئولان بانک مرکزی و همچنین مدیران بانک توسعه صادرات، مذاکره و رایزنی های بسیاری انجام داده ایم که تا به اکنون بی نتیجه مانده است. وی ادامه داد: تولید محصولات ارگانیک، علاوه بر هزینه دارای ریسک بسیار بالایی است که تنها از طریق حمایت های مالی در قالب تسهیلات تشویقی می توان آنها را کاهش داد. نیاورانی با مد نظر قرار دادن ریسک بالای تولید محصولات ارگانیک افزود: این شیوه از تولید محصول، علاوه بر داشتن هزینه بالا، با ریسک تولید بالا نیز رو به رو است به طوری که هر نوع آفتی، بسیار راحت و آسان، به محصول ارگانیک حمله می کند. بنابراین تولید این محصول سرمایه بیشتری را طلب می کند. وی یادآور شد: تاکنون هیچ نوع تسهیلات تشویقی به منظور توسعه تولید محصولات ارگانیک از سوی نهادهای پولی و مالی پرداخت نشده است. به طوری که تولید کننده این محصولات برای دریافت تسهیلات عمومی نیز باید هزینه و نرخ سود بالایی را پرداخت کند. نائب رئیس انجمن ارگانیک ایران با تاکید بر رونق تولید و ترویج مصرف محصولات ارگانیک گفت: درصورت رعایت استانداردهای جهانی در تولید محصول به شکل ارگانیک، قطعا سمومی که تا امروز درعرصه تولید محصولات در بخش کشاورزی مصرف می شد؛ از چرخه تولید حذف می شوند و خاک زمین سالم خواهد شد. به گزارش اتاق نیوز، کشاورزی ارگانیک براساس استانداردها و چارچوب‌های قوانین و تجارت، بیش از 7 سال است که در ایران آغاز شده است. براین اساس، کشاورزی ارگانیک در ساده ترین تعریف، کشاورزی است که در آن به جای بهره جستن از کودهای شیمیایی، از کودهای طبیعی موسوم به کود سبز استفاده می شود و برای مبارزه با آفات بیشتر از روش های بیولوژیکی بهره گیری می‌شود؛ به عبارتی هدف از ترویج کشاورزی ارگانیک، بهره گیری از تکنولوژی و علوم مختلف است تا بالاترین میزان و مناسب‌ترین روش تولید در این بخش اجرایی شود. در استانداردهای ملی ایران، ضوابطی برای سنجش و ارزیابی میزان باقی‌مانده سموم و آفت‌کش‌ها و تایید عدم وجود آنتی‌بیوتیک‌ها و هورمون‌ها در فرآورده های دامی و... تعریف شده است که در صورت ارائه مناسب بازرسی‌ها و کنترل‌های قابل پیگیری قطعا تولید آن محصول ارگانیک از سلامتی برخوردار است. قابل ذکر است فراهم آوردن شرایط لازم، بنابر ضوابط موجود استاندارد برای تولید یک محصول ارگانیک به هیچ وجه ساده نیست و نیاز به رسیدگی‌های بسیار بیشتر و صرف زمان و هزینه دارد، در نتیجه در تولید فرآورده‌ی غذایی صنعتی ارگانیک با چالش‌ها و پیچیدگی‌های بیشتری مواجه هستیم؛ چرا که ممکن است در تولید یک محصول غذایی از ترکیب چندین ماده گیاهی و دامی استفاده شود و بنابر ضوابط، زمانی این محصول ارگانیک است که تمامی اجزای آن مشمول برند ارگانیک شوند.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید