Performancing Metrics

واگذاری سهام قدیمی‌ترین خودروساز ایرانی به فرانسوی‌ها | اتاق خبر
کد خبر: 124865
تاریخ انتشار: 3 مرداد 1394 - 18:32
اتاق نیوز - بحث واگذاری کمتر از نیمی از سهام پارس خودرو به رنو فرانسه در شرایطی بعد از توافق هسته‌ای بار دیگر از سوی مسئولان این شرکت خودروساز ایرانی مطرح شده که همه
اتاق نیوز - بحث واگذاری کمتر از نیمی از سهام پارس خودرو به رنو فرانسه در شرایطی بعد از توافق هسته‌ای بار دیگر از سوی مسئولان این شرکت خودروساز ایرانی مطرح شده که همه منتظر حل مشکلات مالی گروه سایپا با انتصاب مدیرعامل جدید این شرکت بودند.

به گزارش اتاق نیوز به نقل از فارس، واگذاری سهام پارس خودرو به شرکت رنو موضوعی است که سال گذشته و در شرایطی که سایپا با مشکل حاد مالی روبرو شده بود، به طور جدی مطرح شد،اما در نهایت به نتیجه نرسید و بدون سرانجام مسکوت باقی ماند.

این مسئله در شرایط فعلی دوباره از سوی مدیران گروه سایپا و در رأس آنها آقامحمدی مدیرعامل شرکت پارس خودرو مطرح شده است.

وی به وال استریت ژورنال گفته است: مذاکراتی با رنو برای خرید کمتر از نیمی از سهام پارس‌خودرو و تأسیسات خودروسازی متعلق به سایپا در جریان است.

به گفته آقامحمدی، این گروه فرانسوی در حال مذاکره برای خرید کمتر از نیمی از سهام پارس خودرو هستند.

وی توضیح داد: همچنین مذاکراتی برای خرید زیرساخت‌ها نظیر تاسیسات خودروسازی متعلق به شرکت مادر پارس خودرو یعنی گروه خودروسازی سایپا در حال انجام است.

در عین حال، سخنگوی رنو در پاریس از اظهارنظر در این مورد خودداری کرده است.

به این ترتیب گروه سایپا در حالی برای واگذاری شرکت پارس خودرو به فرانسوی‌ها پیش قدم شده‌اند که خودروسازان ایرانی در همکاری با شرکت‌های فرانسوی تجربه خوبی را کسب نکرده‌اند. کاهش تولیدات شرکت رنو در ایران در شرایط تحریم مؤید این مسئله است. در همین حال، کارشکنی و بدقولی فرانسوی‌ها در مذاکرات هسته‌ای نیز از چشم کسی پوشیده نیست.

از سویی، توافق هسته‌ای فضای تازه‌ای را پیش روی خودروسازان ایرانی باز خواهد کرد و از این طریق امکان انتقال دانش فنی به داخل، افزایش تیراژ تولید و بهبود وضعیت مالی این شرکت‌ها فراهم خواهد شد.

از همین رو به نظر می‌رسد واگذاری قدیمی‌ترین شرکت خودروساز ایران راحت‌ترین راه برای حل مشکل مالی این شرکت بوده که باید سعی شود، به جای آن از روش های نوین مالی و اقتصادی بهره گرفته شود، تا ضمن حفظ یک بنگاه بزرگ اقتصادی در کشور، مدیریت آن نیز در اختیار مدیران داخلی باشد و از توان علمی، فنی، مدیریتی و مالی کارشناسان کشور برای پیش بُرد اهداف آن شرکت بهره گرفت.

طرح دوباره موضوع واگذاری سهام پارس خودرو به شرکت فرانسوی رنو در این روزها تعجب دست اندرکاران صنعت خودرو را نیز به همراه داشته است، چرا که این مسئله در شرایطی دوباره زنده شده که مدیرعامل جدید گروه خودروسازی سایپا، یک مدیر مالی محسوب می‌شود و نوروززاده رئیس سازمان گسترش، هدف از انتصاب وی را بهره‌گیری از تجربیات مالی او در سایپا و حل مشکلات اقتصادی این گروه خودروسازی عنوان کرده بود.

به این ترتیب به نظر می‌رسد، در روزهایی که شاهد رفت و آمد شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران و تولید محصولات جدید در بازار پرعطش کشور هستیم، سخن گفتن از واگذاری سهام قدیمی ترین شرکت خودروساز ایرانی به یک شرکت فرانسوی، نتیجه تصمیمی شتاب‌زده باشد که باید از آن حذر کرد.

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید