Performancing Metrics

خریدهای نفتی هند از ایران افزایش می‌یابد | اتاق خبر
کد خبر: 125051
تاریخ انتشار: 4 مرداد 1394 - 11:20
اتاق نیوز- رییس شورای مشترک بازرگانی ایران و هند ضمن پیش‌بینی افزایش خریدهای نفتی هند از ایران، گفت: روابط تجاری و اقتصادی ایران و هند در دوران پسا تحریم در بخش‌های ...
اتاق نیوز- رییس شورای مشترک بازرگانی ایران و هند ضمن پیش‌بینی افزایش خریدهای نفتی هند از ایران، گفت: روابط تجاری و اقتصادی ایران و هند در دوران پسا تحریم در بخش‌های رقابتی گسترش می‌یابد و در بخش‌های رانتی متوقف خواهد شد.
ابراهیم جمیلی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تحولات تجارت ایران و هند در دوران پسا تحریم عنوان کرد: بر طرف شدن تحریم‌ها به نفع روابط تجاری ایران و هند خواهد بود، چراکه حضور تولیدکنندگانی که به دنبال فعالیت رقابتی هستند گسترش می‌یابد و فعالیت کسانی که به دنبال استفاده از رانت و بهره‌برداری از محدودیت‌ها هستند، متوقف می‌شود. رئیس خانه اقتصاد ایران با بیان اینکه روابط تجاری ایران و هند در حوزه انرژی و نفت افزایش خواهد یافت، ادامه داد: به دلیل محدودیت‌هایی که تحریم‌ها ایجاد کرده بود هندی‌ها مجبور بودند سقف خرید نفت خود از ایران را پایین آورند اما با بر طرف شدن تحریم‌ها هندی‌ها می‌توانند نفت بیشتری از ایران خریداری کنند. همچنین در رابطه با سرمایه‌گذاری نیز شاهد افزایش فعالیت‌ها بین دو کشور خواهیم بود. جمیلی اضافه کرد: شرکت‌های بزرگ هندی به ویژه آن‌هایی که ارتباط شان با غرب بیشتر بوده است همواره علاقمند بودند که در ایران سرمایه‌گذاری کنند اما با محدودیت روبرو بودند. چنانچه در بخش‌های مختلف از جمله بخش‌های معدن، فولاد و خودرو مذاکراتی صورت گرفته بود اما محدودیت‌ها باعث ‌شده بود که امکان سرمایه‌گذاری نداشته باشند. به گفته وی در حال حاضر و پس از امضای تفاهم‌نامه، دو هیات هندی به ایران آمدند که این امر نشان‌دهنده علاقه دو کشور برای ارتقای مناسبات اقتصادی بین خودشان است. رییس شورای مشترک بازرگانی ایران و هند تصریح کرد: پیش از این اجبار وجود داشت که برخی کالاها را از هند خریداری می‌کردیم تا بتوانیم از ارز‌ در هند استفاده کنیم اما با رفع تحریم‌ها وارد کردن کالاهای هندی شکلی رقابت پذیر پیدا خواهد کرد و تولیدکنندگان هندی نیز باید با سایر تولیدکنندگان رقابت کنند؛ این اتفاق باعث می‌شود که کیفیت کالاهای وارداتی به ایران بیشتر شود. وی اضافه کرد: این اتفاق به نفع تجار دو کشور است، چرا که فعالیت تولیدکنندگانی که به دنبال فعالیت رقابتی هستند گسترش می یابد و فعالیت کسانی که به دنبال استفاده از رانت هستند و از محدودیت‌های به وجود آمده بهره‌برداری می‌کنند، متوقف می‌شود. جمیلی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیتی که هند از آن برخوردار است قطعا هند بازار مناسبی برای ایران خواهد بود. از سوی دیگر نیز باید از ظرفیت‌ها و فرصت‌های به وجود آمده استفاده کنیم. به ویژه شرکت‌های فنی و مهندسی‌مان باید تلاش کنند ارتباطات خود را برای حضور در بازار هند گسترش دهند.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید