Performancing Metrics

دیدگاه رییس سازمان توسعه تجارت درباره بسته اقتصادی دولت و اجرای برجام | اتاق خبر
کد خبر: 157182
تاریخ انتشار: 27 مهر 1394 - 23:54
یکی از موضوعاتی که در بسته اقتصادی دولت مطرح شده، تسریع رونق اقتصادی در کنار تحریک و افزایش تقاضا و رسیدن به تورم تک رقمی است. از سویی در این بسته به مشکل واحدهای تولی

یکی از موضوعاتی که در بسته اقتصادی دولت مطرح شده، تسریع رونق اقتصادی در کنار تحریک و افزایش تقاضا و رسیدن به تورم تک رقمی است. از سویی در این بسته به مشکل واحدهای تولیدی پرداخته شده که عمده مشکل آنها کمبود تقاضای موثر برای محصولاتشان است. رییس سازمان توسعه تجارت در این زمینه معتقد است باید شرایطی ایجاد شود که برای کالاها تقاضا به وجود آید و این تقاضا بیشتر باید از سمت مشتریان خارج از کشور باشد نه از مشتریان داخلی، چون فقط در این صورت است که از رکود خارج شده و تورمی نیز نخواهیم داشت.

به گزارش اتاق خبر به نقل از ایسنا ولی‌الله افخمی‌راد اظهار کرد: هر اقدامی که از جانب دولت و فعالان بخش خصوصی انجام شود به گونه‌ای که موجب رونق تولید و کاهش قیمت تمام شده کالا شود قابل تقدیر است.

وی در عین حال بیان کرد: انجام برنامه‌هایی در راستای کاهش قیمت تمام شده کالاهای تولیدی در بازارهای هدف صادراتی از ضرورت هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد. از طرفی صادر‌کنندگان ما نیز باید روی کیفیت کالا دقت بیشتری داشته باشند و اقداماتی نیز در جهت ماندگاری کالا در بازارهای هدف صورت گیرد.

توجه به تولید یک بحث است و صادرات بحث دیگر

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ‌این بسته در جهت رونق تولید و اقتصاد است اظهار کرد: توجه به تولید یک بحث است و صادرات بحث دیگری است و اگر در این بسته ترتیباتی اتخاذ شود که صادرات کالا و دستاوردهایی که از بعد ملی به دنبال دارد مورد حمایت قرار گیرد، بسته موفقی خواهد بود و اگر به موضوع صادرات توجه زیادی نشود، باید گفت که این موضوع به تنهایی می تواند تورم را به دنبال داشته باشد.

رییس سازمان توسعه تجارت در عین حال بر ضرورت کاهش تعداد اسناد مورد مبادله در صادرات و توجه به این موضوع در بسته اقتصادی و در نتیجه تسهیل صادرات تاکید کرد.

بدون برداشتن تحریم‌های بانکی نمی‌توان اثرات ملموسی را در بخش تجارت شاهد بود

اما لغو تحریم ها فرصت مناسبی را برای احیای مجدد روابط تجاری و مذاکرات مستقیم با طرف های خارجی فراهم کرده که در این بین لغو تحریم بانکی برای تجار و بازرگانان از اهمیتی صدچندان برخوردار است.

دراین زمینه رییس سازمان توسعه تجارت ایران، برداشتن تحریم از طرف کشورهای اروپایی و اجرای برجام را گام مهمی دانست و در عین حال بر این نکته تاکید کرد که در کوتاه‌مدت، بدون برداشتن تحریم‌های بانکی نمی‌توان اثرات ملموسی را در بخش تجارت شاهد بود.

در شرایط پساتحریم، تجارت بین‌الملل و خارجی به صورت قانون‌مند و شفاف خواهد شد

رییس سازمان توسعه تجارت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اثرات بسیار خوب اجرای برجام در همه حوزه ها در عین حال بر این نکته تاکید کرد که تاثیرات اجرای برجام زمانی در بخش تجارت چشم گیر خواهد بود ‌که تحریم‌های بانکی لغو شود.

وی ادامه داد: تحریم‌های بانکی موجب شده تجار و بازرگانان ما نتوانند از مسیر قانونی موجود یعنی بانک‌ها کار نقل و انتقال پول را انجام دهند و مجبور شوند از مسیر غیربانکی اقدام به این کار کنند که این موضوع موجب افزایش هزینه برای دو طرف می‌شود.

افخمی راد افزود: انتقال پول از مسیر غیربانکی موجب عدم اطمینان برای طرف مقابل می‌شود، چرا که این امکان وجود دارد پول یا کالای مورد نظر در موعد مقرر به دست طرف مقابل نرسد.

برداشته شدن تحریم بانکی موجب افزایش رقابت‌پذیری می‌شود

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در عین حال تاکید کرد: برداشته شدن تحریم بانکی باعث کاهش هزینه مبادله و افزایش رقابت‌پذیری می‌شود و بدون شک برداشتن تحریم بانکی برای بخش تجارت می‌تواند حجم صادرات کالا و تجارت را در کشورمان افزایش دهد. البته باید در این زمینه ترتیبات لازم اتخاذ شود و در واردات نیز مدیریت لازم صورت پذیرد.

اهمیت صادرات و توجه به این موضوع در دوران پساتحریم

افخمی راد همچنین با اشاره به اهمیت صادرات و توجه به این موضوع در دوران پساتحریم گفت: صادرکنندگان، کالاهای متفاوتی از کشور خارج می‌کنند که در این میان برخی کالاها از فناوری زیادی در تولید و به دنبال آن ارزش افزوده صادراتی به مراتب بیشتری دارند که این کالاها برای کشور از اهمیت بالاتری برخوردارند، بنابراین کسانی که چنین کالاهایی صادر می‌کنند باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید