Performancing Metrics

ایرانی ها و ایتالیایی ها حرف یکدیگر را خوب می فهمند | اتاق خبر
کد خبر: 178958
تاریخ انتشار: 8 آذر 1394 - 21:12
هیئت ایتالیایی از دیروز وارد ایران شدند تا فرصت های همکاری با ایران در حوزه اقتصادی را بررسی کنند. احمد پورفلاح رییس اتاق مشترک ایران و ایتالیا با اشاره به علقه فرهنگ...

هیئت ایتالیایی از دیروز وارد ایران شدند تا فرصت های همکاری با ایران در حوزه اقتصادی را بررسی کنند. احمد پورفلاح رییس اتاق مشترک ایران و ایتالیا با اشاره به علقه فرهنگی و تاریخی بین دو کشور، ارزیابی مثبتی از همکاری با ایتالیایی ها دارد.

احمد پورفلاح رییس اتاق مشترک ایران و ایتالیا در باره وضعیت اقتصادی ایتالیا در ارتباط با ایران گفت: خیلی از کشورهای اروپایی از مشکلات متعدد اقتصادی رنج می برند اما تمایل و اشتیاق آن ها به بازار ایران به دلیل صرف فروش محصولاتشان به کشورمان نیست. بویژه ایتالیا که در سال های رونق، برای بازار ایران اهمیت خاصی قائل بود و ایران هم نسبت به بازار ایتالیا توجه داشت. ایتالیا بزرگترین وارد کننده نفت از ایران در اروپاست و بسیاری از رشته های صنعتی ایران مثل فولاد،سنگ، نساجی، لوازم خانگی، کفش و چرم و غذا توسط ایتالیایی ها تاسیس شده است. هربنگاه دار و کنشگر اقتصادی برای تجارت به دنبال بازار های مطلوب خودش است و به تمام بازارها در دنیا فکر می کند و ایتالیایی ها هم از این قاعده مستثنی نیستند اما فضای تجاری ایران و بازار کشورمان برای آن ها مطلوبیت دارد.

پورفلاح ادامه داد: استفاده از فرصت حضور ایتالیایی ها در ایران برعهده سیاست گذاران و برنامه ریزان و تجار ایرانی است. ما باید برای گرفتن بهترین نتیجه از این رفت و امد ها برنامه داشته باشیم و صرفا خریدار نباشیم و کار مشترک و رشد صادرات را در برنامه ها و سیاست ها دنبال کنیم.

رییس اتاق مشترک ایران و ایتالیا در این باره که بازار ایران چه امتیازاتی برای همکاری با ایتالیا دارد گفت: ایران در بین 200 کشور دنیا، از نظر حجم بازرگانی رتبه 18 است و این رتبه بالاست. ما در زمینه صنعت خودرو از نظر تولید در رتبه هجدهم دنیا هستیم. این باعث توجه و تمایل قطعه سازان دنیا به بازار خودرو در ایران شده و فکر می کنند فرصت مناسب و مساعدی در اینجا برای کار وجود دارد. از سوی دیگر مواد معدنی و منابع معدنی ناشناخته ای در ایران هست و این به جذابیت های فضای اقتصادی ایران اضافه کرده. منابع عظیم نفت و گاز، و موقعیت سوق الجیشی ایران و بازارهای مناسب در کشورهای همسایه از دیگر امتیازاتی است که باعث شده بعد از هشت سال دوری اقتصاد ایران، کشورهای دنیا علاقمند به پیوند با ایران و حضور در آن باشند.

پور فلاح با تاکید بر اینکه بطور قطع بین ما و ایتالیا رابطه ها و علقه های مشترک وجود دارد ادامه داد: هر دو کشور، از کشورهای کهن و تاریخی دنیا هستند. ما از دیرباز تشابهات وارتباطات فرهنگی و اجتماعی داشتیم. شاید بیشتر از هر کشور اروپایی ایتالیایی ها حرف ایرانی ها را بهتر بفهمند و در منطقه ما هم، ایرانی ها بهتر حرف ایتالیایی ها را درک کنند.

او در این باره که هیئت ایتالیایی پس از یک روز اقامت و دیدار در ایران بیشتر به کدام یک از حوزه ها توجه نشان دادند گفت: به طبع بیشتر به حوزه نفت و پتروشیمی علاقمندی نشان دادند چون اولین وارد کننده مواد نفتی ایران پیش از تحریم بودند و تنها کشوری که ما با آن ها تراز تجاری مثبت داشتیم. در زمینه مواد معدنی و انرژی های نو هم علاقمند به همکاری با ایرانیان هستند. در بازسازی بسیاری از رشته های صنعتی که خود ایتالیای ها در آن جای پا دارند، می توانیم از ظرفیت های آنان استفاده کنیم. ما به دنبال این هستیم که با همکاری ایتالیایی ها که از نظر جذب گردشگر دومین یا حداکثر سومین کشور دنیا هستند، از ظرفیت های بیشتر گردشگری در کشورمان استفاده کنیم. در حوزه بنگاه های کوچک و متوسط هم می توانیم از دانش و تجربیات آن ها بهره ببریم. زمینه کار با ایتالیایی ها زیاد است و ما باید طرح و نقشه استفاده بیشتر از ظرفیت ها داشته باشیم و نباید در این ورطه بیفتیم که فقط از آن ها جنس بخریم.

رییس اتاق مشترک ایران و ایتالیا اضافه کرد: رفت و امد هیئت های تجاری بطور قطع برای فراهم کردن زیرساخت ها لازم است. اگر مسائل بالادستی مثل ارتباطات بانکی و سویفت حل شود و راه پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی تسهیل بشود، می توانیم به شبکه اقتصاد جهانی وصل شویم و حق و سهممان ر ااز اقتصاد جهانی نسبت به جمعیت و وسعت سرزمینی که در جهان داریم بگیریم. امیدواریم بتوانیم به نسبت ظرفیت هایی که در اقتصاد جهانی داریم به رفاه مردم کشورمان کمک کنیم.

منبع: اتاق تهران

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید