Performancing Metrics

آرای متفاوت اتاقی ها برای تفکیک وزارت صنعت و بازرگانی | اتاق خبر
کد خبر: 179658
تاریخ انتشار: 9 آذر 1394 - 13:41
چندی است که زمزمه های تفکیک وظایف و اختیارات بخش تجارت از وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی به گوش می رسد،  برخی از فعالان اقتصادی با بیان اینکه حوزه با...

چندی است که زمزمه های تفکیک وظایف و اختیارات بخش تجارت از وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی به گوش می رسد،  برخی از فعالان اقتصادی با بیان اینکه حوزه بازرگانی کاملا مستقل از بخش صنعت و معدن است، موافق انتزاع این بخش هستند. تعدادی دیگر هم این اقدام را مغایر با هدف کوچک سازی دولت می بینند و انتقادهایی را به این تصمیم وارد می دانند. در ادامه اظهار نظرهای متفاوت دو عضو اتاق بازرگانی تهران و شیراز را می خوانید.

حسین سلیمی، عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران در این خصوص گفت: برای افزایش کالاهای صادراتی و کمک به صنعت کشور، وزارت بازگانی در وزارت صنعت ادغام شد تا برنامه ها و اهداف خود را در جهت رونق حوزه صادرات و کاهش کالاهای وارداتی تنظیم کند.

????????????????????????????????????

وی با بیان اینکه از آنجایی که وزارت صنعت به دنبال توسعه صادرات است و وزارت بازرگانی در جهت رونق بازرگانی فعالیت می کند، درنتیجه بهتر است تا این دو بازو مکمل هم باشند، افزود: بدین ترتیب قوانین هم به گونه ای تدوین می شود تا مشوقی برای صادرکنندگان باشد تا واردکنندگان.

سلیمی ادامه داد: برخی از فعالان اقتصادی معتقد هستند که ادغام این دو وزارتخانه اشتباه بود و  این وزارتخانه نتوانسته نقش خود را به درستی ایفا و تعادل لازم را در ارکان مختلف صنعت و بازرگانی برقرار کند؛ به همین دلیل خواستار تفکیک هستند که من چندان موافق با این امر نیستم.

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با اشاره به اینکه خواسته جامعه صنعتگر و بازرگان، کوچک سازی دولت است و درواقع تفکیک دو وزارتخانه کاملا عکس این قضیه است، اظهار کرد: تفکیک مجدد نیاز به تشکیلات، کادر اجرایی و ... دارد که درنتیجه باعث بزرگ شدن بخش دولتی و همچنین ایجاد مشکلات و هزینه های اضافی خواهد شد.

با تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت موافق هستم

صلاح الدین ایزدفر، عضو هیأت نمایندگان اتاق شیراز هم درخصوص تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت گفت: من کاملا موافق با این امر هستم. با تفکیک این دو وزارتخانه وزارت بازرگانی به جایگاه اصلی خود بازمی گردد.

mr_izadfar

 وی با بیان اینکه از آنجایی که اهداف این دو وزارتخانه کاملا جدا و مستقل از هم است، به نظر می رسد که تفکیک به مراتب نتایج بهتری را به همراه خواهد داشت، اذعان داشت: وزارت بازرگانی به موضوعی چون تجارت آزاد و وزات صنعت به صادرات و تولید توجه دارد که گنجاندن این مسائل در یک حوزه چندان مطلوب نیست.

عضو کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران با اشاره به اینکه در گذشته وزارتخانه بازرگانی وجود داشته و درواقع پدیده نوظهوری محسوب نمی شود، تصریح کرد: تشکیلات، تاسیسات و زیرساخت ها  این وزارتخانه از قبل موجود است. نه تنها تفکیک هزینه ای را به جامعه تحمیل نمی کند بلکه صرفه جویی هم خواهد شد و بسیاری از نابسامانی ها رفع می شوند.

ایزدفر تاکید کرد: وزارت بازرگانی با ادغام در وزارت صنعت از اهداف اولیه خود دور شده و اگر تفکیک این دو مجموعه صورت بگیرد، از نظر مواد مصرفی، واردات محصولات از خارج، قوانین و تعرفه واردات بهتر می تواند در جهت سرویس دهی به مردم عمل کند.

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید