Performancing Metrics

همکاری های مشترک باید جایگزین تجارت سنتی بین دو کشور شود | اتاق خبر
کد خبر: 180403
تاریخ انتشار: 10 آذر 1394 - 11:40
نخست وزیر مجارستان که در صدر هیأت یک بلند پایه سیاسی و اقتصادی متشکل از پنج وزیر و 150 شرکت برتر این کشور به ایران سفر کرده است در اولین دیدارهای رسمی خود، در اتاق ایران...

نخست وزیر مجارستان که در صدر هیأت یک بلند پایه سیاسی و اقتصادی متشکل از پنج وزیر و 150 شرکت برتر این کشور به ایران سفر کرده است در اولین دیدارهای رسمی خود، در اتاق ایران حضور پیدا کرد و در دیدار خصوصی با رئیس اتاق ایران بر لزوم توسعه سرمایه گذاری و همکاری های مشترک به منظور توسعه مناسبات اقتصادی بین دو کشور تأکید کرد.

 «محسن جلال پور» ریس اتاق ایران در این دیدار به رویکرد دولت ایران پیرامون اثربخشی بیشتر بخش های خصوصی ایران در آینده اقتصاد و خصوصی سازی به معنای واقعی اشاره کرد و گفت: تجربیات مجارستان در زمینه خصوصی سازی و استفاده از برنامه های این کشور برای رشد بنگاه های خصوصی، می تواند به عنوان یکی از بسترهای تبادل اطلاعات، مطالعات و افزایش همکاری های مشترک بین دو کشور مدنظر قرار گیرد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران دستاوردهای سفر قبلی هیئت تخصصی ایرانی به بوداپست را بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: در این سفر پیرامون همکاری های مشترک بین دو کشور و توسعه مناسبات اقتصادی، ایجاد شرکت های مشترک برای کار در منطقه خاورمیانه هدفگذاری شد.

جلال پور در رابطه با زمینه های همکاری بین بخش های خصوصی ایران و مجارستان به حفاظت از محیط زیست، تصفیه آب و فاضلاب و مدیریت آب در بخش های کشاورزی اشاره کرد و گفت: تجارت سنتی که از گذشته با تبادل صنایع دستی، خشکبار و خام فروشی برخی مواد معدنی انجام می گرفت باید با همکاری های مشترک و تولید کالاهای مصرفی برای عرضه به بازار داخل و منطقه جایگزین گردد.

رئیس اتاق ایران موقعیت ایران در منطقه، نیروی انسانی متخصص و تجربیات ارزشمند شرکت های خصوصی در زمینه خدمات فنی و مهندسی را بسترساز همکاری های مشترک در منطقه عنوان کرد و افزود: در سالهای سخت تحریم بسیاری از شرکت های ایرانی با استفاده از ظرفیت های موجود، گام های موثری برای انجام پروژه های نیمه تمام کشور برداشته اند. به طور حتم توسعه فعالیت اقتصادی دو کشور با همکاری مشترک بین شرکت های ایرانی و مجارستانی، با حضور در منطقه وسیع خاورمیانه که ظرفیت های بسیار زیادی دارد، رقم خواهد خورد.

وی به لزوم همکاری بیشتر اتاق های بازرگانی دو کشور در راستای افزایش ارتباط بین بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: در دیداری که با رئیس اتاق بازرگانی مجارستان داشتم، تبادل هیأت های تجاری و ایجاد شرایط مناسب با هدف مذاکره بیشتر بین بخش های خصوصی دو کشور مورد توجه قرار گرفت.

در ادامه اوربان نخست وزیر مجارستان به هماهنگی ها و اهمیت دیدار با پارلمان بخش خصوصی ایران در این سفر اشاره کرد و گفت: در دیداری که با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور داشتم، ایشان به لزوم ایجاد کمیسیون مشترک اقتصادی و ارتباط بیشتر بین اتاق های بازرگانی دو کشور تاکید کردند.

وی، توانمندی ایران برای ایستادگی در برابر شرایط سخت تحریم را ستود و تصریح کرد: همه منتظر برگشتن ایران به اقتصاد بین الملل هستند و با مطالعه اعداد و ارقام سالهای اخیر می توان پیشرفت چشم گیر ایران در سالهای آینده را به خوبی پیش بینی کرد.

نخست وزیر مجارستان ظرفیت های بسیار در زمینه های مختلف انرژی، صنعتی، تجاری و مهندسی در ایران را عامل رشد سریع در سالهای پساتحریم ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم که با برداشتن موانع موجود، اقدامات مشترک برای حضور در بازارهای منطقه ای با همکاری شرکت های ایرانی و مجارستانی سرعت یابد.

وی رفع موانع تجاری و تسهیل ارتباط اقتصادی بین بخش های خصوصی دو کشور را از وظایف دو دولت برشمرد و گفت: در گذشته همکاری های بسیاری بین دو دولت رقم خورده است اما در آینده نقش اصلی توسعه مناسبات را تجار و فعالان اقتصادی ایفا خواهند کرد.

منبع: اتاق ایران

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید