Performancing Metrics

دلفین ها ما را به چه شکل می بینند؟ | اتاق خبر
کد خبر: 301267
تاریخ انتشار: 19 آذر 1394 - 10:28
محققان آمریکایی و بریتانیایی برای نخستین بار در جهان تصویری از درک یک دولفین از انسان غوطه‌ور در آب را به واسطه انعکاس صدا به دست می‌آورد، ثبت کرده‌اند.

اتاق خبر -  این تیم با استفاده از یک تکنیک تصویربرداری که CymaScope نام دارد، از تصویری که دولفین از انسان در ذهن خود می‌سازد، عکس گرفته‌اند. این سیستم صداهایی که دولفین به سمت اشیاء در داخل آب می‌فرستد، ثبت می‌کند و بعد تصاویر دو بعدی از آن صداها می‌سازد. سپس این تصاویر توسط کامپیوتر به تصاویر سه‌بعدی تبدیل می‌شوند و به محققان امکان می‌دهند که مدل‌های قوی و نزدیک به واقعیت بسازند.

 جک کاسه‌ویتز، رئیس این تیم تحقیقاتی در این مورد می‌گوید: «ما بیش از یک دهه است که روی نحوه ارتباطات دولفین‌ها مطالعه می‌کنیم. زمانی که دریافتیم دولفین‌ها در آزمایش‌های ما در مورد انعکاس صدا، اطلاعات کافی در اختیارمان قرار نمی‌دهند، با ثبت صداهای آنها با 92 درصد دقت قادر به شناسایی این اصوات شدیم و بعد کنجکاو شدیم ببینیم که آنها این صداهای منعکس شده از اجسام را چگونه می‌بینند».

تصویری که دولفین از یک انسان داخل آب میبیند

دانشمندان در این آزمایش از یک دولفین ماده با نام «آمایا» استفاده کردند و امواج صوتی آن را از یک غواص داخل آب ثبت کردند. این غواص برای اینکه نویزی ایجاد نکند، مدت کوتاهی را بدون نفس کشیدن ماند تا هیچ حبابی ایجاد نشود و امواج صوتی روی نتایج آزمایش تاثیری نگذارند.

 

 به محض اینکه آمایا غواص را با کمک امواج صوتی فرکانش بالا شناسایی کرد، سیستم CymaScope ارتعاشات صوتی در محیط آب را ثبت و به شکل تصویر درآورد.

گفتنی است محققان به غیر از غواص، آمایا را به سمت اشیائی چون گلدان، مکعب و یک نماد مثبت (+) هدایت کردند.

کاسه‌ویتز در این مورد می‌گوید: «با چاپ موفقیت‌آمیز یک مکعب با سیستم سه‌بعدی هیجان‌زده شده بودیم و با دیدن پرینت سه‌بعدی از یک انسان از شدت هیجان قادر به حرف زدن نبودیم. برای نخستین بار بود که می‌دیدیم دولفین‌ها ما را چگونه می‌بینند». 

(سمت چپ) تصویر اصلی CymaScope از آنچه دولفین می‌بیند / (سمت راست) تصویر تقویت شده توسط کامپیوتر از آنچه دولفین می‌بیند

منبع: آنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید