Performancing Metrics

دولت برای ایجاد انگیزه، از جیب خود هزینه کند | اتاق خبر
کد خبر: 302104
تاریخ انتشار: 23 آذر 1394 - 14:49
عضو هیات مدیره مجمع عالی نمایندگان کشور:
یک فعال کارگری معتقد است: تبصره ۳۳ لایحه برنامه ششم و پرداخت ۷۵ درصد حداقل دستمزد به کارجویان زیر ۲۹ سال، کارگران را از حقوق قانونی و اولیه خود محروم می‌کند.

یک فعال کارگری معتقد است: تبصره ۳۳ لایحه برنامه ششم و پرداخت ۷۵ درصد حداقل دستمزد به کارجویان زیر ۲۹ سال، کارگران را از حقوق قانونی و اولیه خود محروم می‌کند.

محمدرضا راهداری‌زاده، رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان خوزستان، در واکنش به تبصره ۳۳ لایحه برنامه ششم توسعه،گفت: حتی مطرح شدن این پیشنهاد که صاحبان سرمایه برای داشتن انگیزه بتوانند کارگران زیر ۲۹ سال را به مدت دو سال تنها در ازاء پرداخت  ۷۵ درصد حداقل دستمزد استخدام کنند نقض آشکار قانون اساسی است.

وی با بیان این مطلب که در هیچ‌جای قانون کار و مقررات اشتغال مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به کارفرمایان اجازه نادیده گرفته شدن مصوبات مزدی شورای عالی کار داده نشده است، افزود: مثل اینکه دولت این بار می‌خواهد از جیب کارگران برای کارفرمایان انگیزه ایجاد کند و اگر هدف دولت ایجاد انگیزه برای پایین آوردن آمار اشتغال  است، باید هزینه آن را خودش پرداخت کند.

عضو هیات مدیره مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور با بیان اینکه محروم نمودن کارگران از حقوق قانونی خود راه حل درمان بحران فعلی نیست گفت: دولت به جای کاستن از دستمزد کارگران آنهم در شرایطی که حداقل دستمزد کارگران از تامین مخارج یک سوم ماهانه خانوارهای کارگری ناتوان است، بهتر است از تعهدات قانونی خود برای ایجاد انگیزه در کارفرمایان استفاده کند.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان خوزستان گفت: ایجاد اشتغال بر اساس قانون اساسی تکلیف قانونی دولت است و نباید مردم جور آن را بکشند.

وی ادامه داد: متاسفانه دولت جور تعهدات خود را برگردن کارگران انداخته و اگر واقعا مقامات دولتی قصد ایجاد انگیزه دارند می‌تواند وارد بحث‌هایی مانند معافیت مالیاتی شوند.

راهداری‌زاده با بیان اینکه ۲۹ سال، سن پایینی نیست و تعداد زیادی از کارگران در این سن متاهل و حتی ماهر، هستند گفت: لایحه برنامه ششم توسعه بر مبنای تضییع حقوق خانوارهای کارگری عمل می‌کند و این، برای جامعه کارگری قابل قبول نیست.

این فعال کارگری با اشاره به رواج قراردادهای موقت در بازار کار گفت: در شرایط فعلی که کارگران امنیت شغلی ندارند، این تبصره ۳۳ به فرصت جویی بیشتر کارفرمایان و صاحبان اشتغال می‌انجامد.

وی ادامه داد: با این حساب، کارفرما ترجیح خواهد داد با دستمزد ۷۵ درصدی جلو برود و پس از اتمام مدت دوسال، کارگر زیر ۲۹ سال جدیدی استخدام نماید.

عضو هیات مدیره مجمع عالی نمایندگان کارگری کشور در پایان گفت: تشکلات کارگری مخالف لایحه برنامه ششم توسعه هستند و معتقدند این لایحه چه درتبصره‌های مربوط به بازنشستگان و چه در بخش‌های کارگری، غیر کار‌شناسانه و بر مبنای پرداخت تعهدات دولت از جیب کارگران و بازنشستگان ارائه شده است.

منبع: ایلنا 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید