Performancing Metrics

نقش صنعت توریسم در افزایش صادرات چمدانی | اتاق خبر
کد خبر: 302125
تاریخ انتشار: 23 آذر 1394 - 15:48
محمد علی صدیقی
عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران با اشاره به ظرفیت های اصناف در حوزه صادرات، عنوان کرد: اصناف به جای صادرات مستقیم و حضور در بازار جهانی بیشتر با بهبود فضای سیاسی و رشد صنعت توریسم می توانند در صادرات چمدانی نقشی موثری ایفا کنند.

عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران با اشاره به  ظرفیت های اصناف در حوزه صادرات، عنوان کرد: اصناف به جای صادرات مستقیم و حضور در بازار جهانی بیشتر با بهبود فضای سیاسی و رشد صنعت توریسم می توانند  در صادرات چمدانی نقشی موثری ایفا کنند.

محمدعلی صدیقی  در گفت و گو با اتاق خبر با بیان اینکه در حال حاضر سهم اصناف در صادرات و حضور در بازار جهانی ناچیز است اعلام کرد: حضور اصناف در حوزه صادرات بیشتر به صورت جانبی و کمک به کارخانجات به خصوص در تولید قطعات کوچک مانند قطعات خودرو و یا بخش بسته بندی کالای صادراتی است.

وی در ادامه افزود: نقش اصناف در زمینه صادرات بیشتر مربوط به صادرات چمدانی است؛ در واقع هر توریستی که وارد کشور می شود بیشترین مراودات مالی را با اصناف کشور دارد و این رویه ارزآوری بالایی برای کشور خواهد داشت.

صدیقی تصریح کرد: از نظر میزان  جاذبه های گردشگری کشور ایران در رتبه دهم جهان قرار دارد در صورتی که  اکنون سهم کشورمان یک درصد درآمد توریسم کل دنیا را دارد. این درآمد فاصله زیادی با  سهم حقیقی ایران دارد و سهم ایران باید 10 درصد باشد.

عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران در خصوص قابلیت های گردشگری بر اقتصاد کشور عنوان کرد: کشورهایی مانند ترکیه و مالزی درآمدی بیشتر از آنچه ایران از طریق نفت کسب می کند از سوی صنعت توریسم دارند این درحالی است که ایران پتانسیل و جاذبه های بیشتری  نسبت به سایرین دارد.

صدیقی در ادامه افزود: با توجه به اینکه کشور از نظر سیاسی و اقتصادی در حال گذر است چشم انداز روشنی برای اصناف  با بهبود شرایط اقتصادی و رشد صنعت توریسم می توان متصور بود.

وی تأثیر متقابل اقتصاد و سیاست را تا حدودی طبیعی دانست و اظهار داشت: با نظر گرفتن رویدادهای سیاسی اخیر و بهبود شرایط سیاسی و روابط بین المللی ایران می توان آینده اقتصادی روشنی را برای ایران پیش بینی کرد.

صدیقی در ادامه افزود: درست است که نباید اقتصاد کشور سیاسی باشد و ما باید سیاست اقتصادی را مدنظر قرار دهیم اما با توجه به شرایط فعلی این رویدادهای جاری از قبیل برجام و ... تأثیر مثبتی بر اقتصاد خواهند داشت.

رئیس اتاق اصناف تبریز با اشاره به رقابت پذیری و کاهش هزینه های ذکر شده در پیش نویس برنامه ششم توسعه اعلام کرد: هزینه های ثابت یک واحد صنفی به خصوص در زمینه انرژی هایی  مانند برق، گاز، آب و... بسیار بالا است این هزینه ها برای واحد صنفی 6 متری و 100 متری یکسان است.

وی در ادامه افزود: یکی از دلایلی که واحدهای صنفی ما در صورت الحاق ایران به جامعه جهانی قدرت رقابت با سازمان تجارت جهانی را ندارد این است که واحدهای صنفی ما کوچک هستند  و سرمایه آن ها تقسیم شده است و هزینه های ثابت بالایی نیز دارند.

صدیقی تصریح کرد: در صورت تمایل به وارد کردن اصناف به تجارت جهانی و افزایش رقابت پذیری باید واحدهای صنفی یک هم افزایی صورت دهند تا هزینه ها کاهش یابد و از این وضعیت سنتی فعلی خارج شوند بنابراین اگر بتوان با مشارکت اصناف واحدهای صنفی کوچک را تبدیل به فروشگاه های بزرگ کرد  در واقع  با توجه به تجمیع سرمایه ها و تعدیل هزینه ها قدرت اصناف و میزان رقابت پذیری بالا خواهد رفت.

عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران در خصوص چگونگی بهبود فضای کسب و کار مورد نظر دولت گفت: برای دست یابی به این شرایط باید میزان تولید و بهره وری را افزایش داد  که تمام این ها  با ارائه تسهیلات و حمایت از سوی دولت میسر خواهد شد.

صدیقی در رابطه با تحولاتی که برای بهبود شرایط اصناف نیاز است، مطرح کرد: بالابردن سطح سواد و علم اصناف در خصوص بازار یابی و فروش یکی از پیش شرط های اصلی تغییر شرایط کنونی است و باید از نیروهای نخبه و تحصیل کرده استفاده کرد.

عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران با اشاره به الزام شرکت های دانش بنیان و بروز اعلام کرد:  باتوجه به این که خواهان حضور در بازارهای جهانی هستیم در خصوص بازاریابی  باید بروز ترین اطلاعات را در اختیار داشته باشیم . در عصر حاضر دیگر نمی توان  به شکل سنتی به فعالیت های تجاری ادامه داد؛ اگر می خواهیم فضای کسب و کار بهبود یابد باید با دانش بروز سطح اصناف را ارتقاء دهیم.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید