Performancing Metrics

پارانویای نفتی عربستان | اتاق خبر
کد خبر: 302589
تاریخ انتشار: 25 آذر 1394 - 15:41
خبرگزاری روسی اسپاتنیک نوشت: عربستان روز‌ به ‌روز بیشتر به یک بیمار پارانوئید تبدیل می‌شود و قصد ندارد تولید نفت خود را کاهش دهد.

خبرگزاری روسی اسپاتنیک نوشت: عربستان روز‌ به ‌روز بیشتر به یک بیمار پارانوئید تبدیل می‌شود و قصد ندارد تولید نفت خود را کاهش دهد.

به گزارش اتاق خبر به نقل از ایسنا، این در حالی است که معرفی یک سقف تولید جدید برای اوپک ممکن است به روسیه و رقبای ریاض در این کارتل نفتی اجازه دهد که سهم بازار عربستان را تصاحب کنند.

اوپک سقف تولید خود را تغییر نداده است.

لیام هالیگان تحلیلگر اقتصادی می‌نویسد: بازی با قیمت‌های پایین نفت برای بیرون راندن رقبا از بازار روز‌به‌روز برای عربستان به عنوان یکی از اعضای مهم اوپک سخت‌تر می‌شود.

وی ‌افزود: روسیه در بیرون اوپک دائما در حال رقابت با عربستان بر سر عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان است. یک کاهش تولید از سوی اوپک و ترس پارانوئید روز‌افزون عربستان فضا را بیش از پیش برای نفت روسیه باز خواهد کرد.

وی توضیح داد: مسکو درباره‌ ارزانی نفت از ریاض نگرانی کمتری دارد، چرا که به دلیل شرایط روبل روسیه قیمتها به روبل تاکنون پایین نیامده است.

در مقاله هالیگان آمده است: در حال حاضر خطرات برای عربستان بیشتر از هر زمان دیگر است.

گزارشها حاکی از اینست که مراسم تاجگذاری ملک سلمان پادشاه جدید عربستان در ماه فوریه گذشته 32 میلیارد دلار هزینه داشته است. این یک نشانه مشخص از صرف پول برای چانه زنی بر سر قدرت است که آل سعود گرفتارش است.

این نویسنده افزود: اگر پول بیشتری وجود نداشته باشد بازیگر کلیدی در بازار انرژی جهان ممکن است گرفتار ناآرامی‌های سیاسی و مدنی شود.

هالیگان گفت: مشکل دیگر عربستان این است که صنعت نفت شیل آمریکا عزم جدی‌ نشان داده است و بسیاری از تولید‌کنندگان کوچک و متوسط نفت شیل به مقاومت خود ادامه داده‌اند و عربستان نمی‌خواهد در برابر آنها بازنده باشد.

در عین حال اگر یک سقف تولید جدید معرفی شود، باعث بروز تنش در داخل اوپک می‌شود. عربستان و دیگر اعضای اوپک همچون عراق و به ویژه ایران در خصوص نقض سقف تولید و گرفتن سهم بازار ریاض اعتماد ندارد.

این نویسنده اقتصادی خاطرنشان کرد: سعودیها این نگرانی‌ را اعلام کرده اند که اوپک اکنون آنقدر دچاراختلاف بین اعضا است که یک سقف تولید جدید رعایت نخواهد شد و راه برای نقض سقف تولید از سوی تمام اعضا باز می‌شود.

عربستان همچنین نگران این است که کشورهای خارج از اوپک سهم بازار بیشتری را بگیرند.

هالیگان خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق رخ دهد، قدرت اوپک که هنوز یک سوم تولید نفت جهان را در کنترل دارد، به طور کامل از بین خواهد رفت.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید