Performancing Metrics

نیمی از بودجه افزایش رفاه و کاهش فقر به صندوق های بازنشستگی داده شد | اتاق خبر
کد خبر: 302960
تاریخ انتشار: 27 آذر 1394 - 22:41
معاون وزیر رفاه :
معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نیمی از بودجه ای که باید صرف افزایش رفاه و کاهش فقر می شد به صندوق های بازنشستگی لشگری و کشوری داده شد.

 اتاق خبر: معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نیمی از بودجه ای که باید صرف افزایش رفاه و کاهش فقر می شد به صندوق های بازنشستگی لشگری و کشوری داده شد.

بنابراین گزارش احمد میدری روز پنجشنبه درمراسم پایانی سومین همایش توسعه پایدار با رویکرد بهبود محیط کسب و کار در مشهد افزود: کل بودجه امسال بخش رفاه اجتماعی کشور که باید صرف افزایش رفاه و کاهش فقر می شد 500 هزار میلیارد ریال بود که از این رقم 250هزار میلیارد ریال صرف کمک به دو صندوق بازنشستگی کشوری و لشگری شده است.
وی با بیان اینکه صندوق های بازنشستگی هم می تواند عامل مزیت بخش اقتصاد باشند و هم عامل بحران های اجتماعی اظهار کرد: در اغلب کشورهای دنیا این صندوق ها عامل تشدید بحران شده اند و در ایران هم امروز یکی از مسائل مهم برنامه ششم توسعه مبحث صندوق های تامین اجتماعی و بازنشستگی است.
وی گفت: کل یارانه نقدی که دولت در سال جاری پرداخت کرده 400 هزار میلیارد ریال است و در این میان میزان کمک دولت به صندوق بازنشستگی کشوری با یک میلیون و 300 هزار نفر زیر پوشش و صندوق بازنشستگی لشگری هم با همین تعداد زیر پوشش 60 درصد کل یارانه پرداختی بوده است.
میدری افزود: ماهیت صندوق های بازنشستگی به گونه ای است که افراد در سنین کار بخشی از حقوق خود را به این صندوق ها پرداخت کرده و در سن بازنشستگی آن را دریافت می کنند و درعمل دولت نباید به این صندوق ها کمک کند.
وی اظهار کرد: اما مجموعه مشکلات و قوانین کشور باعث شده است دولت 75 درصد به صندوق بازنشستگی کشوری و حدود 100 درصد به صندوق بازنشستگی لشگری کمک کند که این شرایط زنگ خطری برای اقتصاد ما است زیرا در عمل صندوق ها عامل رکود و تورم می شوند.
وی ادامه داد: بخشی از این شرایط شاید به دلیل آن است که مشکلات صندوق ها به صورت روشن در جامعه انعکاس نیافته و انتظارات مردم از سیاست گذاران باعث وضع قوانینی در جامعه شده که مشکلات صندوق ها را بیشتر کرده است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: علت بحران زا بودن شرایط فعلی صندوق ها به دلیل عملکرد نادرست آنها است که به اشکال مختلف به سراغ بنگاه داری رفته اند و عامل دیگر نگاهی است که نمایندگان مجلس، دولت ها و عموم مردم به این صندوق ها داشته و دارند.
میدری افزود: در این سال ها دولت های مختلف امتیازاتی به مردم داده اند که با منطق صندوق داری و بیمه اجتماعی ناسازگار است.
وی یکی از محورهای اساسی برای اصلاحات اقتصادی را اصلاح وضعیت فعلی صندوق ها عنوان و ذکر کرد: دولت یازدهم اقدامات خود را در این حوزه آغاز کرده و در برنامه ششم توسعه نیز وجود مشکل صندوق های بازنشستگی پذیرفته شده که باید در زمینه راه حل ها به توافق لازم برسیم.
وی با بیان اینکه رقابت ها و کشمکش های سیاسی در مسائل متعدد وجود دارد و در حوزه مسائل امنیتی و مرزی کسی جرات ندارد ورود نابجا داشته باشد گفت: باید در بسیاری از حوزه های دیگر هم این اجماع نظر ایجاد شود که برای حفظ قدرت نباید به منافع بازنشستگان کشور که در صندوق ها تجمیع شده دست اندازی کرد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: اگر این اجماع صورت گیرد می توان بحران صندوق ها را احصا کرد و نسبت به حل آنها اقدام نمود.
وی با بیان اینکه مشکل صندوق های بازنشستگی فقط خاص ایران نیست اظهار کرد: راهکارها و اصلاحات 10 ساله می تواند صندوق های بازنشستگی کشوری را روی ریل و مسیر اصلی بر گرداند.
همایش توسعه پایدار با همت اتاق بازرگانی خراسان رضوی و تشکل های این حوزه از روز چهارشنبه به مدت دو روز در مشهد برگزار شد.

منبع: ایرنا 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید