Performancing Metrics

پاسخ قمصری به ادعای هندی‌ها درباره ارزان‌فروشی نفت ایران | اتاق خبر
کد خبر: 304297
تاریخ انتشار: 3 دی 1394 - 13:46
مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران از جزییات سفر هفته گذشته به هند برای پیگیری مطالبات معوق خبر داد و گفت: هند علاقمند به دریافت نفت خام بیشتر از ایران بعد از لغو کامل تحریمهاست.

اتاق خبر: سید محسن قمصری با اشاره به سفر هفته گذشته به هند با بیان این که این سفر به صورت دوره ای برگزار می شود درباره مهمترین محور مذاکرات با هندیها گفت: دریافت مطالبات معوق و بررسی بازار نفت، مهمترین محور مذاکرات با هند در سفر هفته گذشته بود.

 

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا؛ وی با بیان این که هند از مشتریان سنتی نفت ایران است که پیش از این آمادگی خود را برای افزایش خرید نفت از ایران اعلام کرده بود، دراین باره که آیا در این سفر مذاکراتی درباره قیمت خرید نفت از ایران مطرح شده است، اظهار کرد: در این سفر هیچ مذاکره ای درباره قیمت نفت و میزان فروش آن مطرح نشده است.

 

این درحالی است که پیشتر رویترز در گزارش سفری به قمصری به هند پرداخته بود و یک منبع پالایشگاهی که با قمصری دیدار داشت در گفت‌وگو با این خبرگزاری مدعی شده بود که "من هیچ‌گاه آنها را همانند دیدار اخیر تا این حد منعطف ندیده بودم. آنها نظر ما را درباره این‌که چطور قیمت نفت ایران را رقابتی کنیم جویا شدند." چهار منبع آگاه در پالایشگاه‌های هندی نیز مدعی شدند: قمصری تمایل داشت که شرایط فروش قیمت‌گذاری بهتری در کنار عرضه درجه‌های جدید نفت خام برای افزایش سهم بازار ایران مورد بررسی قرار بگیرد.

 

براساس گزارش وزارت نفت، هند به عنوان یکی از مشتریان سنتی نفت ایران پس از توافق ایران و ١+٥ آمادگی خود را برای دریافت بیشتر نفت خام از ایران اعلام کرده است؛ همچنین براساس اطلاعات منتشر شده در زمینه حمل ونقل نفتکشها، واردات نفت‌خام شرکت آسار هند در ماه اکتبر از ایران، ١٠,٢ درصد نسبت به ماه پیش از آن افزایش یافته است. دلیل این امر، از سرگیری فعالیت یکی از پالایشگاههای متعلق به این شرکت پس از پشت سرگذاشتن دوره تعمیرات فصلی عنوان شده است.

 

شرکت نفت آسار در ماه اکتبر به طور متوسط روزانه ١٣٤ هزار بشکه نفت‌خام از ایران وارد کرد در حالی که این رقم در ماه سپتامبر اندکی بیش از ١٢٠ هزار بشکه در روز بود.

 

آمار منتشرشده نشان می‌دهد: میانگین خرید نفت‌خام این شرکت از ایران در فاصله ماههای آوریل تا اکتبر ٢٠١٥ به ١٣٦ هزار بشکه در روز رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، حدود ٣٢ درصد افزایش یافته است.

 

انتظار می‌رود با رفع تحریمهای نفتی، میزان فروش نفت ایران به این شرکت باز هم با افزایش همراه شود. درعین حال، میانگین مجموع واردات روزانه نفت‌خام هند از ایران در فاصله هفت ماه آوریل تا اکتبر ٢٠١٥ با ٥,٦ درصد افزایش نسبت به سال قبل، به ٢٤٩ هزار بشکه رسید.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید