Performancing Metrics

13 میلیون دلار، ارزش صادرات بخش کشاورزی لرستان | اتاق خبر
کد خبر: 304513
تاریخ انتشار: 4 دی 1394 - 21:04
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: سهم بخش کشاورزی استان امسال به ارزش ۱۳ میلیون دلار بوده است.

اتاق خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: سهم بخش کشاورزی استان امسال به ارزش ۱۳ میلیون دلار بوده است.

بنابراین گزارش، «مهرداد غضنفری» در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از صادرات جهاد کشاورزی استان در بخش دام سبک است.

این مسئول خاطرنشان کرد: امسال ۵۸ هزار رأس دام سبک به وزن 1739 تن از لرستان صادرشده که 2000 رأس آن از طریق گمرک بوده است.

وی تصریح کرد: حجم کل صادرات کشاورزی لرستان از نظر وزنی ۱۸۳ درصد و از نظر ارزشی ۱۷۹ درصد رشد داشته است.

غضنفری خاطرنشان کرد: ارزش صادرات بخش کشاورزی لرستان، ۱۳ میلیون دلار بوده که ۲۸ درصد کل صادرات استان بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان این‌که بخش عمده‎ای از صادرات سبزی و صیفی‌جات مربوط به محول سیب‌زمینی بوده است، گفت: برنامه‌ریزی‌شده بود که سطح زیر کشت سیب‌زمینی در لرستان 5000 هکتار باشد تا به تولید ۲۰۰ هزار تن منجر شود، اما 1000 کشت خارج از برنامه توسط کشاورزان مهاجر سبب شد که امسال با مازاد تولید و به تبع کاهش قیمت سیب‌زمینی در استان روبرو شویم.

وی خاطرنشان کرد: معمولاً هر سال از مجموع حجم سیب‌زمینی تولیدشده در استان، ۵۰ هزار تن در استان مصرف‌شده، ۱۱۰ هزار تن آن به مصرف خوراکی سایر استان‌ها رسیده و ۴۰ هزار تن نیز به‌صورت بذری صادر شده است.

غضنفری افزود: بر اساس بررسی‌های کار‌شناسی که از قیمت تمام‌شده محصول سیب‌زمینی برای کشاورز به‌ عمل‌آمده، قیمت خرید تضمینی سیب‌زمینی از کشاورزان ۳۵۰ تا ۳۶۰ تومان در نظر گرفته‌ شده اما کشاورزان حاضر به فروش با این قیمت نیستند.

وی تصریح کرد: علاوه‌بر خرید تضمینی دو راهکار خرید امانی و صادرات را نیز برای محصولات مازاد سیب‌زمینی استان در دستور کار قرار داده‌ایم و توافق شده که صادرکنندگان با قیمت ۴۰۰ تا ۴۵۰ تومان محصولات کشاورزان استان را خریداری کنند که البته یارانه‌ای که دولت برای صادرکنندگان در نظر گرفته نیز یک اهرم تشویقی خوبی است.

منبع: ایسنا 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید