Performancing Metrics

نقش فرهنگ در اقتصاد مقاومتی | اتاق خبر
کد خبر: 306297
تاریخ انتشار: 13 دی 1394 - 15:34
رییس انجمن علمی اقتصاد اسلامی مهم‌ترین مشکل را در مبحث فرهنگی اقتصاد مقاومتی، فقر و بیکاری دانست.

اتاق خبر: دکتر میثم موسایی، در سومین نشست خبری کنگره اقتصاد مقاومتی در خصوص ظرفیت‌های بالقوه‌ی «فرهنگ» در اقتصاد مقاومتی سخن گفت و خاطرنشان کرد: از دیدگاه من اقتصاد مقاومتی در معانی مختلفی ظاهر می‌شود. این مفهوم گاه به عنوان اقتصاد ترمیمی گاه اقتصاد دفاعی و گاه در مفهوم اقتصاد خودکفایی معنا می‌دهد، اما این اقتصاد باید گاهی در مفهوم فرهنگ اقتصادی تعریف شود.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا؛ وی افزود: اقتصاد در مفهوم خودکفایی می‌تواند در مقابل شوک‌های داخلی که شامل فقر و آسیب‌های اجتماعی است و همچنین در مقابل شوک‌های خارجی که شامل تحریم و جنگ اقتصادی است مقابله کند.

رییس انجمن علمی اقتصاد اسلامی گفت: فرهنگ در اقتصاد مقاومتی نیز از دو کانال نقش خود را ایفا می‌کند. اول نقش فرهنگ در اقتصاد و دومی سهم آن در اقتصاد است.

موسایی در ادامه بیان کرد: فرهنگ یا خلاقانه است یا حاوی پیام که فرهنگ خلاق را در کشور باید توسعه دهیم و یونسکو از این تعریف استفاده کرده و صنایع حاصله از تولید آن را صنایع خلاق نام نهاده است ما نیز باید با استفاده از فرهنگ باعث تولید محصولات سینمایی، تئاتر، توریسم میراث فرهنگی، کتاب، مطبوعات، رادیو، تلویزیون شویم.

وی مهم‌ترین مشکل کشور در مبحث فرهنگی را فقر و بیکاری دانست و اظهار کرد: ما در بحث بیکاری با دو دسته بیکاری آشکار و پنهان مواجهیم. نرخ بیکاری در کشور ما طبق آمار سال 1393 در بیکاری آشکار «جمعیتی فعال که خواهان کار هستند» 11 درصد و متاسفانه در بیکاری پنهان «جمعیتی که ظاهرا مشغول به کاراند ولی بهره‌وری ندارند» 30 درصد است که در مجموع نرخ بیکاری در کشور بالای 40 درصد است، یعنی عملا 40 درصد نیروی فعال سهمی در تولیدات کشور ندارند که این رقم قابل توجهی است و نتیجه آن باعث بحران فقر می‌شود که فقر نیز علت فحشا و مفاسد اجتماعی است و نتیجه آن اقتصاد ناتوان و ضعیفی است که نمی‌تواند کالایی را تولید و قابل عرضه به جهان داشته باشد.

این استاد دانشگاه تهران در خصوص عناصر فرهنگی در اقتصاد مقاومتی بیان کرد: رسانه‌ها باید بتوانند سبکی از مصرف و تولید را ترویج و تبلیغ و نهادینه کنند که متناسب با اقتصاد مقاومتی باشد. الگوی مصرفی کنونی برخلاف الگوی تولیدی است که باید این الگو اصلاح شود. اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی داشته باشیم باید از کالاهای تولید خود استفاده کنیم و آن را فرهنگ‌سازی کنیم.

وی با اشاره به مواردی که نیاز به تجدید‌نظر در مبحث فرهنگی دارند اینگونه ادامه داد: سهم بهینه دولت در بخش فرهنگ و اصلاح وضع موجود، تشویق سرمایه‌گذاری در بخش فرهنگ خصوصا بخش‌های کاربر، فرآیند نظارت بر این بخش‌ها مورد مطالعه و مقررات‌ زائد حذف و اصلاح شوند، درباره‌ چگونگی اندازه‌گیری فوائد اجتماعی، مطالعات تجربی و نظری جهت استخراج شاخص‌های آن عنوان کرد: باید مطالعات موردی و مستقلی درباره‌ عملکرد دستگاه‌های فرهنگی برای تضمین بودجه‌ها و همچنین مطالعه جامع در خصوص امور قابل واگذاری به بخش خصوصی انجام شود.

موسایی در سخنانش گفت: اقتصادی که به فرهنگ، دانش و خلاقیت وابسته شود محدودیت ندارد و این فرهنگ و دانش و خلاقیت به فن تبدیل شده و این فن در نهایت به کالا تبدیل می‌شود و هیچ‌گاه نابود نمی‌شود.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید