Performancing Metrics

جوسازی رسانه‌های غربی درباره تاثیر قطع روابط ریاض- تهران بر قیمت نفت | اتاق خبر
کد خبر: 306476
تاریخ انتشار: 14 دی 1394 - 12:29
گشایش بازارهای جهانی در سال 2016 به علت قطع روابط دیپلماتیک ریاض با تهران با افزایش قیمت نفت همزمان شد، اما رسانه‌های خارجی می‌کوشند تا با حاد نشان دادن بیشتر اوضاع بر طبل تنش و اختلال در عرضه نفت بکوبند.

اتاق خبر: گشایش بازارهای جهانی در سال 2016 با افزایش قیمت نفت همزمان شد، افزایشی که ناشی از قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران بود اما نکته جالب تلاش رسانه‌های خارجی برای حاد نشان دادن این اختلاف و دامن زدن بر احتمال بروز اختلال در عرضه نفت است. احتمالی که بازار تا حدی نسبت به آن بی‌تفاوت به نظر می‌رسد.

بنا بر این گزارش به نقل از فارس؛ قیمت نفت در آغاز کار بازارهای جهانی در سال 2016 به دنبال خراب شدن روابط عربستان و ایران و افزایش نگرانی‌ها در مورد احتمال اختلال در عرضه نفت افزایش یافت اما آمارهای ضعیف از تولیدات صنعتی آسیا مانع از افزایش بیشتر قیمت نفت شد.

این تحلیل خبرگزاری رویترز از بالا رفتن قیمت است. رسانه‌های انگلیسی به ویژه بلومبرگ و خبرگزاری رویترز از زمان حادثه سفارت عربستان در تهران تلاش می‌کنند تا این اختلاف را به اختلافات شیعه و سنی مرتبط کرده و بر آن دامن بزنند به طوری که خبرگزاری رویترز 2 روز است که خبر اول صفحه نخست خود را به حمله به سفارت عربستان در تهران و قطع روابط دیپلماتیک اختصاص داده است.

این رسانه در ادامه گزارش خود می‌نویسد، عربستان روابط دیپلماتیک خود را با ایران به علت حمله به سفارت این کشور در تهران قطع کرد. اختلاف دیپلماتیک میان 2 تولیدکننده بزرگ نفت در پی اعدام شیخ نمر روحانی شیعه توسط دولت پادشاهی عربستان آغاز شد.

 این خبرگزاری در تحلیل افزایش قیمت نفت نیز از شدت گرفتن تنش‌های ژئوپلتیکی سخن می‌گوید و به نظر می‌رسد کارشناسان آن تلاش دارند به بزرگنمایی این موضوع بپردازند.

رویترز در همین راستا به نقل از موسسه فیلیپ فیوچرز می‌نویسد: «با افزایش تنش‌های ژئوپلتیکی میان عربستان و ایران، بازار به محض گشایش در سال 2016 بر قیمت‌ها افزود.»

این در حالی‌ است که بر اساس تحلیل‌های مختلف و حتی نظر تحلیلگران منتشر شده در همین خبرگزاری، بازارهای جهانی به قدری با مازاد عرضه روبرو هستند که در صورت هرگونه بروز اختلال در عرضه به نظر نمی‌رسد که مشکلی رخ دهد،چرا که تقاضای چندانی نیز در بازار وجود ندارد.

عدم افزایش چشمگیر قیمت نفت در ابتدای معاملات امروز گویای همین واقعیت است که بازار نگرانی زیادی بابت این موضوع ندارد واگرنه همانند سال‌های گذشته که با بروز کوچک‌ترین تنشی قیمت‌ها به شدت بالا می‌رفت، امروز نیز شاهد افزایش قابل توجه می‌بودیم.

نفت برنت، شاخص جهانی نفت در ابتدا بیش از یک دلار افزایش یافت و 38 دلار و 50 سنت در هر بشکه فروخته شد اما اکنون با افزایش 66 سنتی 37 دلار و 94 سنت در هر بشکه معامله شد که هنوز افزایش حدود 2 درصدی را نشان می‌دهد.

نفت خام آمریکا نیز در ابتدا 77 سنت یا 2.08 درصد بالا رفت و37.81 دلار به ازای هر بشکه فروخته شد اما اکنون رقم افزایش به 64 سنت رسیده و بشکه‌ای 37.68 دلار در هر بشکه معامله می‌شود.

علی‌رغم افزایش قیمت در معاملات امروز، به علت فزونی عرضه در بازار قیمت نفت هنوز از دو سوم بهای نیمه سال 2014 کمتر است. تولیدکنندگان 0.5 تا 2 میلیون بشکه در روز بیش از نیاز بازار تولید دارند.

به گفته یک تحلیلگر، «اوپک، روسیه و آمریکا پیش‌بینی‌های اولیه‌ را تغییر دادند،ما فکر می‌کنیم سال 2016، سال دوباره متوازن‌سازی بازار باشد اما تنها از سه ماهه دوم شروع خواهد شد.»

از نظر تقاضا، نگرانی‌ها در مورد کندی رشد اقتصادی آسیا تاثیر داشته است، فعالیت‌های صنعتی چین برای دهمین ماه متوالی در ماه دسامبر کاهش یافت. بررسی‌ها در سراسر آسیا نشان داد که صنعت با تقاضا ضعیف در گریبان است.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید