Performancing Metrics

واردات فقط با ثبت نمایندگی صورت گیرد | اتاق خبر
کد خبر: 306808
تاریخ انتشار: 16 دی 1394 - 11:16
رئیس مجمع واردات گفت: مرجع اعطای نمایندگی باید از صلاحیت لازم برخوردار باشد. یعنی از طرف شرکت مادر مجاز در تفویض اعطای نمایندگی باشد، نه اینکه افراد بروند و از یک فروشگاه کوچک نامه یک کاغذ بیاورند و نام این کار را اخذ نمایندگی رسمی بگذارند.

اتاق خبر: علیرضا مناقبی اظهار کرد: موضوع حمایت از نمایندگان رسمی و مسئولیت پذیر یکی از مقولات اساسی و اجتناب ناپذیر در حوزه تجارت خارجی کشور است. این مسئله خصوصا در آستانه گشایش‌های پسابرجام از حساسیت بیشتری برخوردار است و به همین جهت مجمع واردات در دیدارهای مختلف با مدیران دستگاه های دولتی، خواستار توجه بیشتر به این مسئله شده است.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا؛ وی با اشاره به جلسه اخیر هیات مدیره مجمع واردات با رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان تصریح کرد: در خصوص کالاهایی که امکان ثبت نمایندگی آن‌ها در ایران وجود دارد، باید شرایط ثبت سفارش به گونه‌ای ترتیب داده شود که امکان ثبت سفارش فقط برای واردکنندگانی میسر باشد که دارای نمایندگی رسمی و ثبت شده هستند. اتفاقا این موضوع مورد تایید مرکز امور اصناف نیز قرار دارد، ولی متاسفانه در اجرا، چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

مناقبی تاکید کرد: هدفمندسازی واردات در شرایطی که واردکننده دارای نمایندگی ثبت شده در کشور وجود دارد و نظام تجارت خارجی ما اجازه می‌دهد که سایرین هم در آن ردیف کالا اقدام به واردات کنند، بی‌معنا است. البته توجه به این مسئله نیز ضرورت دارد که مرجع اعطای نمایندگی باید از صلاحیت لازم برخوردار باشد. یعنی از طرف شرکت مادر مجاز در تفویض اعطای نمایندگی باشد، نه اینکه افراد بروند و از یک فروشگاه کوچک نامه یک کاغذ بیاورند و نام این کار را اخذ نمایندگی رسمی بگذارند. این موضوعی است که ریشه بسیای از اختلافات در عرصه تجارت خارجی شده است.

وی ادامه داد: به هر حال بدیهی است که بازار هر کشور حرمت دارد و باید حریم آن حفظ شود. یک کالا زمانی که قرار است وارد کشور شود، اگر محدودیتی برای ثبت نمایندگی آن وجود ندارد، باید دارای نماینده یا نمایندگان مشخصی در کشور باشد تا مسئول عواقب و تبعات عرضه این کالا مشخص باشد.

مناقبی با اضافه کردن یک تبصره در خصوص وجود محدودیت در اخذ نمایندگی اضافه کرد: البته با توجه به برخی محدودیت ها و تحریم ها، ممکن است اخذ نمایندگی در برخی ردیف کالاها میسر نباشد و یا اینکه ذاتا ضرورت نداشته باشد، طبیعتا زمانی که مرکز امور اصناف و بازرگانان اعلام می کند که به دلایل مختلف در خصوص برخی کالاها نیاز به ثبت نمایندگی نیست، طبیعتا دلیلی وجود ندارد که سایر سازمان ها دست به کار شده و برنامه ثبت نمایندگی را در سازمان خود راه اندازی کنند.

وی در پایان تاکید کرد: بازار هر کشور نیاز به حراست و حفاظت دارد وسختگیری در ثبت نمایندگی یک موضوع کاملا طبیعی است ولی شرایط باید به گونه ای شکل بگیرد که موجب حمایت از نمایندگان رسمی، قانونی و مسئولیت پذیر باشد. نمایندگانی که در دوره تحریم و محدودیت های تجارت بین المللی، تمام تلاش خود را در مسیر تنظیم بازار داخلی تدارک دیدند، نباید در فضای اقتصادی ناشی از گشایش های اقتصادی، آسیب ببینند.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید