Performancing Metrics

۳۴۲ میلیون دلار برای توسعه بندر چابهار اختصاص یافته است | اتاق خبر
کد خبر: 307036
تاریخ انتشار: 17 دی 1394 - 01:29
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران گفت: ۳۴۲ میلیون دلار برای توسعه بندر چابهار در بخش های های مختلف اختصاص یافته است که با تحقق برنامه ها، چابهار را به مکان راهبردی تبدیل می کند.

به گزارش اتاق خبر به نقل از مهر، محمد سعیدنژاد عصر امروز در حاشیه بازدید عبدالله عبدالله رئیس اجرائی دولت وحدت ملی افغانستان از بندر چابهار، گفت: بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است و سایر بنادر در خلیج فارس و تنگه راهبردی هرمز قرار دارد.

وی اضافه کرد: در زمان جنگ اهمیت این بندر بیش از پیش رخ‌نمایی کرد به طوری که بخش عمده‌ای از کالاها و تجهیزات مورد نیاز کشور از این طریق وارد می‌شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در حال حاضر ظرفیت بندر شهید بهشتی ۲.۵ میلیون تن است که با اجرای کامل فاز یک به شش الی ۹ میلیون تن افزایش می‌یابد.

وی گفت: پیش بینی می کنیم با جذب منابع موجود تا یک سال آینده فاز نخست توسعه ای بندر چابهار به طور کامل به بهره برداری برسد.

سعیدنژاد افزود: بندر چابهار طرحی توسعه ای در پنج فاز است که این پنج فاز ۹۰ میلیون تن ظرفیت دارد و در فاز یک آن که عملیات اجرایی آن در دست اقدام است ظرفیت آن را در این فاز به هشت و نیم میلیون تن افزایش خواهیم داد.

وی با اشاره به توجه ویژه دولت به توسعه بندر چابهار و پیش بینی دولت برای برداشت از منابع صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه های این بندر گفت: با این نگاه بیش از ۳۰۰ میلیون دلار منابع و اعتبار جدید از منابع صندوق به ما ابلاغ شده و پیش بینی می کنیم این منابع تا یک سال آینده جذب شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران همچنین به علاقه هندی ها به بندر چابهار اشاره کرد و گفت: طی مذاکرات و انعقاد قرارداد، مقرر شد تا طرف هندی در چارچوب این قرارداد ۸۵ میلیون دلار تجهیزات به بندر چابهار منتقل کند که تحقق این امر، شاهد جهشی در فعالیت این بندر خواهد بود.

وی افزود: ما هم اکنون امکانات بسیار خوبی را در این بندر فراهم کرده ایم و بزرگترین کشتی را پهلو داده ایم و کالاها از این طریق با سرعت بیشتر و با هزینه کمتر حمل و نقل به مقصد نهایی منتقل می شود که در این راه افغانستان می توان سهم آوری بیشتری به سبب نزدیکی به چابهار داشته باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: ما به کسانی که کالاهایشان را از طریق بندر چابهار منتقل کنند تخفیفات ویژه می دهیم.

وی بیان کرد: دو هزار و ۶۰۰ متر طول موج شکن بندر شهید بهشتی است که با تکمیل آن کشتی های ۸۵ هزار تنی می توانند در اسکله های آن پهلو گیری کنند.

مدیرعامل بنادر و دریانوردی ایران گفت: دو کشتی لایروبی اکنون در طرح توسعه ای بندر در حال کار هستند و تمامی کارهای توسعه بندر توسط شرکت های ایرانی انجام می شود.

سعید نژاد افزود: ارتباط با افغانستان و آسیای میانه می تواند در رشد و توسعه منطقه مفید باشد و چابهار بهترین مکان برای استفاده تجار و سرمایه گذاران افغان و ارتباط با آبهای آزاد است.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید