Performancing Metrics

وزیر نفت: هزینه پروژه‌ها با لغو تحریمها نصف می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 308364
تاریخ انتشار: 21 دی 1394 - 23:15
وزیر نفت گفت: با لغو تحریمها، هزینه پروژه‌ها که در سالهای تحریم چند برابر شده بود، نصف می شود.



اتاق خبر: فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی صبح امروز از سوی رئیس جمهوری افتتاح شد که با افتتاح این فازها ٢٠ میلیون دلار به درآمد ارزی کشور اضافه خواهد شد.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا؛ در آیین گشایش رسمی بهره برداری از فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی بیژن زنگنه با اشاره به این که فاصله زیادی با لغو تحریمها نداریم و بزودی شاهد این دستاورد بزرگ ملی خواهیم بود، اظهار کرد: امیدواریم با رفع تحریمها، دسترسی بهتر به تجهیزات، ایجاد فضای انتقال و ارتقای فناوری و پایین آمدن قیمت پروژه ها میسر شود.

وی با بیان این که به دلایل شرایط تحریم هزینه اجرای پروژه ها چند برابر شده است و این هزینه ها به کشور تحمیل شد، یادآور شد: انجام این پروژه با نصف این رقم قابل اجراست.

وزیر نفت با یادآوری این که فاز ١٢ اسفند ماه پارسال و در شرایط سخت تحریم به بهره برداری رسید، تصریح کرد: با توجه به سخت گیریهای ریاست محترم جمهوری امروز شاهد افتتاح فازهای ١٥ و ١٦ در کمتر از یک سال هستیم.

زنگنه با بیان این که افتتاح پروژه پس از تکمیل آن هدف وزارت نفت است، گفت: قصد ما نمایش دادن نیست بلکه تکمیل پروژه ها هدف اصلی وزارت نفت است.

وی با تأکید بر این که کار ما همیشه صادقانه بوده و در فضای کاملا شفاف ارائه شده است، تصریح کرد: با وجود این که هم اکنون فازهای ١٧ و ١٨ در حال تولید است اما به دلیل این که هنوز تکمیل نشده است آن را افتتاح نخواهیم کرد.

وزیر نفت با بیان این که ظرف دو سال اخیر ١٥٠ میلیون مترمکعب به ظرفیت پالایشی کشور افزوده شده است، اظهار کرد: این موضوع سبب شده مصرف سوخت نیروگاهها در کشور از ٤٥ درصد در سال ٩٢ به حدود ١٥ تا ٢٠ درصد در سال جاری (٩٤) برسد.

زنگنه اظهار امیدواری کرد: پیش از پایان کار دولت یازدهم همه فازهای پارس جنوبی به جز بخشی از فاز ١٤ در صورت تأمین منابع مالی به بهره برداری برسد.

وی با بیان این که با بهره برداری کامل از طرحهای پارس جنوبی تولید ایران با قطر برابری خواهد کرد، ادامه داد: تا پایان دولت یازدهم تولید گاز از این میدان به ٧٠٠ میلیون مترمکعب در روز و میعانات گازی به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

وزیر نفت اظهار کرد: همچنین با تکمیل این فازها، ١٠ میلیون تن به حجم خوراک پتروشیمی ها افزوده خواهد شد.

وی با بیان این که با آماده شدن پالایشگاههای سیراف، خلیج فارس و پارس ٢، میعانات گازی تولید شده در پارس جنوبی در پالایشگاههای کشور فرآورش می شود، تصریح کرد: بدین ترتیب ظرفیت تولید فرآورش کشور یک میلیون بشکه در روز افزایش پیدا می کند.

زنگنه همچنین به پروژه های نیمه تمام ال ان جی در پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: در صورت سرمایه گذاری کافی در این پروژه ها و تکمیل آن، ٢ فاز کامل پارس جنوبی صرف خوراک این پروژه ها خواهد شد.

وی در پایان ضمن تشکر از مسئولان و صدها مدیری که در این پروژه حضور داشتند، یادآور شد: تعامل وزارت نفت و قرارگاه در اجرای این پروژه براساس اصول بوده است.

انحصار کشورهای مدعی غربی در زمینه ساخت پالایشگاه شکست

مدیر ارشد پروژه اجرای فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) گفت: با به ثمر رسیدن این دو فاز، انحصار کشورهای مدعی غربی در زمینه ساخت پالایشگاه شکست.

مهدی صحرائیان، یکی از مدیران ارشد اجرای فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی گفت: اجرای موفق فعالیتهای توسعه ای در این فازها، شایستگی حرفه‌ای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا را در مدیریت پروژه‌های بزرگ در حوزه انرژی به اثبات رسانده است.

وی با اشاره به ورود موفقیت‌آمیز قرارگاه در عرصه‌های مختلف نفت و گاز و پتروشیمی همچون عرصه های طراحی، ساخت و نصب مخازن ذخیره فرآورده‌های نفتی و مخازن ذخیره گاز LNG وLPG و نیز انجام پیچیده‌ترین پروژه‌های خطوط انتقال نفت و گاز در کشور گفت: قرارگاه با اجرای موفق این پروژه‌ها توانست جایگاه مناسبی از نظر فنی و اجرایی در عرصه نفت و گاز در کشور کسب کند و اعتماد ملی از جانب دولت و ملت به قرارگاه و واگذاری اجرای فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی، نتیجه قابلیتهای ظهوریافته قرارگاه در عرصه های مختلف نفت و گاز و پتروشیمی است.

صحرائیان تصریح کرد: این پروژه در تیرماه سال ٨٥ از سوی وزارت نفت (شرکت نفت و گاز پارس) به قرارگاه واگذار شد و قرارگاه نیز به عنوان یک مجموعه مجرب، زبده، توانمند و برخوردار از نیروهای متخصص، متعهد و باتجربه، قابلیت اجرای آن را به بهترین نحو به اثبات رساند و تلاش شبانه‌روزی و بی‌وقفه مدیران، مهندسان و کادر متخصص قرارگاه در اجرای این پروژه ثابت کرد که می‌توانیم با وجود همه محدودیت‌ها و فشارها، انحصار کشورهای مدعی غربی در زمینه ساخت پالایشگاه را بشکنیم.

وی تاکید کرد: پالایشگاه فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه بیش از ٥٠ میلیون متر مکعب گاز شیرین، ٢٩٠٠ تن پروپان و بوتان، ٢٧٠٠ تن اتان، ٧٧ هزار بشکه میعانات گازی و ٤٠٠ تن گوگرد اجرا شده است و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در اجرای این پروژه بالاترین سطح استانداردها را در ساخت پالایشگاه‌های گازی رعایت کرده است.

صحرائیان با تاکید بر ضرورت تسریع در بهره‌برداری از میدانهای گازی مشترک، به اقدام قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای راه‌اندازی مرحله به مرحله و ترین به ترین پالایشگاه فازهای ١٥و ١٦ پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: از پاییز سال ٩٢ گاز مصرفی به خط سراسری گاز کشور تزریق شد و در زمان افتتاح نیز تمام واحدهای پالایشگاهی فعال و محصولات این پالایشگاه قابل تولید و استحصال بوده است.

افتتاح ٦ فاز متعارف پارس جنوبی تا تابستان ٩٥

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از افتتاح ٦ فاز متعارف پارس جنوبی تا تابستان سال ٩٥ خبر داد.

رکن الدین جوادی هم با بیان این که بخش خشکی فازهای ١٧ و ١٨ هم اکنون به ظرفیت کامل رسیده است، افزود: با به ظرفیت رسیدن بخش دریایی این پروژه، این فازها سال آینده افتتاح می شود.

وی با بیان این که افزون بر این فازها، فازهای ١٩، ٢٠ و ٢١ تا پیش از تابستان سال آینده آماده افتتاح است، تصریح کرد: در صورت رهایی از بحران مالی، باقیمانده فازهای پارس جنوبی نیز تا پایان دولت یازدهم به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به این که پارس جنوبی به عنوان یکی از دو قطب تولید انرژی کشور است، گفت: تولید روزانه این میدان هم اکنون ٤٢٠ میلیون مترمکعب گاز طبیعی غنی است که سهم اساسی در تأمین انرژی کشور دارد.

جوادی با بیان این که با تکمیل فازهای پارس جنوبی تولید آن معادل پنج میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه نفت خام در روز می شود، اظهار کرد: با قیمتهای کنونی نفت، ممکن است درآمد این میدان از درآمد تولید نفت بیشتر باشد.

وی با اشاره به این که فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی پروژه ای است که در کمتر از یک سال گذشته در پارس جنوبی به بهره برداری رسیده است، افزود: این پروژه حاصل تلاش سه دولت، پنج وزیر، چهار مدیرعامل شرکت ملی نفت، چهار مدیرعامل نفت و گاز پارس و سه مدیرعامل سپانیر است.

معاون وزیر نفت با یادآوری امضای قرارداد اجرای این پروژه در تیرماه ٨٥ میان شرکت ملی نفت ایران و سپانیر، یادآور شد: در ١١٣ ماه از آغاز کار این پروژه، حدود ٥ میلیارد و ٥٠٠ میلیون دلار هزینه شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، با وجود تحریمها و طولانی شدن زمان اجرای این پروژه، توسعه این فازها به خوبی انجام شده است.

جوادی سهم ساخت داخل در اجرای این پروژه را ٧٠ درصد عنوان کرد و با بیان این که این بالاترین رقم در استفاده از ساخت داخل در یک پروژه است، تصریح کرد: سهم ساخت داخل در فاز ١٢ پارس جنوبی، ٦٧ درصد بوده است.

وی با اشاره به این که در اوایل سال ٩٣ دو سکوی این فازها در دریا نصب شده است، گفت: پنج ماه بعد، این سکوها راه اندازی شدند.

معاون وزیر نفت ارزش محصولات این فازها را از زمان ره اندازی تاکنون با نفت ٥٠ دلاری، سه میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: با تکمیل ظرفیت، این پروژه سالانه ٦ میلیارد دلار درآمد خواهد داشت که به معنی بازگشت اصل سرمایه در کمتر از یک سال است.

جوادی با بیان این که برای تکمیل پروژه و پیش راه اندازی فازهای ١٥ و ١٦ در دولت یازدهم ٧٠٠ میلیون دلار هزینه شده است، ادامه داد: ٤٥ میلیون نفر ساعت در طول ٢٨ ماه گذشته در این فازها فعالیت کرده اند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: با اولویت بندی پروژه های پارس جنوبی در ابتدای دولت یازدهم شاهد شتاب در اجرای این پروژه ها بوده ایم.

جلسه مشترک رئیس جمهوری با مدیران نفت در فرودگاه خلیج فارس

جلسه مشترک حسن روحانی، رئیس جمهوری با وزیر نفت هم امروز در سالن ویژه فرودگاه بین المللی خلیج فارس در عسلویه برگزارش شد.

روحانی پس از افتتاح رسمی فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی و سخنرانی در آیین گشایش این فازها، در جلسه مشترکی با وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت و مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس و برخی مدیران ارشد صنعت نفت حضور پیدا کرد.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید