Performancing Metrics

ایران جای نفت، صادرکننده گازوئیل شد | اتاق خبر
کد خبر: 309670
تاریخ انتشار: 27 دی 1394 - 14:57
معاون وزیر نفت با تشریح برنامه توسعه تجارت فرآورده نفتی در دوران لغو تحریم‌ها از ورود به جمع کشورهای صادرکننده بنزین هواپیما خبر داد وگفت: ظرفیت صادرات گازوئیل به ۱۸ میلیون لیتر در روز رسید.

اتاق خبر: عباس کاظمی در تشریح برنامه‌های جدید توسعه تجارت صادرات فرآورده‌های نفتی ایران در دوران پساتحریم، گفت: تا چند سال قبل ایران صرفا صادرکننده یک فرآورده نفتی به نام نفت کوره و یا مازوت بود.

بنا بر این گزارش به نقل از مهر؛ معاون وزیر نفت با اعلام اینکه در سال‌جاری برای نخستین بار ایران به جمع کشورهای صادرکننده انواع فرآورده های نفتی همچون گازوئیل، بنزین هواپیما، نفتا، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع پیوسته است، تصریح کرد: یکی از مهمترین دلایل افزایش ظرفیت مازاد تولید فرآورده‌های نفتی و به ویژه گازوئیل برای صادرات، افزایش تولید و گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌ها است.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی ظرفیتی معادل ۱۸ میلیون لیتر در روز برای صادرات گازوئیل ایجاد شده است، اظهار داشت: علاوه بر این، امسال ایران در کنار صادرات نفت خام، به جمع کشورهای صادرکننده بنزین هواپیما و سوخت جت هم تبدیل شده است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه امسال به استثنای بنزین، تمامی فرآورده های نفتی توسط ایران به بازار جهانی عرضه شده است، بیان کرد: پیش بینی می‌شود با بهره برداری از طرح‌های جدید پالایشگاهی و به ویژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس، همزمان با توقف واردات به یکی از کشورهای صادرکننده بنزین هم تبدیل شویم.

عضو هیات مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین در خصوص آخرین وضعیت تولید بنزین در کشور توضیح داد: تولید بنزین پایه کشور از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر در روز بوده که با امتزاج روزانه ۲ میلیون لیتر MTBE به طور متوسط روزانه ۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر در روز تولید بنزین شده است.

کاظمی با بیان اینکه در مدت زمان مشابه سال گذشته حدود ۶۰ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر بنزین در کشور تولید شده است، تاکید کرد: از این رو از ابتدای سال‌جاری تاکنون با وجود تعمیرات اساسی برخی از پالایشگاه ها همچون پالایشگاه نفت شازند اراک و بندرعباس ظرفیت تولید بنزین کشور افزایش یافته است.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در پایان خاطرنشان کرد: با انجام تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها همچون پالایشگاه نفت شازند برای مدت چند هفته تولید بنزین متوقف شده بود.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید