Performancing Metrics

با لغو تحریم‌ها ممکن است اوضاع نفتی ایران بدتر شود! | اتاق خبر
کد خبر: 309781
تاریخ انتشار: 27 دی 1394 - 14:59
تحریم‌های هسته‌ای آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران سرانجام پس از کش و قوس فراوان لغو شدند و به این ترتیب دسترسی ایران به بازارهای جهانی از سر گرفته می‌شود.

اتاق خبر: ایران از ماهها قبل در تدارک این لحظه بوده است و به زودی به جمع تولید‌کنندگان بزرگ نفت جهان باز خواهد گذشت.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا؛ قیمت نفت خام طی چند ماه گذشته روند نزولی شدیدی را طی کرده و به کمتر از 30 دلار در هر بشکه رسیده است. بازگشت نفت ایران به بازار به زودی قیمت‌ها را بیش از پیش کاهش خواهد داد.

برندا شافر استاد دانشگاه جورج تاون در واشنگتن دی‌ سی می‌گوید: ایران قادر است فورا نفت انبار شده در ذخایر شناور در خلیج فارس را روانه بازار کند و انجام این کار به نفع ایران است، زیرا ایران برای نگهداری نفت در ذخایر شناور هزینه می‌پردازد.

تحلیلگران انتظار دارند، ایران روزانه چیزی بین 600 هزار تا یک میلیون بشکه به تولید نفت خود بیفزاید.

اما مسئولان ایرانی رویکرد بلند پروازانه‌تری دارند. بیژن زنگنه وزیر نفت ایران پیش‌تر در مصاحبه اختصاصی با سی ان ان گفت: ایران قصد دارد تولید نفت خود را تا پایان سال 2016 در حدود 1.5 میلیون بشکه در روز افزایش داده و مجموع تولید روزانه خود را به چهار میلیون و 200 هزار بشکه در روز برساند.

تهران در موقعیت دشواری قرار گرفته است. هرچقدر صادرات نفت ایران افزایش پیدا کند، احتمال کاهش قیمت نفت بیشتر می‌شود. ایران در حال حاضر هزینه تولید نسبتا پایینی در مقایسه با دیگر کشورها دارد، اما یک کاهش مجدد در قیمت‌ها برنامه‌های ایران را به خطر می‌اندازد. ایران به عنوان یکی از اعضای سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت(اوپک) به شدت نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین در زیرساخت‌های نفتی قدیمی خود است.

درست تا همین چند سال قبل کشورهای عضو اوپک تولید خود را برای بالا نگه داشتن قیمت‌ها تنظیم می‌کردند، اما اکنون بعید است که این سازمان چنین اقدامی را انجام دهد. تغییر و تحول در تولید نفت شیل آمریکا اوپک را مجبور کرده که استراتژی خود را تغییر داده و تولید را برای دفاع از سهم بازار خود بالا ببرد.

تنشهای دیپلماتیک بین ایران و عربستان اوضاع را پیچیده‌تر از قبل کرده است. عربستان به عنوان بزرگ‌ترین صادر‌کننده نفت اوپک در حال حاضر سعی دارد سهم بازار خود را حفظ کند و بلندپروازی‌های ایران می‌تواند این کشور را حتی تحت فشار بیشتری قرار دهد.

در حال حاضر امیدهایی وجود دارد. لغو تحریم‌ها چندان غیرمنتظره نبوده است. بخش عمده‌ای از نفت ایران از زمان امضای توافق به بازار‌های جهانی عرضه شده است چرا که پس از توافق اجرای تحریمها چندان سفت و سخت نبوده است.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید