Performancing Metrics

ایران در پرونده شکایت از آمریکا 1.7 میلیارد دلار دریافت می‌کند | اتاق خبر
کد خبر: 310034
تاریخ انتشار: 28 دی 1394 - 15:16
وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد
وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد: ایران و آمریکا درخصوص پرونده قدیمی شکایت از واشنگتن در دادگاه لاهه به توافق دست یافتند.

به گزارش اتاق خبر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا بامداد روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای در پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه اعلام کرد که ایران در پرونده شکایت از واشنگتن در دادگاه لاهه 1.7 میلیارد دلار دریافت می کند.

 

در ادامه این بیانیه آمده است: ایران و آمریکا روز یکشنبه این پرونده قدیمی باقی مانده را که در دادگاه مطرح شده بود، حل کردند.

 

براساس این گزارش، این پرونده مربوط به سال 1981 است که در آن، آمریکا پس از وقوع انقلاب اسلامی حاضر به پرداختن پول ایران در یک قرارداد خرید تسلیحات نشد و تسلیحات مورد نظر را نیز به تهران تحویل نداد.

 

کری در بیانیه خود آورده است: شکایت اولیه ایران درخصوص 400 میلیون دلاری بود که برای خرید تجهیزات نظامی پیش از قطع روابط دیپلماتیک با واشنگتن به آمریکا پرداخت کرده بود. در سال 1981 با دستیابی به قرارداد الجزایر و ایجاد دادگاه ادعاهای ایران- آمریکا، تهران برای بازپس گیری این پول شکایت کرد.

 

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد: این آخرین سری از توافقاتی است که در طول 35 سال گذشته در دادگاه لاهه حاصل شده است. در رایزنی های دوجانبه سازنده، ما به یک راه حل عادلانه در این پرونده دست یافتیم که قطعا در راستای منافع آمریکا است.

 

وی افزود: ایران قرار است اصل این پول یعنی 400 میلیون دلار به علاوه 1.3 میلیارد دلار به عنوان سود پول خود دریافت کند. بنابراین، ایران در حال دستیابی به یک مبلغ معقول است و نمی تواند در آینده درخواست دیگری علیه ما مطرح کند.

 

کری در پایان بیانیه خود آورده است که هنوز شکایات دیگری در دادگاه لاهه مطرح است که اغلب ایران علیه آمریکا مطرح کرده است و ما برای حل آنها تلاش می کنیم.

 

منبع:ایسنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید