Performancing Metrics

اهداف دولت در امر سرمایه‌گذاری حوزه کشاورزی محقق نشد | اتاق خبر
کد خبر: 310138
تاریخ انتشار: 28 دی 1394 - 21:04
بلاتکلیفی صنعت ماشین‌های کشاورزی در ساختار وزارتخانه‌های کشاورزی و صنعت و عدم حمایت اصولی برخی مسئولان از تولید ماشین‌های کشاورزی منجر به عدم سرمایه‌گذاری جدید و انتقال نیافتن فناوری‌های نوین و تعطیل شدن تعدادی از کارگاه‌های تولید‌کننده ماشین‌های کشاورزی

اتاق خبر: محمد مهدی کابلی دبیر انجمن تولید‌کنندگان تراکتور، کمباین، ماشین‌ها، ادوات و تجهیزات کشاورزی با طرح این سوال که چرا صنایع خودروسازی و تولیدکنندگان کالاهای ایرانی توانسته‌اند از بسته حمایتی خروج از رکود دولت بهره‌مند شوند ولی کشاورزان و صنف تولیدکنندگان ماشین های کشاورزی محروم مانده‌اند نامه‌ای ارسال کرده که در ادامه ملاحظه می‌کنید.

بنا بر این گزارش به نقل از فارس؛ اهمیت و جایگاه تولید محصولات کشاورزی و دامی بر کسی پوشیده نیست. از آنجایی که تحقق اهداف برنامه با توجه به استفاده از تکنولوژی های نوین و انتقال دستاوردهای تحقیقاتی و لزوم سرمایه گذاری امکان پذیر می باشد. به همین منظور قانون گذار در بند ح تبصره 11 قانون بودجه سال 94  محل اعتبار رشد و توسعه  بخش کشاورزی را مشخص نموده است:

بیش از سه ماه از اعلام بسته حمایتی خروج از رکود دولت و یکهزارو دویست و هشتمین مصوبه شورای پول و اعتبار که به منظور ایجاد تحرک در بخش اقتصادی کشور و حمایت از تولیدکنندگان و فروش محصولات  داخلی انباشته در انبار می‌گذرد.

صنایع خودرو سازی ظرف مدت یک هفته توانستند با همکاری بانک‌های عامل مشکلات خودروسازان و صنایع وابسته را مرتفع نمایند. بسته حمایتی خرید کالاهای ایرانی به روش صدور کارت اعتباری نیز بالاخره با حمایت مسئولین و اطلاع رسانی خوب صداوسیما تحقق و مقرر شد از تاریخ 94.10.19 و اجرایی شود. اما با کمال تاسف هنوز سازندگان ماشین‌های کشاورزی نتوانسته اند از تسهیلات خرید دین مصوبه دولت بهره مند شوند.

سوالی که برای هر تولید کننده پیش می آید چگونه است صنایع خودروسازی و تولیدکنندگان کالاهای ایرانی توانسته اند از بسته حمایتی خروج از رکود دولت بهره مند شوند ولی کشاورزان و صنف تولیدکنندگان ماشین های کشاورزی محروم مانده اند.

با توجه به اهمیت مکانیزاسیون کشاورزی در ارتقا کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی  و دامی ، کاهش هزینه ها، و تقلیل در صعوبت اجرای کار و ارتقاء بهره وری سایر نهاده های تولید و از طرف دیگر تاکید مسئولین  نظام در امر توسعه بخش کشاورزی عدم اجرایی شدن بسته حمایتی خروج از رکود دولت چیست؟

از آنجایی که در مصوبه شورای پول و اعتبار و ابلاغیه بانک مرکزی اجاره خرید اسناد تجاری و تسهیلات خرید دین به صراحت شامل فروش ماشین‌های کشاورزی نیز شده است. جا داشت مسئولین وزارت جهاد کشاورزی تلاش ویژه‌ای جهت حذف موانع موجود انجام می‌دادند.

مع الوصف انجمن تولیدکنندگان ماشین‌های کشاورزی لیست تولید‌کنندگان داخلی و مشخصات  و ماشین‌های تولیدی در انبار را طی سه نوبت به وزارت صنعت و معدن و تجارت و از آنجا به بانک مرکزی و نهایتا به بانک کشاورزی جهت اجرا ابلاغ شده است‌:

پس از گذشت 3 ماه از اعلام سبد حمایتی خروج از رکود دولت، مکاتبات متعدد و پیگیری هایی که توسط شرکتها و انجمن صنفی صورت گرفته است، بانک کشاورزی دستورالعمل اجرایی طرح تسهیلات خرید دین ماشین آلات کشاورزی  ( ادوات و دنباله بندهای تراکتور) به  شماره 43.402.4577مورخ 1394.10.20را به نحوی تنظیم کرده که به دلایل زیر قابل اجرا و بهره برداری نمی باشد:

الف- با عنایت به مفاد دستورالعمل، مراحل انجام کار بسیار طولانی و پیچیده و در مهلت زمانی اعلام شده (تا 1595.2.15 ) اجرایی نخواهد شد.

ب- در ماده 4 مدت زمان بازخرید اسناد تجاری حداکثر یکسال لحاظ شده است .با توجه به خشکسالی های پیاپی و  ضعیف بنیه مالی کشاورزان قرار بود سررسید  اقساط  در مدت 4 سال باشد.

ج- نرخ سود تسهیلات خرید دین برای ادوات کشاورزی 20 درصد تعیین گردیده است در صورتی که در سبد حمایتی خروج از رکود دولت 16 درصد منظور شده بود.

د- در ماده 6  تامین "تضامین و وثایق" بر مبنای سهل البیع مورد وثوق بانک مشکل ساز می باشد.

با توجه به موارد بالا و سایر مواد مندرج در دستورالعمل اجرایی بانک کشاورزی، بنظر می‌آید باز هم کشاورزان و شرکتهای تولید کننده ماشین های کشاورزی از فرصت بوجود آمده از سبد حمایتی خروج از رکود دولت محروم می‌مانند. متاسفانه به انتهای سال 1394 نزدیک می شویم، سر انجام سه برنامه و مصوبه در خصوص ارتقاء مکانیزاسیون  کشاورزی کشور ختم به خیر نگردید:

 بر اساس بند ح تبصره 11 قانون بودجه الزام کلیه بانک ها و موسسات اعتباری به تخصیص 25 درصد اعتبار خود در بخش کشاورزی علیرغم مکاتبات و پیگیریهای متعدد محقق نگردیده است.

در اجرای خط3 اعتبارات مکانیزاسیون کشاورزی(اعتبار هزار میلیارد تومان)  تنها حدود سی درصد  توسط بانک کشاورزی پرداخت شده است.

بسته حمایتی خروج از رکود دولت نیز که تاکنون در بخش کشاورزی عملیاتی نشده است؟

با توجه به اهمیت مکانیزاسیون کشاورزی در ارتقاء کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی و کاهش هزینه ها و اقتصادی نمودن تولید با لزوم ورود تکنولوژی های جدید در مزارع، با توجه به معضلات موجود در صنف تولید کنندگان ماشین های کشاورزی  به نظر می آید در شرایط کنونی این مهم بدون حمایت بانکها و وزارتخانه جهاد کشاورزی و صنعت معدن و تجارت تحقق نخواهد یافت.

این مطلب با هدف نقد و واکاوی مشکلات و معضلات مکانیزاسیون کشاورزی نوشته نشده است. اما بلاتکلیفی صنعت ماشین‌های کشاورزی در ساختار وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت و معدن و تجارت و کم توجهی و عدم حمایت اصولی تعدادی از مسئولین به تولید ماشین‌های کشاورزی منجر به عدم سرمایه گذاری جدید و انتقال نیافتن فناوری های نوین و غیره فعال و تعطیل شدن تعدادی از کارگاههای تولید کننده ماشین های کشاورزی شده است. و این زنگ خطری برای برنامه خودکفایی و خود اتکایی در تولید محصولات زراعی خواهد بود.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید