Performancing Metrics

انتشار گزارش تاب آوری اقتصاد کره توسط مرکز تحقیقات اتاق ایران | اتاق خبر
کد خبر: 311683
تاریخ انتشار: 4 بهمن 1394 - 19:23
پیش‌تر در گزارشی با عنوان تاب‌آوری که در مرکز تحقیقات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به نگارش درآمد، ادبیات تاب‌آوری به‌ اختصار مورد بررسی قرار گرفت.


اتاق خبر:  تاب‌آوری، حفظ طولانی‌ رونق، تجربه کوتاه‌ رکود و بهبود سریع‌ معرفی شده است. بولتن شماره هفتم مرکز تحقیقات و بررسی های اقتصادی اتاق که در دی ماه 1394 منتشر شد، به بررسی تاب آوری اقتصاد کره پرداخته است.

بنا بر این گزارش به نقل از اتاق ایران؛ با توجه به اهمیت ویژه تاب‌آوری و آسیب‌پذیری به نسبت بالای اقتصاد کشور، استفاده از تجربیات سایر کشورها در دستیابی به تاب‌آوری، می‌تواند دستاوردهای عظیمی برای کشور به همراه داشته باشد. ازاین‌رو کره جنوبی به علت پشت سر گذاشتن دو بحران اقتصادی 1997 و 2008، تداوم و ثبات رشد اقتصادی و تبدیل ﻳﻜﻲ از ﻓﻘﻴﺮﺗﺮﻳﻦ ﻛﺸﻮرﻫﺎي ﺟﻬﺎن در دهه 1960 به کشوری توسعه‌یافته در دهه‌های اخیر، به‌عنوان کشوری تاب آور، موضوع گزارش حاضر، انتخاب شده است.

اقدامات دولت کره جنوبی در کوتاه‌مدت و در واکنش صحیح و به‌موقع به بحران سال 2008،  حاوی نکات مفیدی برای سایر کشورها می‌باشد. اگرچه بحران 2008 سبب انقباض ناگهانی در اقتصاد کره شد، که به‌طور عمده ناشی از سخت‌تر شدن یک‌باره شرایط مالی جهان و کاهش شدید تقاضای داخلی و تجارت بین‌المللی بود. اما دولت کره جنوبی با سطح بی‌سابقه از اقدامات پولی و مالی، به مقابله با این بحران پرداخت به‌گونه‌ای که نه‌تنها توانست فقط در عرض 3 ماه روند سقوط رشد اقتصادی را به روند صعودی تبدیل کند، بلکه کره یک رکورد عملکرد شگفت‌آور از نظر رشد اقتصادی در سه‌ماهه سوم سال 2009 را ثبت کرد.

نرخ رشد فصلی از منفی 5 . 4 درصد در سه‌ماهه چهارم سال 2008 به مثبت 2 . 3 درصد در فصل چهارم سال 2009 تغییر یافت.

نکته جالب‌توجه دیگر این است که گرچه درجه بالای باز بودن اقتصاد کره بر طبق ادبیات تاب‌آوری، یک نقطه آسیب‌پذیر در اقتصاد این کشور تلقی می‌شود که می‌تواند مقاومت و تاب‌آوری این کشور راکاهش دهد، اما این نکته نه‌تنها نتوانست مانع مقاومت در برابر بحران اقتصادی 2008 شود بلکه به علت تنوع محصولات و بازارهای صادراتی، به سکوی پرشی برای اقتصاد کره تبدیل شد.

شگفتی رفتار دولت کره جنوبی تنها به اقدامات دولت درکوتاه­ مدت، خلاصه نمی‌شود، چراکه دولت توسعه‌گرای کره جنوبی با تکیه بر این ویژگی و انتخاب هدف توسعه صنعتی و پیگیری همه‌جانبه آن در بلندمدت، خود سکان هدایت اقتصاد کره را در دست گرفت.

ویژگی‌های دولت کره جنوبی اعم از وجود نخبگان یا حاکمان سیاسی سالم، ملی‌گرا و تحول‌خواه، ارتباط ریشه‌دار با بخش خصوصی و نظام اداری مستقل، باصلاحیت و حرفه‌ای منجر به پیدایش نتایج شگفت‌آوری شد که شرح آن در گزارش کره جنوبی مثال یک اقتصاد تاب آور، آورده شده است.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید