Performancing Metrics

سرمایه‌گذاری ۷ هزار میلیاردی مخابرات در ۶ سال + جدول | اتاق خبر
کد خبر: 312147
تاریخ انتشار: 6 بهمن 1394 - 15:08
شرکت مخابرات ایران پس از تحقق کامل خصوصی‌سازی در پاییز سال ۱۳۸۸ تا سال جاری رقمی حدود هفت هزار میلیارد تومان را صرف سرمایه‌گذاری در سه بخش تلفن ثابت، تلفن همراه و اینترنت کرد.

اتاق خبر: در همه کشورها مخابرات از نظر زیرساختی، سودآوری و مشارکت در توسعه، نقش مهم و حیاتی داشته و دارد. در کشورهای پیشرفته مخابرات خصوصی و این امر در ایفای نقش بنیانی آن در توسعه به خوبی نمایان است.

بنا بر این گزارش به نقل از تسنیم؛ بر این اساس طبق مصوبه اسفند 1385 هیات وزیران، شرکت مخابرات ایران مشمول واگذاری به بخش خصوصی از طریق عرضه سهام آن در بورس اوراق بهادار تهران شد. در تاریخ 1387/5/19 پنج درصد از سهام این شرکت با قیمت اولیه 1500 ریال از طریق بورس عرضه شد که در مدت هشت دقیقه و با ارزش 344 میلیارد تومان به فروش رفت.

در آذر 1388 نیز در بزرگترین معامله تاریخ بورس ایران بلوک سهام پنجاه به علاوه یک درصدی شرکت مخابرات ایران توسط کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین به ارزش حدود هشت هزار میلیارد تومان خریداری شد.

از آن زمان تاکنون، شرکت مخابرات ایران که در یک فرآیند قانونی و حقوقی به بخش خصوصی واگذار شده، علی‌رغم آثار بسیار مثبت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همواره مورد انتقاد مخالفان دو آتشه خصوصی‌سازی، به ویژه برخی دولتمردان در دولت گذشته و حال بوده است.

گزارشی از بررسی اجمالی سرمایه‌گذاری در شرکت مخابرات ایران پس از خصوصی‌سازی و همچنین برنامه‌های سرمایه‌گذاری در سال‌های آینده به شرح زیر است.

پروژه‌های مخابراتی بهره‌برداری شده و قابل بهره‌برداری پس از خصوصی‌سازی

همانطور که دیده می‌شود، پس از تحقق کامل خصوصی‌سازی در پاییز سال 1388 تا سال جاری (دهه فجر پیش‌رو) بیش از 69 هزار پروژه مخابراتی با اعتباری معادل هفت هزار میلیارد تومان بهره‌برداری شده‌اند.

این طرح‌ها شامل نصب و توسعه مراکز سوئیچ پرظرفیت و کم ظرفیت، پروژه فیبرنوری، توسعه دفاتر ICT روستایی، راه‌اندازی سرویس‌های نوین مخابراتی، افزایش نقاط و جاده‌های تحت پوشش تلفن همراه، توسعه شبکه تلفن همراه، افزایش آنتن‌های BTS، سامانه WLL روستایی، سرویس 1818، شبکه IN، پروژه دیتا، ایجاد شبکه فناوری اطلاعات، تأمین ارتباط مخابراتی روستاها، شبکه GSM روستایی، توسعه روستاهای دارای شبکه تلفن همراه، افزایش پورت دسترسی دیتا (ADSL)، افزایش رومینگ بین‌الملل، رادیو، دکل، افزایش شبکه تلفن همگانی شهری و راه دور، ساختمان و... است.

این شرکت برنامه‌های مختلفی هم برای توسعه در سال‌های آتی دارد که قرار است طی چهار سال‌ مبلغی بالغ بر 7200 میلیارد تومان را در سه بخش تلفن ثابت، تلفن همراه و اینترنت سرمایه‌گذاری کند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید