Performancing Metrics

امضاء تفاهم‌نامه میان بنیاد مسکن و وزارت جهاد برای کاهش نرخ بیکاری | اتاق خبر
کد خبر: 312648
تاریخ انتشار: 8 بهمن 1394 - 01:55
در حال حاضر 5 میلیون و 151 هزار واحد مسکونی در روستاها وجود دارد و در طول چند سال گذشته بنیاد مسکن برای بهسازی واحدهای مسکونی -روستایی منابع و تسهیلات زیادی را در اختیار ساکنان روستاها قرار داده است.

اتاق خبر: رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه نرخ بیکاری در روستاهای کشور در حال حاضر ۱۳ درصد است، گفت: تفاهم‌نامه همکاری مشترک بنیاد مسکن و معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد با هدف مسکن معیشت‌محور و همچنین کاهش نرخ بیکاری می‌تواند در توسعه و آبادانی روستاها سهم بسزایی داشته باشد.

بنا بر این گزارش به نقل از فارس؛ علیرضا تابش در مراسم امضاء تفاهمنامه‌ همکاری مشترک میان بنیاد مسکن و معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد، کشاورزی با اعلام اینکه در حال حاضر 37 هزار و 435 روستا و آبادی بالای 20 خانوار در کشور وجود دارند، گفت: از این تعداد روستاها و آبادی 20 میلیون و 692 هزار نفر جمعیت ساکن هستند و تعداد خانواری که در این روستاها وجود دارند 5 میلیون و 565 هزار خانوار هستند.

به گفته وی، در حال حاضر 5 میلیون و 151 هزار واحد مسکونی در روستاها وجود دارد و در طول چند سال گذشته بنیاد مسکن برای بهسازی واحدهای مسکونی -روستایی منابع و تسهیلات زیادی را در اختیار ساکنان روستاها قرار داده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: طی 10-12 سال گذشته یک میلیون 900 هزار واحد مسکونی با اعطای تسهیلات که حدود 16 هزار و 800 میلیون تومان است بازسازی و نوسازی شده است.

تابش با بیان اینکه در گذشته تعداد قابل توجهی از واحدهای مسکونی روستایی اشتغال‌محور بوده‌اند، گفت: اگر تنها به اعطای تسهیلات توجه کنیم و تنها به این فکر باشیم که واحدهای مسکونی ساخته شوند اما به اشتغال و معیشت روستاییان توجه نکنیم گسستی در روستاها ایجاد می‌شود.

به گفته وی، در سرشماری که در سال 92 انجام شد 33 درصد واحدهای مسکونی در روستاها رفتار معیشتی داشته‌اند.

تابش اضافه کرد: با این آمارها بنیاد مسکن به سراغ دستگاه‌های مسئول برای بالا بردن رفتار معیشتی و بالا بردن نرخ اشتغال مثل وزارت جهاد رفت تا جلوی نزول وضعیت معیشتی روستاییان را بیش از پیش بگیرد پس اگر بتوانیم پیوندی میان معیشت و سکونت روستاییان ایجاد کنیم می‌توانیم به یک اقتصاد پایدار و توسعه پایدار در روستاها برسیم.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تأکید کرد: موافقت‌نامه امروز براساس اصول اقتصاد مقاومتی است که یکی از صنعـت‌های بالادستی بنیاد مسکن است باید رعایت می‌شد.

وی افزود: نرخ بیکاری در روستاها در سال 94 حدود 13 درصد است بنابراین توافق‌نامه‌ای که میان بنیاد مسکن و وزارت جهاد امضا‌ء شد به کاشه نرخ بیماری کمک قابل توجهی خواهد کرد پس از بتوانیم به روستاییان امکاناتی بدهیم که در روستاها فرصت معیشتی و اشتغال داشته باشند علاوه بر سکونت آنها باعث تشویق افراد نسل بعدی آنها نیز خواهیم شد.

تابش تصریح کرد: باید روستاییانی که بخش مولد آنها قوی است و اقتصاد محور هستند را در اولویت طرح‌های هادی قرار دهیم و تسهیلات بهتر و بیشتری برای آنها قائل باشیم.

همچنین در این مراسم حسن رکنی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد با بیان اینکه توسعه و بهسازی روستاها و هر اقدام عمرانی در روستاها بدون در نظر گرفتن معیشت روستایی‌ها دستاورد خوبی نمی‌داند داشته باشد، گفت: نمی‌توان توسعه اقتصادی را بدون معیشت و فرصت شغلی روستاییان دید.

وی تأکید کرد:‌اگر به دنبال پایداری حضور روستاییان در روستاها هستیم باید معیشت، اقتصاد و سکونت آنها را یکجا ببینیم.

رکنی با بیان اینکه ایجاد یک کارگروه مشخص میان بنیاد مسکن و وزارت جهاد می‌تواند ما را به این هدف نزدیک‌ کند، گفت: این کارگروه می‌تواند با بررسی مناطق مختلف کشور بر بررسی و پیشنهادات مختلف مصوباتی را برای عملیاتی کردن معیشت روستاییان ارائه کند.

وی با بیان اینکه ایران در بخش مرغ و تخم‌مرغ جزء 8 کشور اول دنیا است، گفت: تا 2 سال پیش ایران جزء کشورهای واردکننده پروتئین بود اما امروز به کشورهای صادرکننده پیوسته است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد با بیان اینکه سال گذشته 150 هزار تن تخم‌مرغ از کشور صادر شد، گفت: در 9 ماهه اول امسال صادرات تخم‌مرغ بیش از 20 درصد نسبت به سال گذشته از لحاظ ارزشی رشد داشته است.

به گفته وی، در قسمت شیر نیز سال گذشته 8 میلیون و 800 هزار تن تولید شیر در کشور صورت گرفت که پیش‌بینی می‌شود این میزان امسال به 9 میلیون تن برسد.

به گفته رکنی، در بخش گوشت قرمز 10 درصد نیاز کشور وارد می‌شود و 90 درصد در داخل تولید می‌شود.

وی افزود: سال گذشته 800 هزار تن تولید گوشت قرمز بوده است که امیدواریم روند واردات را به سمت کاهش سوق دهیم.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید