Performancing Metrics

مهارت آموزی شرط موفقیت فارغ‌التحصیلان در بازار کار | اتاق خبر
کد خبر: 313966
تاریخ انتشار: 12 بهمن 1394 - 21:55
برای مقابله با معضل بیکاری چاره‌ای جز حرکت به سمت مهارت‌آموزی و ارائه آموزش‌های مهارتی به دانش‌آموختگان نداریم.

اتاق خبر: حسن عزیزی - مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان البرز - در جریان بازدید از شانزدهمین مسابقات ملی مهارت اظهار کرد: مهارت‌آموزی و ترویج فرهنگ آن یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است، زیرا برای مقابله جدی و ریشه‌ای با معضل بیکاری و با توجه به این‌که طیف وسیع دانش‌آموختگان از بیکاری رنج می‌برند ناچاریم که مهارت‌آموزی را به عنوان یک اولویت سازمان‌ یافته و نظام‌مند در تمام نظامات آموزشی مدنظر قرار بدهیم و دانشگاه‌ها نیز به رسالت خود در این زمینه عمل کنند.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا؛ وی تصریح کرد: اگر نیروی کار آموزش‌های لازم برای ورود به فضای کسب‌وکار را ببیند اهداف اشتغالزایی محقق می‌شود.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان البرز با اشاره به وجود نیروهای تحصیلکرده و آموزش دیده دانشگاهی گفت: دانش‌آموختگان باید به یک مهارت خاص مجهز شوند تا بتوانند براساس نیاز بازار و به تناسب تخصص خود وارد بازار کار شوند.

عزیزی در ادامه به روند برگزاری شانزدهمین مسابقات ملی مهارت اشاره کرد و ادامه داد: این دوره از مسابقات در 28 رشته برای جوانان برگزیده زیر 21 سال استان‌های کشور به مدت چهار روز در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: مراسم افتتاحیه 10 بهمن‌ماه در سالن شهیدان نژادفلاح با پیام وزیر کار آغاز شد و تا تاریخ 14 بهمن‌ماه ادامه می‌یابد.

مدیر اجرایی مسابقات مهارت استان البرز افزود: این مسابقات براساس استاندارد‌های سازمان بین‌المللی مهارت برگزار می‌شود که مسابقات جهانی مهارت هر دو سال یکبار برگزار می‌شود و آخرین مسابقات جهانی مهارت در سال 2015 در برزیل برگزار شد و شانزدهمین دوره از مسابقات سال 2017 در ابوظبی برگزار خواهد شد.

عزیزی تصریح کرد: برگزیدگان این دوره و سال آینده پس از کسب مهارت‌های لازم زیر نظر کارشناسان و مربیان مجرب سازمان به اردوی مسابقات راه یافته و به مسابقات جهانی 2017 امارات متحده عربی اعزام خواهند شد.

به گفته وی امسال رشته فناوری آب (آکوا ترونیک) که یکی از رشته‌های مورد نیاز کشور هست بدون محدودیت جنسیتی برای شرکت به رشته‌های رقابتی مسابقات افزوده شده است.

 ژاله عمرانی - مدیر مسابقات ملی مهارت - نیز در جریان بازدید از شانزدهمین مسابقات ملی مهارت در مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: ویژگی خاصی که مسابقات امسال داشت تغییر ماهیت کمیته فنی مسابقات بود. سال‌های قبل کمیته فنی از مدیران کل ستادی و مدیران ناظر تشکیل می‌شد ولی امسال از متخصصان و کارشناسان هر رشته استفاده کرده‌ایم که در تمام مدت مسابقات حضور دارند و مسائل مربوط به اجرا، اعتراضات و مشکلات را روزانه بررسی و برطرف می‌کنند.

وی درباره‌ی علل عدم موفقیت تیم اعزامی کشورمان به مسابقات جهانی مهارت دوره قبل گفت: دلایل مختلفی در این زمینه موثر است، ولی مهم‌ترین مساله تحریم بود که ظرف دو سال اخیر شدید‌تر شده بود متاسفانه هیچ کدام از تجهیزاتی که در رشته‌هایی مثل نقشه‌کشی صنعتی یا طراحی الکترونیک‌ هست را در اختیار نداشتیم.

مدیر مسابقات ملی مهارت ادامه داد: ماشین‌هایی که در مسابقات 2015 استفاده شده بود تماما آخرین مدل بود و ما توانستیم تنها یک هفته قبل از مسابقات کارآموزان خود را به برخی مناطق آزاد و اقلیم کردستان ببریم تا از نزدیک موتور این ماشین‌ها را ببینند.

عمرانی با بیان این‌که هر سال کشور‌ها برای رسیدن به شرایط بهتر در مسابقات تلاش می‌کنند، اظهار کرد: این مساله کار ما را سخت‌تر می‌کند و معتقدم که با وجود همه این محدودیت‌ها باز هم ایران در جایگاه خوبی قرار دارد.

به گفته دبیر اجرایی شانزدهمین مسابقات ملی مهارت تیم اعزامی ایران در مسابقات 2015 برزیل رتبه 14 را در میانگین امتیازات تیمی کسب کرد و 10 مدال افتخار داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نمی‌توان شرایط حضور کارآموزان کشورمان را پیش از برگزاری مسابقات در کشور‌های برگزار‌کننده فراهم کرد؟ افزود: مجوز خروجی که برای کارآموزان ما صادر می‌شود یکبار است و نظام وظیفه تنها یکبار مجوز می‌د‌هد از آن گذشته شرایط گرفتن ویزا هم دشوار است در حالی که کشورهایی مثل امارات این مشکلات را ندارند. به همین دلیل نتوانستیم کارآموزان خود را پیش از برگزاری مسابقات 2015 برزیل به جهت آشنایی با شیوه مسابقات و تجهیزات مورد استفاده اعزام کنیم.

عمرانی در عین حال با بیان این‌که کارآموزان ایرانی در پانزدهمین مسابقات جهانی مهارت قربانی تحریم‌ها شدند ابراز امیدواری کرد: با توجه به بحث برجام و برداشته شدن تحریم‌ها مشکلات، موانع و محدودیت‌های پیش‌روی کارآموزان در مسابقات ابوظبی از میان برداشته شود.

مدیر مسابقات ملی مهارت در خصوص مسابقات جهانی 2019 که به میزبانی روسیه برگزار خواهد شد، گفت: روسیه به ما قول مساعد داده است که هیچ کدام از موانع سه دوره اخیر را شاهد نباشیم.

وی افزود: شرایطی که کشور ما دارد با شرایط 75 کشور شرکت‌کننده دیگر متفاوت است. تیم ابوظبی اردوهای آماده‌سازی خود را در آمریکا و ایتالیا برگزار کرد، ولی در مسابقات دوره قبل رتبه‌ای کسب نکرد و این امر نشان از بالا‌بودن سطح مهارت‌ها و توانمندی‌های کارآموزان ایرانی علی‌رغم فشارهای متعدد، تحریم‌ها و نبود تجهیزات پیشرفته است.

عمرانی در پایان تصریح کرد: به منظور اعزام کارآموزان کشورمان به مسابقات 2017 ابوظبی مسابقه‌دهندگان ما باید با مدال‌آوران دوره قبل در اردوهای آماده سازی به رقابت با یکدیگر بپردازند که پس از آن برگزیدگان و افراد منتخب به مسابقات راه خواهند یافت.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید