Performancing Metrics

هزاران واحد صنعتی غیرمجاز در استان تهران وجود دارد | اتاق خبر
کد خبر: 314131
تاریخ انتشار: 13 بهمن 1394 - 10:53
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: هزاران واحد صنعتی غیرمجاز و بدون پروانه تحت عنوان واحدهای صنعتی وجود دارد و مشکلات زیادی در آلودگی هوا و آلودگی آب ایجاد می‌کنند که باید ساماندهی شوند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: هزاران واحد صنعتی غیرمجاز و بدون پروانه تحت عنوان واحدهای صنعتی وجود دارد و مشکلات زیادی در آلودگی هوا و آلودگی آب ایجاد می‌کنند که باید ساماندهی شوند.

به گزارش اتاق خبر و به نقل از تسنیم، معصومه ابتکار این مطلب را در نخستین نمایشگاه عکس و پوستر نفس‌های شهر مطرح کرد و افزود: این واحدهای صنعتی در دورانی به وجود آمده و مستقر شدند که مشکلات زیادی را ایجاد کرده و به ساماندهی کلان نیاز دارند، که برای این مهم نیز برنامه‌ریزی‌هایی در حال انجام است.

وی به جلسه شب گذشته معاون اول، شهردار تهران و برخی وزرا اشاره کرد و گفت: این جلسه درباره معضل آلودگی هوا و صنایع آلاینده برگزار شد و سازو کارهایی در خصوص صنایع آلاینده اندیشیده شد که حائز اهمیت است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در ادامه این مراسم به نقش هنر و تاثیرگذاری آن نسبت به حفظ محیط زیست اشاره کرد و افزود: هنر و به ویژه عکاسی و پوستر می‌تواند زوایای پنهانی را به تصویر بکشد و تاثیرگذاری عمیقی را پدید آورد، که در این باره عکس و پوستر در تغییر نگرش‌ها و فرهنگ‌سازی برای حفظ محیط زیست اثربخشی مناسبی دارد.

ابتکار اظهار داشت: هر کسی که تنفس می‌کند و با آب و خاک در ارتباط است نسبت به حفظ محیط زیست مسئولیت دارد و مردم در کنار مسئولان باید نقش حفاظت از محیط زیست را به درستی ایفا کنند.

وی یکی از خطرات مهم زیست محیطی در جهان را تهدید تغییر اقلیم دانست و گفت: در این باره توافقی که در پاریس و با امضای 195 کشور جهان انجام گرفت می‌تواند راه حل مناسبی برای این منظور باشد و کشورهای جهان نیز به طور حتم خطر تهدید اقلیم را احساس کرده‌اند و اگر اقدام مناسبی صورت نگیرد آینده و نسل‌های بعدی با تهدید زیست محیطی و اقلیمی مواجه خواهند شد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست افزود: نیازمند اجماع و تغییر رفتار هستیم و در این باره نیز کشورهای جهان دست به دست هم داده‌اند که یکی از حائز اهمیت‌ترین برنامه‌ها توافق صورت گرفته میان کشورها در پاریس بود، که لزوم توجه و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

ابتکار به سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در خصوص محیط زیست اشاره کرد و افزود: این سیاست‌ها که از جانب ایشان ابلاغ شده مسائل مهمی را دربر می‌گیرد که یکی از آنها بحث آلودگی هوا است و به نوعی پشت‌گرمی ما بدان سیاست است و تلاش بیشتر ما را می‌طلبد که به آن احتمام ویژه‌ای داریم.

وی اظهار داشت: البته ما در برنامه ششم توسعه نیز سیاست‌هایی را تصویب کرده‌ایم که موضوع آلودگی هوا به طور جد مد نظر قرار گرفته است و دولت نیز در دو سال گذشته موضوع زیست محیطی را هدف قرار داده و فراموش نکرده است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست اصلاح کیفیت سوخت توزیعی در شهرهای بزرگ را یکی از برنامه‌های انجام گرفته عنوان کرد و گفت: در حال حاضر 8 کلانشهر کشور بنزین یورو 4 را استفاده می‌کنند و استاندارد خودروها نیز بر مبنای یورو 4 تعریف می‌شود.

ابتکار یادآور شد: در حال حاضر 5 میلیون خودرو در تهران وجوددارد که نظارت‌های لازم را نداشته و از استاندارد خارج است که در دوره‌ای این استانداردها ارتقا نیافت و بسیاری از خودروها به صورت یورو 2 تولید شده است، که متاسفانه با وجود چنین خودروهایی علی‌رغم بهبود بخشی کیفیت بنزین بازهم شاهد آلودگی هستیم.

وی با تاکید بر گسترش حمل و نقل عمومی، گفت: به دلیل مشکلات اعتباری نتوانسته‌ایم به صورت کامل به حمل و نقل عمومی رسیدگی کنیم، اما این احتمام جدی را برای گسترش حمل و نقل عمومی داریم به طوری که خروج 90 هزار تاکسی فرسوده یکی از همین برنامه‌ها است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست موتورسیکلت‌ها را نیز یکی از عوامل آلودگی معرفی کرد و گفت: فعلا موتورسیکلت‌ها به صورت یورو 3 است و استاندارد نمی‌باشد و تمامی این‌ها به همراه گسترش حمل و نقل عمومی باید اصلاح شود.

ابتکار تصریح کرد: مردم نیز باید در کنار مسئولان به فکر حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا باشند و الگوی حمل و نقل عمومی را مد نظر قرار دهند.

وی خاطر نشان کرد: مترو، اتوبوس‌های گازسوز، بی‌آرتی و حمل و نقل عمومی باید گسترش پیدا کند و مردم نیز می‌توانند از روش‌هایی همچون دوچرخه و پیاده‌روی استفاده کنند که این مهم باید فرهنگ‌سازی شود.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست از مردم خواست تا حدالامکان از خودرو شخصی استفاده نکنند و در صورت این که خودرو آنها ایجاد آلودگی می‌کند عیوب آن را برطرف کنند و بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی بهره بگیرند.

ابتکار به انتخابات اسفند ماه امسال اشاره کرد و گفت: مقطع انتخابات را پیش رو داریم که فرصت مناسبی را برای کشور و مردممان فراهم آورده است و مردم اجازه دارند در سرنوشت خودشان دخالت کنند.

وی اضافه کرد: دو انتخابات خبرگان و مجلس را پیش رو داریم که فکر می‌کنم مقطع بسیار مهم و سرنوشت سازی است؛ در مجلس باید به دنبال نمایندگانی بگردیم که مسائل محیط زیست،‌ توسعه پایدار و توجه به منابع مدیریت را که در اختیار داریم مورد لحاظ قرار دهند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد: باید سراغ کسانی برویم که آگاهی، اشراف و اطلاعات نگاه پیش رو را داشته باشند و هم این که شجاع باشند تا از حقوق عامه ملت در حوزه‌ای همچون محیط زیست دفاع کنند تا این که آینده کشور محیط زیست سالم و جنگل‌های و دریاها مناسب داشته باشد.

منبع: تسنیم

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید