Performancing Metrics

افزایش قیمت ارز به نفع سودجویان است | اتاق خبر
کد خبر: 314200
تاریخ انتشار: 14 بهمن 1394 - 13:33
افرادی که از افزایش نرخ ارز دفاع می کنند به دنبال منافع شخصی خود هستند و مسئله افزایش صادرات تنها بهانه ای برای سود جویی است.

اتاق خبر- بعد از اجرایی شدن برجام و رفع تحریم ها که مانند مانعی بزرگ بر سر راه اقتصاد کشور بود، دولت با مشکل دیگری روبه رو شد و آن کم شدن درآمد های کشور به دلیل کاهش شدید قیمت نفت در بازار بود. این کاهش قیمت و همچنین نیاز دولت به منابع مالی برای پرداخت هزینه های روزمره و اجرای طرحی مانند هدف مندی یارانه ها باعث شد که قیمت ارز برخلاف انتظار نه تنها کاهشی نداشته باشد بلکه افزایشی هرچند کم نیز در بازار داشته باشد.
مهدی تقوی کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه علامه طباطبایی عقیده دارد که افرادی که از افزایش نرخ ارز دفاع می کنند به دنبال منافع شخصی خود هستند و مسئله افزایش صادرات تنها بهانه ای برای سود جویی است.
مهدی تقوی در پاسخ به سوالی در مورد نوسانات نرخ ارز با بیان اینکه برجام باعث سرازیر شدن پول های بلوکه شده و گشایش اقتصادی خواهد شد عنوان کرد با توجه به این مسائل انتظار می رفت که نرخ ارز روند کاهشی به خود بگیرد اما چنین اتفاقی رخ نداد.
تقوی در گفتگو با اتاق خبر با بیان اینکه در چنین شرایطی افرادی که ارز نگه داشته اند ارز خود را از بیم ارزانتر شدن در بازار می فروشند ادامه داد: با این حال در چنین شرایطی در صورتی که شاهد بالا رفتن قیمت ارز باشیم دلیل آن عوامل دیگری است. دلیل عمده ای که برای گران شدن نرخ ارز در بازار عنوان می شود، بالا بردن نرخ ارز توسط دولت انجام می شود. این کار دولت برای جبران برخی از هزینه های خودانجام می شود.

این کارشناس اقتصادی با ذکر مثالی از ورود کالا به کشور و نیاز به ارز برای آن، نیاز به واردات را یکی از عواملی خواند که باعث افزایش تقاضا برای ارز و بالا رفتن قیمت ان خواهد شد. وی در ادامه گفت: متاسفانه برخی از افراد به بهانه صادرات از بالا رفتن هرچه بیشتر قیمت ارز دفاع می کنند. با توجه به اینکه تولید در کشور وابسته واردات است، بالا رفتن قیمت ارز باعث بالا رفتن هزینه تولید و در نتیجه افزایش نرخ تورم در کشور خواهد شد. من عقیده دارم که اقتصاد ایران نیاز به نوسازی دارد و این کار نیاز به ارز با قیمت پائین دارد.
تقوی با اعلام اینکه قوانین گمرکی می تواند در جهت جلوگیری از واردات بی رویه موثر باشد گفت: برخی عقیده دارند که قیمت پائین ارز موجب ضربه خوردن تولیدات داخلی به دلیل واردات بیش از اندازه خواهد شد. اما با توجه به قوانین گمرکی موجود می توان با ممنوع کردن یا محدود کردن واردات بی رویه از این اتفاق جلوگیری کرد. اما واردات کالا های سرمایه ای نباید محدودیتی داشته باشد.
این کارشناس اقتصادی در پایان با ذکر مثالی در مورد چین و قیمت ارز در این کشور گفت: چین کشوری است که به دلیل داشتن نیروی کار ارزان و زیاد در کشور تولیدات خود را با هزینه ارزان تری انجام می دهد. با پائین نگه داشتن ارزش یوآن در مقابل دلار باعث شده که تولیدات این کشور برای صادرات ارزان تر تمام شود و به نوعی عمل دامپینگ را در کشورهای هدف انجام می دهد.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید