Performancing Metrics

طلسم انتقال برق سیاه‌بیشه به تهران تابستان آینده می‌شکند | اتاق خبر
کد خبر: 314501
تاریخ انتشار: 14 بهمن 1394 - 18:39
در شرایطی که وزیر نیرو تابستان سال آینده را بسیار نزدیک به خاموشی ارزیابی می‌کند و معتقد است که تهران از نظر تامین برق در زمان پیک با مشکلات عدیده ای روبرو خواهد شد، دولت تمرکز بیشتری بر پروژه‌های تامین برق خواهد داشت.

اتاق خبر: در شرایطی که وزیر نیرو تابستان سال آینده را بسیار نزدیک به خاموشی ارزیابی می‌کند و معتقد است که تهران از نظر تامین برق در زمان پیک با مشکلات عدیده ای روبرو خواهد شد، دولت تمرکز بیشتری بر پروژه‌های تامین برق خواهد داشت. در این میان طرح انتقال برق از سیاه بیشه به تهران که یکی از طرح‌های کلیدی برای تامین برق پایتخت است، برخلاف وعده های مطرح شده به تابستان امسال نرسید، اما گفته شده تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد تا از امیدهای تامین برق در سال آینده باشد.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا، خط انتقال برق سیاه بیشه به وردآورد که با هدف انتقال برق این نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای به پایتخت طراحی و اجرا شده، از پروژه‌هایی است که بارها وعده بهره‌برداری از آن به تعویق افتاده است. این طرح بر اساس وعده مدیرعامل سابق شرکت برق منطقه‌ای تهران قرار بود که در نیمه دوم سال 1391 به بهره برداری برسد، وعده‌ای که بارها به تعویق افتاد تا آخرین صحبت‌ها با عبور عقربه های زمان‌سنج از مرز 99 ماه حاکی از پیشرفت فیزیکی بالای 90 درصدی طرح آن هم در تابستان سال جاری باشد و بر این اساس قرار شد که این طرح کلیدی در تابستان امسال به بهره برداری برسد. در عین حال به گفته آرش کردی، مدیر عامل توانیر در اردیبهشت ماه سال جاری، سیم کشی در بخش های مختلف این خط آغاز شده بود و براساس پیش بینی‌ها قرار بود تا پایان خردادماه انتظار برای برق‌دار شدن این خط انتقال به پایان برسد.

علاوه بر این نیز مهدی خدابخش، مجری طرح خطوط انتقال شرکت برق منطقه‌ای تهران، در خصوص زمان برق‌دار شدن خط انتقال 400 کیلوولت وردآورد-سیاه بیشه گفته بود که این خط تقریبا نیمه اول سال 94 برق‌دار می‌شود. تاخیرهای این پروژه به حدی رسید که زمانی یکی از خبرگزاری‌های کشور در گزارش این تاخیر‌ها از تیتر " خط انتقال برقی که رکورد پارس جنوبی را شکست"! استفاده کند. در حالی که پس از گذشت حدود سه سال این خط انتقال در تابستان امسال هم نتوانست در انتقال برق به پایتخت موفق عمل کند، مدیرعامل شرکت برق منطقه ای تهران اوایل بهمن‌ماه اعلام کرد که "هم اکنون خط انتقال برق ۴۰۰ کیلوولت سیاه بیشه به وردآورد در مرحله تست و راه اندازی آزمایشی است و تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید."

اجرای این پروژه از سال 1386 آغاز شده و قرار بود 18 ماهه به بهره برداری برسد؛ اما با گذشت حدود 100ماه، در تابستان امسال هم به بهره برداری نرسید که این مساله موجب شد تا چیت‌چیان، وزیر نیرو دستور تسریع در عملیات اجرایی و بهره برداری سریعتر از این پروژه را صادر کند و از نهادهای مسئول خواست که برای رفع موانع تکمیل این پروژه، همکاری تنگاتنگی داشته باشند.

پروژه انتقال برق از سیاه‌بیشه به وردآورد که بارها وعده راه‌اندازی پروژه اش به تعویق افتاده است، سرانجام بر اساس گفته فلاح، معاون بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای تهران آماده شده و قرار است که تابستان سال آینده نقش مهمی در وارد کردن برق تولیدی نیروگاه سیاه‌بیشه به تهران داشته باشد. معاون برق تهران علت اینکه این پروژه با این همه تاخیر مواجه شده را مشکلات بین‌المللی، مسائل مالی و سیاست‌های اجرای کار دانسته و تاکید کرده است که باید به این مساله توجه کرد که مشکلات انتقال برق سیاه‌بیشه مربوط به مسائل امروز نمی‌شود.

وی با بیان‌اینکه بخش عمده‌ای از پروژه خط انتقال برق سیاه‌بیشه به تهران در تابستان امسال تکمیل شده، گفت: نیروگاه سیاه‌بیشه چهار واحد 250 مگاواتی دارد که مجموعا 1000 مگاوات را تشکیل می‌دهد و به کمک خط انتقال سیاه‌بیشه که در حال حاضر آمادگی کامل را دارد می‌توانیم در زمان بی‌برقی به کمک تهران بیاییم و مشکلات را برطرف کنیم.

به گفته معاون بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای تهران کل برق مصرفی تهران، قم و کرج 6500 مگاوات است، اما این در حالی است که میزان مصرف برق در تابستان به 9000 مگاوات می‌رسد و با این تفاسیر نیروگاه سیاه‌بیشه می‌تواند در تابستان یاری‌دهنده خوبی برای تامین برق تهران، قم و کرج باشد.

  نیروگاه تلمبه‎ ذخیره‎ای نوعی نیروگاه است که برای استفاده از برق مازاد بر مصرف و بازتولید این برق در زمان‎هایی که تقاضای مصرف زیاد است به کار می‎رود.

اگرچه ذخیره کردن الکتریسیته به طور مستقیم عملی نیست، نیروگاه تلمبه ذخیره‎ای توانایی افزایش ظرفیت هیدرولیکی را از طریق تلمبه آب از یک مخزن پایین‎تر به یک مخزن بالاتر در مواقعی که تقاضای مصرف برق کم است (مثلا هنگام شب) می‎دهد. این آب بعداً می‎تواند در مواقعی که تقاضا زیاد است یا نیاز به برق ذخیره باشد به مخزن پایین برگردد تا توربین‎ها را بچرخاند و در نهایت ژنراتور را به گردش درآورد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید