Performancing Metrics

صادرات ۸۰ هزار تن تخم مرغ در سال جاری | اتاق خبر
کد خبر: 315580
تاریخ انتشار: 18 بهمن 1394 - 14:08
مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخم گذار میهن با اشاره به دلایل نوسان صادرات تخم مرغ گفت: عدم رعایت استانداردهای صادراتی، حضور افراد غیر مطلع و غیر متخصص در تجارت تخم مرغ از مهمترین دلایل نوسانات صادرات است.

اتاق خبر: رضا ترکاشوند مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ‌تخم گذار میهن امروز در نشست خبری با بیان اینکه ظرفیت تولید یک میلیون و 200 هزار تن تخم‌مرغ در کشور وجود دارد اظهار داشت: در حال حاضر 930 هزار تن تخم‌مرغ برای مصرف داخلی و صادرات در کشور تولید می‌شود.

بنا بر این گزارش به نقل از فارس؛ وی با اشاره به اینکه در منطقه ظرفیت صادرات 200 هزار تن تخم مرغ وجود دارد بیان داشت: برای افزایش مصرف داخلی باید روی افزایش مصرف سرانه  کار کنیم و همچنین بازارهای صادراتی را باید توسعه بخشیم.

ترکاشوند  اظهار داشت: در حال حاضر تولید سرانه تخم مرغ حدود 11 و نیم کیلوگرم است که از این رقم حدود یک کیلو صادر می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخم‌گذار میهن با اشاره به صادرات 70 هزار تن تخم مرغ در سال گذشته بیان داشت: ما به دنبال افزایش میانگین مصرف سرانه در کشور هستیم، اگرچه متوسط مصرف سرانه کشور 10 و نیم کیلو و معادل مصرف جهانی است اما به دنبال افزایش آن تا 15 کیلو هستیم. 

وی در مورد صادرات تخم مرغ به روسیه تصریح کرد: برای صادرات هر محصولی در درجه اول لازم است تا تقاضایی صورت گیرد،در حال حاضر به لحاظ کیفیت هیچ‌گونه مشکلی در تخم‌ مرغ‌های تولیدی وجود ندارد و تخم مرغ کشورمان با استانداردهای صادراتی تولید می‌شود اما هنوز از روسیه تقاضایی برای صادرات نداشتیم.

ترکاشوند بیان داشت: در بازارهای منطقه ما نتوانسته‌ای سهم مشخصی را در صادرات تخم مرغ داشته باشیم و سهم ما در بازارهای منطقه‌ای بسیار در نوسان بوده است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخم‌گذار میهن تصریح کرد: سال 92 ، 37 هزار تن، سال 93، 70 هزار تن و همچنین از ابتدای امسال تاکنون بیش از 78 هزار تن تخم مرغ به کشورهای مختلف صادر شده است.

ترکاشوند با بیان اینکه صادرات تخم مرغ به کشورهای عراق، افغانستان، تاجیکستان و ... انجام می‌شود اظهار داشت: پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال صادرات این محصول به 90هزار تن افزایش یابد.

وی در ادامه به دلایل نوسان صادرات تخم مرغ اشار ه کرد و افزود: عدم رعایت استانداردها در سال‌های قبل (بسته بندی، کیفیت و عدم رعایت نکردن یک نواختی وزن)، حضور افراد غیر مطلع و غیر مشخص در تجارت تخم مرغ و تجارت به صورت پیله وری و رعایت نشدن کیفیت صادرات و ماندگاری محصول برای صادرات از جمله مواردی بوده که به صادرات آسیب رسانده و صادرات این محصول را با نوسان مواجه کرده است.

وی به گفته خلج رئیس سازمان دامپزشکی اشاره کرد و بیان داشت: دامپزشکی افغانستان در تماسی که با دامپزشکی کشورمان داشته از صادرات تخم مرغ فاسد به کشورش خبر داده که این موضوع منجر به کاهش صادرات و بی اعتمادی مشتریان می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخم گزار میهن با بیان اینکه برای رفع این وضعیت و رسیدن به صادرات پایدار فعالان صنف را فراخوانده‌ایم بیان داشت: بنابراین با تشکیل کارگروه تولید و بازرگانی از متخصصان صنف خواسته‌ایم تا با همفکری آن‌ها به یک دستورالعمل و الزاماتی برای صادرات برسیم چرا که اگر قرار است صادرات مستمر داشته باشیم باید صادر کنندگان الزامات را در دستور کار قرار دهند و هر کسی به خودش اجازه صادرات ندهد.

وی افزود: بنابراین داشتن برند، بسته بندی، کارت بازرگانی و رعایت کیفیت از ملزومات صادرات به شمار می‌رود و رعایت این موارد برای صادرات تخم مرغ در دستور کار اتحادیه قرار گرفته است.

ترکاشوند با اشاره به ایجاد سامانه ثبت اظهار داشت: برای رعایت الزامات صادرات این سامانه تعبیه شده و متقاضیان صادرات در این سامانه کد شناسایی اخذ می‌کنند و همچنین می‌توانند مجوز صادرات بگیرند و مجوزهای بعدی آن‌ها منوط به رعایت الزامات صادرات در مجوز قبلی است و بدین ترتیب در این سامانه نحوه صادرات رصد می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخم گزار میهن در ادامه بیان داشت: مشوق‌های صادراتی در دستور کار ما قرار دارد و همچنین سعی شده تا براساس صندوقی که برای فعالان بخش طیور راه‌اندازی شده است تسهیلات ارزان قیمت راه‌اندازی شود.

وی بیان داشت: شرایط ارائه تسهیلات توسط صندوق یاد شده را از سال گذشته دنبال کرده‌ایم و براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار برای حمایت از صنعت طیور کشور مبلغ 50 میلیارد تومان به صندوق واریز شده که اکنون در مرحله تسهیلاتی ارزان قیمت به صادر کنندگان تخم مرغ داده شده.

وی با اشاره به واگذاری مدیریت تولید، تنظیم بازار و صادرات تخم مرغ به اتحادیه میهن در سال گذشته گفت: اگرچه ممکن است در کوتاه مدت نتوانیم به نتایج مورد نظرمان دست یابیم اما در بلند مدت فعالیت این اتحادیه اثرگذاری بیشتری خواهد داشت و علاوه بر توسعه صادرات قادر خواهیم بود تا جلوی نوسانات و نگرانی‌های بازار داخلی هم گرفته شود.

وی بیان داشت: در ماه‌های ابتدایی امسال قیمت تخم مرغ پایین و از سقف تعیین شده کمتر بود و حتی در مواردی قیمت این محصول به زیر 3 هزار تومان رسید در حالی که نرخ مصوب این محصول درب مرغداری 4 هزار و 200 تومان است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخم گزار میهن بیان داشت: با توجه به افزایش قیمت تخم مرغ در چند هفته گذشته و برای کنترل قیمت این محصول توافقی با سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری منعقد شد که براساس آن مقرر شد تا هر شانه تخم مرغ بسته بندی و سرت شده به قیمت 10 هزار و 500 تومان در این میادین عرضه می‌شود.

وی بیان داشت: اقداماتی که توسط اتحادیه در بازار مصرف صورت می‌گیرد اقداماتی کلان است که با این اقدامات توانسته‌ایم قیمت تخم مرغ را با حفظ صادرات در بازار مصرف متعادل کنیم.

ترکاشوند در مورد قیمت صادراتی تخم مرغ اظهار داشت: قیمت صادراتی همواره نوسان داشته و این قیمت از 3 هزار و 400 تومان تا 5 هزار تومان متغیر بوده اما به طور متوسط صادرات با قیمت حدود 4 هزار و 200 تومان صورت گرفته است.

وی بیان داشت: پیش بینی می‌کنیم در سال آینده صادرات این محصول به 100 هزار تن افزایش یابد.

در ادامه رضا کاظمی رئیس هیات مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن اظهار داشت: دولت ترکیه برای هر کارتن 24 کیلویی تخم مرغ 5 دلار یارانه صادراتی پرداخت می‌کند که صادر کنندگان ما از این موضوع محروم هستند.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید