Performancing Metrics

معاون وزیرکار: 20هزار هکتار زمین برای ساخت گلخانه واگذار می شود | اتاق خبر
کد خبر: 316264
تاریخ انتشار: 21 بهمن 1394 - 01:42
معاون امور تعاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از واگذاری 20هزار هکتار زمین برای ایجاد و توسعه مجتمع ها و شهرک های کشاورزی از طریق تعاونی ها در برنامه پنجساله ششم توسعه کشور خبر داد.

اتاق خبر: حمید کلانتری روز سه شنبه در نشست امضای تفاهمنامه مشترک بین معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی،شرکت شهرک های کشاورزی وزارت جهادکشاورزی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی که در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، افزود: این تفاهمنامه در راستای بالا رفتن بهره وری و مدیریت منابع امضا شده است.
بنا بر این گزارش به نقل از ایرنا؛ وی توضیح داد: سیاست های کلی برنامه پنجساله پنجم توسعه و پیش بینی برنامه ششم توسعه در راستای افزایش و توسعه بهره وری محصولات جالیزی و صیفی گلخانه ای است.
وی تاکید کرد: توسعه گلخانه ای می تواند در راستای صرفه جویی در منابع آب و دیگر منابع انرژی نظیر برق و گاز باشد.
به گفته کلانتری، از صفر تا 100 مجتمع های کشاورزی که در تفاهمنامه پیش بینی شده، مدیریت شده است و می تواند منجر به افزایش تولید محصولات کشاورزی گلخانه ای شود.
معاون امور تعاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در خصوص صرفه جویی آب گفت: به ازای هر هکتار کشت گلخانه ای 10برابر صرفه جویی آب انجام می شود. بهترین راهکار برای کشاورزان ساماندهی کشت آنها است و تعاونی ها می توانند این مسئولیت را بر عهده بگیرند.
کلانتری یادآور شد: با ایجاد شهرک های کشاورزی می توان رابطه میان نیروهای متخصص را در حوزه کشاورزی با بهره برداران سنتی افزایش داد.
وی موضوع تفاهمنامه امضا شده را ایجاد، تکمیل ،توسعه و بهره برداری از مجتمع ها و شهرک های کشاورزی دارای امکانات مناسب برای اجرای تفاهمنامه عنوان کرد.
کلانتری شناسایی و ساماندهی متقاضیان در قالب تشکل های تعاونی به منظور واگذاری مجتمع ها و شهرک های شناسایی شده و مستعد به آن را از جمله تعهدات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این تفاهمنامه ذکر کرد.

** ساخت گلخانه راهکار برنامه ششم برای مقابله با کم آبی
مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت شهرک های کشاورزی در این مراسم گفت: بر اساس لایحه برنامه ششم توسعه برای مقابله با کم آبی باید راهکار نشان بدهیم که توسعه مجتمع های گلخانه ای و کشت گیاهان مقاوم به خشکی از جمله این راهکارها است.
سیدنظام الدین سجادی راهکار دیگر برای جلوگیری از مصرف بی رویه آب را تغییر زمان کشت عنوان کرد و گفت: برخی از محصولات که در زمستان کشت می شد را می توان به فصل زمستان در مناطق گرمسیری انتقال داد.
وی ساخت مجتمع های گلخانه ای را در راستای مصرف کمتر آب عنوان کرد و گفت: در صورتی که بتوانیم فقط خیار و گوجه فرنگی را به گلخانه انتقال دهیم می توانیم 30میلیارد مترمکعب صرفه جویی آب داشته باشیم.
وی در خصوص تسهیلات بانکی به تعاونی هایی که بتوانند مسئولیت مجتمع های گلخانه ای را بر عهده بگیرند، اظهار داشت: 80 درصد اعتبار این مجتمع ها را دولت در اختیار تعاونی ها قرار می دهد.
سجادی اولویت ایجاد گلخانه را مناطق کم آب و دارای آفتاب عنوان کرد و گفت: ساخت گلخانه در مناطق سردسیر به دلیل اینکه هزینه گرمایش بالا می رود خیلی صرفه اقتصادی ندارد.
مدیر عامل و رئیس هیات مدیره شرکت شهرک های کشاورزی گفت: در این مجتمع ها بهره بردار تا آمادگی محصول برای عرضه به بازار را می تواند به انجام برساند.
سجادی تعهدات شرکت را ارائه لیست مجتمع ها و شهرک های آماده واگذاری در استان های کشور با تعیین مساحت و وضعیت زیر ساختی در آنها، صدور مجوز های تاسیس و بهره برداری مجتمع ها و شهرک های مصوب و نظارت عالیه بر حسن اجرای عملیات زیر ساخت ها و پیگیری تامین تسهیلات بانکی مورد نیاز(ارزی و ریالی) عنوان کرد.
برای اجرای تفاهمنامه و نظارت بر حسن اجرای آن کارگروه مشترکی با عضویت نمایندگانی از شرکت شهرک های کشاورزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل خواهد شد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید