Performancing Metrics

کاهش نرخ سود بانکی؛ خوب یا بد؟ | اتاق خبر
کد خبر: 316724
تاریخ انتشار: 22 بهمن 1394 - 20:59
سود بالای بانک ها از هزینه مبادله پول
عضو سابق اتاق بازرگانی ایران گفت: «برای کاهش نرخ سود بانکی باید با تعقل بیشتری عمل کرد؛ چراکه می تواند روابط پولی را در بازار بهم بریزد و مختل کند و بازار غیر متشکل و بازار غیر قانونی و بازار سیاه تقویت شود. »

اتاق خبر - مجیدرضا حریری درباره تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر اقتصاد کشور گفت: «حرف و حدیث بسیار است. زمانی صحبت بوده که تورم که بالا است، نرخ سود باید بالا باشد، ولی تورم که به ۴۰ درصد رسید، اما سود بانکی از ۲۲ درصد تغییر نکرد. از این طرف، می گویند نرخ تورم ۱۳ تا ۱۴ درصد که این هم خیلی واقعیت ندارد. چون فرمول هایی که منتهی به تعیین نرخ تورم می شود، با واقعیت اقتصاد جامعه کمی متفاوت است.»


وی افزود: «انچه مردم و فعالان اقتصادی از تورم حس می کنند، با انچه اعلام می شود، خیلی از مواقع منطبق نیست.» عضو سابق اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: «چند نکته در مورد سود بانکی وجود دارد. اگر بانک ها تسهیلات را می خواهند به پایین ترین نرخ عرضه کنند، این موضوع باعث می شود ارزش سرمایه های خرد مردم در بانک ها کمتر شود. بنابراین این خطر وجود دارد که منابع تامین کننده و منابع مالی بانک ها که پس اندازها است، از چرخه خارج شود.»

حریری عنوان کرد: «اصولا بین نرخ سودی که بانک ها می دهند و پولی که از مردم می گیرند، تفاوت فاحشی وجود دارد و این اشتباه سیستم بانکی ماست.»
وی تصریح کرد: «باید به این موضوع بپردازیم که هزینه تبادل پول در دنیا چقدر است. مشکلات در بانک ها آیا به دلیل ناکارآمدی شعبات بانکی و رفتار بانکی است یا دلیل دیگر دارد.»

حریری افزود: «بانک ها از هزینه مبادله پولی سود زیادی می کنند. واقعیت این است که نرخ پول و ارز را بازار آزاد تعیین می کند و بازار آزاد بسیار بالاتر از آن چیزی است که ما در بانک ها مشاهده می کنیم.»

عضو سابق اتاق بازرگانی ایران متذکر شد: «در حال حاضر صف دریافت وام در بانک ها طولانی تر از منابع بانک ها است. باید یک منشور جند جانبه را بررسی کرد و مجموعه این ها نتیجه گرفت. »

وی درمورد کاهش سود بانکی اینگونه اظهارنظر کرد: «برای کاهش سود بانکی می بایست با تعقل بیشتری عمل کنند. کاهش سود بانکی می تواند روابط پولی را در بازار به هم بریزد و مختل کند و بازار غیرمتشکل و بازار غیرقانونی و بازار سیاه تقویت شود.»

حریری خاطرنشان کرد: «همین الان با نرخ فعلی تسهیلات، صف تقاضا در بانک ها وجود دارد و حالا اگر ارزان تر شود، این صف خفیف تر می شود. اگر نتوانند به این متقاضیان پاسخ دهند و مردم پول نبرند به بانک ها، می تواند یک بازار غیرمتشکل و غیرقانونی در کنار بانک ها شکل بگیرد. تصمیم گیرندگان باید همه جانبه ببینند و الان صحیح نیست ترخ بهره را پایین آورند.

منبع: خبرآنلاین

نظرات
ADS
ADS
پربازدید