Performancing Metrics

مذاکرات اسرائیل-ترکیه برای بهبود روابط به خوبی پیش می رود | اتاق خبر
کد خبر: 316872
تاریخ انتشار: 23 بهمن 1394 - 11:56
حزب عدالت و توسعه:
حزب عدالت و توسعه ترکیه اعلام کرد که مذاکرات بین تل‌آویو و آنکارا برای بهبود روابط به خوبی پیش می‌رود اما هنوز توافقی در این زمینه حاصل نشده است.

به گزارش گروه بین‌الملل «عمر چلیک» سخنگوی حزب عدالت و توسعه اعلام کرد که گفت‌وگو بین ترکیه و رژیم صهیونیستی برای بهبود روابط به خوبی پیش می‌رود اما هنوز توافقی در زمینه بهبود روابط بین تل‌آویو و آنکارا و تقویت همکاری در زمینه انرژی در شرق مدیترانه حاصل نشده است.

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» گزارش کرد، سخنگوی حزب عدالت و توسعه در آنکارا اعلام کرد: «ما اطلاعاتی در دست داریم مبنی بر اینکه مذاکرات (بین اسرائیل و ترکیه) خوب پیش می‌رود اما تا زمانیکه پیامدهای عملی این مذاکرات را مشاهده نکنیم، نمی‌توانیم بگوییم که توافقاتی حاصل شده است.

پیش از این نیز «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه درباره روابط رژیم صهیونیستی و ترکیه گفته بود که شرایط ترکیه برای عادی سازی روابط با اسرائیل همچنان باقی است اما ادامه داد که ترکیه و رژیم صهیونیستی به یکدیگر نیاز دارند.

شرایط ترکیه برای عادی سازی روابط با اسرائیل شامل عذرخواهی تل‌آویو به خاطر حمله 2010 به کشتی امدادرسانی که عازم غزه بود و طی آن 9 تبعه ترکیه کشته شدند، می‌شود. ترکیه همچنین خواستار پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان و رفع محاصره غزه شده است.

با اینحال، اردوغان گفته بود: «اسرائیل به کشوری چون ترکیه در منطقه نیاز دارد. ما باید بپذیریم که ما نیز به اسرائیل نیاز داریم. این حقیقت منطقه است».

رئیس‌جمهور ترکیه تصریح کرده بود که رژیم صهیونیستی توافق کرده است که اجازه انتقال کالا و مواد ساخت و ساز به غزه از ترکیه را بدهد اما آنکارا منتظر آن است که این توافق به صورت کتبی درآید.

وی در اینباره گفت: «اگر ما بتوانیم با خلوص دوجابنه چنین گام‌هایی را برداریم. عادی سازی حاصل می‌شود. ما باید مراقب برادران فلسطینی خود باشیم».

اردوغان تأکید کرد: «پایان تعرض به ساحت مسجد الاقصی» موضوع دیگری است که برای ترکیه حائز اهمیت است.

منبع: فارس

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید