Performancing Metrics

انتظار نافرجام صادرکنندگان نمونه برای دریافت مشوق های صادراتی | اتاق خبر
کد خبر: 317920
تاریخ انتشار: 26 بهمن 1394 - 12:34
در کمیسیون توسعه صادرات خانه اقتصاد ایران مطرح شد
در یازدهمین جلسه کمیسیون توسعه صادرات خانه اقتصاد ایران بر نبود فرهنگ صادراتی در کشور و اختصاص نیافتن مشوق های صادراتی برای صادرکنندگان نمونه تأکید شد.

در یازدهمین جلسه کمیسیون توسعه صادرات خانه اقتصاد ایران بر نبود فرهنگ صادراتی در کشور و اختصاص نیافتن مشوق های صادراتی برای صادرکنندگان نمونه تأکید شد.

در این جلسه سادینا آبایی، از اعضای کمیسیون توسعه صادرات خانه اقتصاد ایران با اشاره به مشکلات موجود در بخش صادرات بیان کرد: صادرات کشور با معیارهای جهانی فاصله بسیاری دارد و با  وجودسطح پایین فعالیت های بازرگانی و استانداردهای جهانی، حضور ما در بازارهای بین المللی به سختی امکان پذیر خواهد بود.

وی ادامه داد: کشور ما حتی استانداردهای لازم برای صدور کالا به روسیه و اکراین را در شرایط کنونی ندارد.

آبایی در خصوص افت سطح صادرات غیرنفتی افزود: بزرگ ترین شرکت هایی که صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی بوده اند نیز در شرایط حاضر دچار رکود و نزول شده اند.

این عضو کمیسیون توسعه صادرات خانه اقتصاد ایران تصریح کرد: این موارد باید به عنوان دغدغه بخش صادرات مطرح و برای حل چنین موضوعاتی شاخص گذاری شود. هم چنین کسانی که در بخش صادرات فعالیت می کنند بایستی به تفاوت های موجود در بازارهایی مثل آفرقا و اروپا آگاه بوده و براساس درک  این مؤ لفه ها وارد بازارهای هدف شوند.

در ادامه باقر دزفولی دیگر عضو کمیسیون توسعه صادرات خانه اقتصاد ایران در خصوص مشکلات بخش صادرات عنوان کرد: صادرات در ایران پایه علمی ندارد و بیش تر به صورت بازارچه ای، صادرات انجام می گیرد.

وی ادامه داد: صادرات کشور به دلیل نداشتن یک متولی همیشه آسیب پذیر بوده است، امید است که در آینده ای نزدیک این امر رفع گردد.

وی در خصوص نبود نقدینگی برای انجام فعالیت های صادراتی یادآور شد: دولت قبلی مبلغی در حدود 5 میلیارد تومان برای انجام فعالیت های صادراتی تحت عنوان نقدینگی در اختیار بانک توسعه صادرات قرار داده بود که متأسفانه دولت فعلی اهمیتی برای این موضوع قائل نشده است.

دزفولی ادامه داد: دولت یازدهم نقدینگی بانک ها را به منظور تأمین نقدینگی ضمانت پروژه های خارج، قطع کرده است؛ وزیر صنایع دلیل این امر را نیاز کشور به سرمایه گذاری عنوان کرده است.

وی افزود: این در حالی است که کشور و پیمانکاران به این سرمایه گذاری ها در خارج نیازمند هستند. اگر دولتمردان قصد اشتغال زایی داشته پس باید به سمت سرمایه گذاری در سایر کشورها حرکت کنند و هم چنین برای پروژه ها ضمانت های اجرایی قائل شوند.

در ادامه فرزاد طباطبایی یزدی با اشاره به نبود فرهنگ صادراتی در کشور اعلام کرد: بازرگانان ما به دلیل بهره مند شدن از سود موقت و کوتاه مدت بسیاری از بازارهای موجود و مناسب را از دست دادند.

وی با تأکید بر بازار روسیه گفت: به دلیل قطع رابطه این کشور با ترکیه و مشکلاتی که بر سر راه این کشور در خصوص تجارت با اروپا وجود دارد، بازار این کشور تا حدی به ایران و چین متمایل شده است که متأسفانه به جهت رفتارهای نامناسب بازرگانان ایرانی ، در حال از دست دادن این بازار ناب هستیم.

این عضو کمیسیون توسعه صادرات خانه اقتصاد ایران اظهار داشت: بایستی در بخش صادرات فرهنگ سازی صورت گیرد و بازرگانان ما در جهت برندسازی محصولات حرکت کنند.

در ادامه احد امیراحمدی در خصوص مغفول ماندن بخش صادرات تأکید کرد: رفت آمدهای گروه های تجاری به ایران و بالعکس، تنها برای واردات است. متأسفانه صادرات مقوله ای است که به هیچ عنوان جدی گرفته نشده است.

در ادامه محمدرضا نازآبادی دیگر عضو کمیسیون توسعه صادرات خانه اقتصاد ایران در خصوص نیاز پروژه های خارج از کشور به حمایت مالی دولت عنوان کرد: آیین نامه هایی در جهت حمایت از صادرکنندگان وجود دارد اما هنوز اتفاقی در این حوزه رخ نداده است و حتی صادرکنندگان نمونه نیز موفق به استفاده از جایزه های صادراتی خود نشده اند.

وی ادامه داد: برای رشد صادرات خدمات فنی و مهندسی به حمایت دولت نیاز است خصوصاَ زمانی که رقبای ترکیه ای ما در حال قدرت گیری در این حوزه هستند.

نازآبادی تصریح کرد: به دلیل محدود بودن بازارهای هدف و پروژه های سرمایه گذاری معمولاَ شرکت های ایرانی حاضر در مناقصه ها به رقبای یک دیگر بدل می شوند.

در ادامه سید علیرضا رحمتی دیگر عضو کمیسیون توسعه صادرات خانه اقتصاد ایران  با اشاره به تعرفه های گمرکی به عنوان مشکلی در روند بخش صادرات اظهار داشت: معضلی که در بخش صادرات با آن روبه رو هستیم پیگیری بحث تعرفه های گمرکی است.

وی ادامه داد: قیمت هایی که به عنوان مرجع در گمرک وجود دارد بسیار مشکل آفرین شده است. این در حالی است که پیگیری و رفع این مشکل واقعاَ کار سختی نخواهد بود.

رحمتی افزود: وجود چنین مسائلی در بخش صادرات، انگیزه برای فعالیت در این حوزه را از بین می برد.

در ادامه سیدرضا حسینی نیز با اشاره به مشکلات بخش صادرات در خصوص برندسازی و بسته بندی محصولات دلیل پیشرفت نکردن این امر را نبود اتصال به شبکه های جهانی ذکر کرد و اظهار داشت: مشکل دیگر بخش صادرات مربوط به قیمت هاست، قیمت محصولات بازار داخای به قدری گران است که بازار را در رقابت با دیگران به نفع آنان همواره از دست داده ایم.

 

 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید