Performancing Metrics

آغاز مذاکرات با اروپایی‌ها برای حضور در صنعت پتروشیمی | اتاق خبر
کد خبر: 317931
تاریخ انتشار: 27 بهمن 1394 - 01:53
مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با اشاره به بازشدن فضای تعاملات بین‌المللی در پساتحریم از آغاز مذاکرات با شرکت‌های آلمانی، فرانسوی، نروژی و ژاپنی از جمله بی.ای.سی.اف، مازل و سوپ‌کمی خبر داد.

اتاق خبر: اسماعیل قنبری در نشست خبری خود با اشاره به این‌که تحریم‌ها مشکلاتی را در برقراری ارتباطات بین‌المللی این شرکت ایجاد کرده بود، اظهار کرد: با این حال ما در حال توافق برای اجرای تفاهم‌نامه‌های مشترک برای خرید و انتقال فناوری هستیم.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا؛ وی با تاکید بر این‌که خرید فناوری باید به انتقال فناوری ختم شود، ادامه داد: یعنی خرید دوم فناوری باید به شرط بومی‌سازی شدن آن باشد.

مدیر عامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی گفت‌: در حال حاضر در حال مذاکره با آلمان، فرانسه، نروژ و ژاپن برای انجام این همکاری‌ها هستیم.

قنبری با تاکید بر این‌که لازم است برای فرار از خام‌فروشی نفت به سمت صنایع پتروشیمی حرکت شود، عنوان کرد: در صنایع پتروشیمی نیز باید با اتصال بخش‌های بالادستی، پایین‌دستی و میان‌دستی ارزش‌افزوده بیشتری را ایجاد کنیم.

وی درباره‌ی صادرات فناوری و فرآورده‌های تولید شده در کشور ادامه داد: تا به حال صادراتی در این زمینه نداشته‌ایم، چرا که فضای تحریم امکان دستیابی به فضای خارجی را بسته بود و در واقع تحریم‌ها به صورت دوسویه هم برای صادرات محصولات و هم برای انتقال تکنولوژی اعمال شده بود.

مدیر عامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی اضافه کرد: از سوی دیگر لازم است در حوزه داخلی به توفیقاتی دست پیدا کنیم تا با اتکاء به آن بتوانیم صادرات را در حوزه‌های خارجی انجام دهیم.

قنبری همچنین در ادامه درباره‌ی دستاوردهای این شرکت طی ماه‌های گذشته با اشاره به احداث مرکز پژوهشی در عسلویه گفت: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی دارای گروه‌های مختلف پژوهشی، پلیمر، فرآیندهای شیمیایی، مواد شیمیایی، فناوری نوین، فنی، مستندسازی و تجاری‌سازی است.

وی با تاکید بر این‌که صنایع پتروشیمی نیاز زیادی به آب دارند، افزود: به همین منظور مرکزی به منظور تصفیه آب و خالص‌سازی گاز ایجاد کرده‌ایم و مدل‌های تصفیه آب را در مقیاس صنعتی در این مرکز رونمایی می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی همچنین با اشاره به ایجاد رابطه تقاضامحور با دانشگاه‌های کشور از امضای چهار تفاهم‌نامه با چهار دانشگاه خبر داد و اظهار کرد: در زمینه‌ی فرآیندهای متانول، انستیتو دانشگاه شیراز، در زمینه زنجیره پروپیلن، پژوهشگاه مهندسی وزارت علوم و در بحث پلی‌الفین انستیتوی‌ تحقیقاتی دانشگاه امیرکبیر به عنوان مراکز اصلی انتخاب شده‌اند.

قنبری با اشاره به این‌که این شرکت توانسته است در نیمه نخست سال جاری طرح دموی تولید پروپیلن از متانول را احداث کند، بیان کرد: این طرح ظرفیت تولید 320 هزار تن پروپیلن در سال را با خلوص بالای 96 درصد را دارد.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر کشور ظرفیت تولید سالانه چهار تا پنج میلیون تن متانول را دارد، تصریح کرد: این ظرفیت در آینده به حدود 20 میلیون تن در سال افزایش پیدا می‌کند که در صورت اجرای طرح ام تی پی زنجیره کاملی از گاز تا پروپیلن به وجود خواهد آمد.

مدیر عامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ادامه داد: در این راستا قرار‌دادی را برای احداث دو واحد 450 هزار تنی متانول امضاء کرده‌ایم که هر یک از این واحدها ظرفیت تامین خوراک یک واحد 120 هزار تنی پروپیلن را دارد.

قنبری اضافه کرد تا 15 اسفندماه امسال نیز به دانش فنی برای تبدیل پروپیلن به پلی‌پروپیلن دست پیدا خواهیم کرد که ظرفیت واحد‌ها در این بخش نیز حدود 130 هزار تن خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به نقش مهم کاتالیست‌ها در فرآیند‌های پتروشیمی بیان کرد: کاتالیست‌ها نیز مشمول تحریم‌های بین‌المللی بودند و بنابراین در این زمینه دستاوردهای زیادی را پیدا کرده‌ایم.

مدیر عامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در این باره اظهار کرد: در همین زمینه واحد نیمه‌صنعتی ساخت کاتالیست را در مرکز اراک به پایان رساندیم.

قنبری با اشاره به این‌که احداث هر واحد ام تی پی نزدیک به چهار سال طول می‌کشد، گفت: همچنین یک واحد با ظرفیت 120 هزار تن به سرمایه‌ نزدیک به 600 میلیارد تومان نیاز دارد که برای واگذاری دانش آن با هلدینگ بانک پاسارگاد قرار‌دادی امضاء کرده‌ایم و آنها در حال تامین منابع مالی مورد نیز هستند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی مذاکراتی را با بی آی سی اف در زمینه‌ی همکاری مشترک در بحث کاتالیست‌ها و سایر فرآیند‌های شیمیایی داشته‌ایم.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید