Performancing Metrics

برترین های سینما در دهه گذشته (قسمت8) | اتاق خبر
کد خبر: 318615
تاریخ انتشار: 29 بهمن 1394 - 09:18
اتاق خبر گزارش می دهد
هر سال بنابر سنتی دیرینه منتقدان ، مجلات و وب سایت های سینمایی و مرتبط با هنر لیستی از برترین های سال را ارائه می کنند. لیست بهترین های سال ، پرفروش ترین ها و حتی بدترین های سال !

اتاق خبر - محمد حسن گودرزی: هر سال بنابر سنتی دیرینه منتقدان ، مجلات و وب سایت های سینمایی و مرتبط با هنر لیستی از برترین های سال را ارائه می کنند. لیست بهترینهای سال ، پرفروش ترین ها و حتی بدترین های سال ! هرکدام از این لیستها خوانندگان خاص خود را به خود جذب می کند. مجلات و وب سایتهای تخصصی هم به کار لیست کردن برترینهای تاریخ سینما مشغولند. این لیستها در حقیقت یکی از بهترین روشهایی است که می توان خوانندگان را به سرعت با بهترینها آشنا کرد. در این سلسله مطالب قصد داریم که خوانندگان را با برترین فیلمهای سینما در دهه گذشته آشنا کنیم.

معیارهایی که برای انتخاب این فیلمها جوایز مختلف ، فروش تجاری یا به عبارت دیگر اقبال مردم به آنها و مهمتر از همه نظر مثبت منتقدین سینما نسبت به این فیلمها است. به همبن دلیل تنها به معرفی فیلمهای هالیوودی و انگلیسی زبان در این لیست نشده و فیلمهای دیگری از کشور مختلف از فرانسه و ایتالیا گرفته تا فلسطین در این لیست پنجاه تایی قرار دارند. ضمن اینکه فیلمها طیف متنوعی از ژانر های مختلف را شامل می شوند.


15. شهر اشباح   Spirited Away

 

شهر اشباح انیمیشن ژاپنی به کارگردانی هایائو میازاکی و محصول سال 2001 است. مدت زمان این انیمیشن 124 دقیقه است و در شمار طولانی ترین انیمیشن های سینمایی تاریخ سینما به شما می رود. فیلمنامه این انیمیشن ژاپنی نوشته میازاکی است و صدا پیشگان این فیلم عبارتند از: رومی هیراگی(چیهیرو)، میرو ایرینو(هاکو)، ماری ناتسوکی(یوبا، زنیبا) و بونتا ساماگارا در نقش کاماجی. داستان این انیمشن از این قرار است:
دختری ده ساله به نام چیهیرو اوگینو با والدینش آکیو و یوکو تازه به شهری جدیدی نقل مکان کرده‌اند و چیهیرو از این جابجایی ناراضی است. آن‌ها که با ماشین در حال حرکت هستند، راه خانهٔ جدید را گم کرده و سر از تونلی در جنگل در می‌آورند. پس از پیاده شدن و گذر از این تونل به خاطر کنجکاوی، آن‌ها وارد مکانی سرسبز و آرام می‌شوند که در اصل گرمابه و استراحتگاه خدایان و ارواح دین ژاپنی شینتو است. پس از دیدن غذاهای آماده و خوشمزه، پدر و مادر چیهیرو سرگرم خوردن می‌شوند تا بعداً پول آن را بپردازند. چیهیرو به اطراف می‌رود تا سرکی بکشد و با جوانی به نام هاکو روبه‌رو می‌شود که به او اکیداً هشدار می‌دهد که تا هوا تاریک نشده محل را ترک کند. اما دیگر دیر شده و با تاریک شدن هوا بدن چیهیرو نیز در حال محو شدن است. هاکو با قرصی معجزه‌آمیز او را نجات می‌دهد. چیهیرو به نزد والدین خود برمی‌گردد اما دیگر دیرشده و آن‌ها تبدیل به خوک شده‌اند. پس از آن او به تنهایی و با کمک‌های هاکو مجبور به کار و زندگی در این محل می‌شود...


فرهنگ و افسانه های ژاپنی همواره به عنوان منابعی ارزشمند در سینمای ژاپن وجود داشته اند. هایائو میازاکی با توجه به این نکته توانسته فیلم ارزشمند شهرارواح را در راستای شاهکارهای قبلی خود مانند (قلعه ای در آسمان 1986، شاهزاده خانم مونونوکه 1998) بسازد که تماشاگران را از هر سن و جنسیتی به خود جذب کند. استفاده از فرهنگ فولکلور ژاپنی و آئین شینتو برای ترسیم شخصیت های فیلم باعث نشده که تماشاگران غیر ژاپنی با فیلم احساس بیگانگی کنند و به همین دلیل شخصیت های فیلم در عین بیگانه بودن بسیار دوست داشتنی و بر خلاف ظاهر خود بسیار از نظر شخصیتی بامزه ساخته شده اند.


فیلم با بودجه ای بالغ بر 1.5 میلیون دلار ساخته شد و با فروش بالای خود در ژاپن و سایر کشورهای جهان توانست بیش از 289 میلیون دلار نصیب تهیه کنندگان خود کند. فیلم با استقبال منتقدان نیز مواجه شد. راجر ایبرت منتقد شیکاگو سان تایمز به فیلم چهار ستاره کامل را داد و کارگردانی میازاکی را ستایش کرد. الویس میتچل منتقد نیویورک تایمز نیز علاوه بر ستودن فیلم بر الهام گیری میازاکی از داستان از درون آینه لوئیس کارول تاکید کرد و هنر میازاکی را در پرداخت شخصیت های فیلم بسیار خوب توصیف کرد.


فیلم توانست جایزه اسکار بهترین انیمیشن بلند را در سال 2002 به خود اختصاص دهد. ضمن اینکه خرس طلایی پنجاه و دومین جشنواره فیلم برلین را نیز تصاحب کرد.

14. سقوط   Downfall

سقوط فیلمی در ژانر جنگ و محصول سال 2004 کشور آلمان است. کارگردانی این فیلم به عهده الیور هیرشبیگل است و فیلم نامه نوشته برنت آیشینگر می باشد. بازیگران این فیلم عبارتند از برونو گانتز، الکساندر ماریا لارا، اولریش ماتز، کورینا هارفوش و جولیان کوهلر. ضمن اینکه اولریش نوتن در نقش هانریش هیملر نقش آفرینی می کند. داستان این فیلم 155 دقیقه ای به این شرح است:
در سال 1942، زن جوانی به نام ترائدل یونگه (الکساندر ماریا لارا) از بین گروهی داوطلب برای شغل منشی شخصی آدولف هیتلر( برونو گانتز) برگزیده می شود. سپس فیلم راوی محاصره برلین در سال 1945 و 12 ساعت پایانی زندگی آدولف هیتلر است...


آدولف هیتلر یکی از دیکتاتور ها و شخصیت های منفی تاریخی است که همواره سوژه ساخت فیلم ها و سریال های تاریخی بوده است. حال خود آلمان ها تصمیم گرفته اند به حساس ترین دوران زندگی این دیکتاتور بزرگ سرک بکشند و نتیجه آن شاهکاری در سینمای آلمان به نام سقوط شده است. فیلم براساس یادداشت ها و خاطرات ترائدل یونگه منشی شخصی وی ساخته شده است.
شاید چیزی که در وحله اول جدا از کارگردانی و طراحی صحنه فیلم جلب توجه می کند بازی فوق العاده برونو گانتز بازیگر سوئیسی در نقش آدولف هیتلر است. گانتز که به گفته خود ساعات زیادی را به تماشای فیلم های مستند و سخنرانی های هیتلر گذرانده، توانسته هیتلری را به تصویر بکشد که در عین جذابیت بسیار ترسناک برای تماشاگر است و شاید بتوان گفت که بهترین بازی در نقش هیتلر در تاریخ سینما را از گانتز در این فیلم می بینیم.


فیلم با هزینه 13.5 میلیون یورویی خود عنوان پرهزینه ترین فیلم تاریخ سینمای آلمان را به خود اختصاص داد. در یان بین فروش تجاری فیلم در حدود 92 میلیون دلار بود تا این فیلم از نظر تجاری موفق باشد. فیلم نقد های بسیار خوبی را دریافت که تمامی آنها بازی برونو گانتز را ستایش کرده بودند هرچند مجله بیلد از هیرشبیگل به دلیل نشان دادن چهره ای انسانی از هیتلر انتقاد کرده بود.

فیلم نماینده کشور آلمان برای اسکار بهترین فیلم خارجی زبان بود که توانست به جمع پنج فیلم نهایی بخش بهترین فیلم خارجی زبان راه پیدا کرد.

13. ذهن زیبا   A Beautiful Mind

ذهن زیبا فیلمی به کارگردانی ران هوارد و محصول 2001 است. این فیلم آمریکایی براساس فیلمنامه ای از آکیوا گلدزمن و براساس کتابی به همین نام نوشته سیلویا ناسار ساخته شده است. بازیگران این فیلم زندگینامه ای راسل کرو، جنیفر کانلی، اِد هریس، پل بتانی و جاش لوکاس هستند. کریستفر پلامر نیز در نقش دکتر راسن بازی می کند. داستان این فیلم 135 دقیقه ای به شرح زیر است:
جان نش ( راسل کرو ) ریاضی دان برجسته ای است که به نازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده و به سمت استادی برگزیده می شود. او توانایی خارق العاده ای در کشف رابطه بین اشکال و اعداد به هم ریخته دارد. ازدواج وی با آلیشیا ( جنیفر کانلی ) به زندگی او رنگ و لعابی دیگر می دهد تا اینکه روزی شخصی به نام ویلیام پارچر ( اد هریس ) مامور سیا به سراغش می رود و از او می خواهد با توجه به استعداد بی نظیرش در زمینه فعالیتهای رمز شکنی به سیا کمک کند...


فیلم هایی که براساس زندگی نامه افراد معروف ساخته می شوند همواره با این خطر روبه رو هستند که فیلم طولانی و خسته کننده برای تماشاگری شوند که به احتمال زیاد از سرنوشت شخصیت فیلم با خبر است. به همین دلیل بهترین راه برای برای ساختن فیلم از زندگی افراد انتخاب قسمتی از مهمترین بخش زندگی انها به جای ساخت فیلمی از ابتدا زندگی این افراد است. ران هوارد کارگردان فیلم با هوشمندی تمام مهمترین بخش زندگی پروفسور جان نش برنده جایزه نوبل ریاضی را که از دوران دانشجویی وی شروع می شود را انتخاب کرده و دراین راه توانسته با مهارت بالای خود فیلمی بسازد که علیرغم برخی تفاوت ها با زندگی واقعی نش، از هر لحاظ شاهکاری در زمینه فیلم های زندگی نامه ای محسوب می شود. بازی فوق العاده بازیگران فیلم از جمله راسل کرو و جنیفر کانلی نقطه قوت فیلم در کنار کارگردانی فیلم محسوب می شود. در این بین بازی راسل کرو در نقش جان نش فوق العاده است. کرو به خوبی توانسته تلاطمات روحی جان نش را بخوبی به تصویر بکشد و تصویری که تماشاگران سینما از کرو در فیلم گلادیاتور داشتند را به طور کامل عوض کند.


فیلم 58 میلیون دلار هزینه برای تهیه کنندگان خرج برداشت اما فروش 313.6 میلیون دلاری آن نشان از استقبال تماشاگران داشت. فیلم از سوی منتقدان نیز ستایش شد. راجر ایبرت منتقد شیکاگو سان تایمز و مایک کلارک از روزنامه یو اِس اِی تودی نمرات بالایی به فیلم دادند و بازی راسل کرو را پسندیدند.


فیلم در فصل جوایز درخشید. 4 جایزه اسکار(بهترین فیلم، فیلمنامه اقتباسی، کارگردانی و بهترین بازیگر مکمل زن برای جنیفر کانلی) اوج کار این فیلم بود. علاوه بر این ها ذهن زیبا نامزد جایزه اسکار در رشته های بهترین طراحی چهره، موسیقی متن، تدوین و بهترین بازیگر مرد برای راسل کرو نیز شد.

12. آمورس پرِروس (عشق سگی)   Amores Perros

عشق سگی یکی محصولات سینمای مکزیک است که در سال 2000 به اکران سینما ها درامد. کارگردان این فیلم الخاندرو گونزالز ایناریتو و فیلمنامه این فیلم توسط گیلرمو آریاگا نوشته شده است. بازیگران این فیلم 153 دقیقه ای عبارتند از املیو اچه وریا، گابریل گارسیا برنال، گویا تولِدو، آلوارو گوئررو و خورخه سالیناس. ماجرای این فیلم از این قرار است:
فیلم روایتگر سه داستان متفاوت است که با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند وهر سه در یک نقطه به یکدیگر وصل می شوند،داستان اول مربوط به پسر جوانی به نام چیوو(گابریل گارسیا برنال) که به طور اتفاقی متوجه می شود که سگش قابلیت خوبی در مبارزه با سگ های دیگر را دارد و سگ را وارد مسابقات شرط بندی می کند و از این راه پول در می آورد...
داستان دوم مربوط به یک مدل مشهور (گویا تولدو) ،وداستان از زمانی شروع می شود که که این مدل با چیوو تصادف می کند. این تصادف موجب به آسیب دیدن وی و عوض شدن زندگیش می شود...
داستان سوم مربوط به یک ولگرد (املیو اچه وریا) است که از سگ های زیادی مراقبت می کند. این ولگرد سگ چیوو راکه در تصادف آسیب دیده با خودش می برد و از ان مراقبت می کند. اما این سگ زندگی وی را تغییر می دهد...


فیلم هایی مانند عشق سگی کار بسیار سختی را برای جدب تماشاگر بر عهده دارند. در این نوع فیلم ها که چند داستان و شخصیت به صورت موازی برای تماشاگران روایت می شود در صورتی که کارگردان و فیلمنامه نویس نتوانند روایت صحیح و درستی را از داستان ارائه دهند، با توجه به تعدد شخصیت هایی که در این فیلم ها وجود دارد باعث پس زدن تماشاگر شود. اما ایناریتو توانسته با استادی تمام سه روایت داستانی را که حول محور یک تصادف و سگ می گذرند را برای تماشاگران به خوبی روایت کند و فیلم علیرغم مدت زمان بیش از دو ساعت به هیچ عنوان برای تماشاگر خسته کننده نباشد. در میان بازیگران فیلم دو چهره بیشتر از همه می درخشند: گابریل گارسیا برنال و املیو اچه وریا. برنال به خوبی شخصیت عصبی و خشنی را که بعد از تصادف تغییر می کند را بازی کرده اما بازی اچه وریا در نقش مرد ولگردی با گذشته ای حسرت برانگیز فوق العاده است.


فیلم توانست 20.9 میلیون دلار فروش جهانی داشته باشد که در مقابل هزینه 2.4 میلیونی فیلم بسیار خوب بود. فیلم با استقبال منتقدان نیز مواجه شد تا جایی که مجله امپایر این فیلم را در میان 500 فیلم برتر تاریخ قرار داد.

فیلم نماینده مکزیک برای جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان بود و توانست به جمع 5 فیلم پایانی نیز راه پیدا کند. ضمن اینکه این فیلم جایزه بفتا را برای بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان دریافت کرد.

11.مرثیه ای بر یک رویا    Requiem for a Dream

فیلمی آمریکایی و محصول سال 2000 است. کارگردان این فیلم را دارن آرونوفسکی بر عهده داشته و علاوه بر آن فیلم نامه این فیلم را با کمک هوبرت سلبی جونیور نوشته است. فیلمنامه مرثیه ای بر یک رویا از رمانی به همین نام و نوشته هوبرت سلبی جونیوراقتباس شده است. بازیگران این فیلم را اِلِن برستین، جّرِد لتو، جنیفر کانلی، مالون وایناس و کریستوفر مک دونالد در نقش تپی تیبونز تشکیل می دهند. داستان این فیلم 101 دقیقه ای به این شرح است:
سارا گلد فارب(الن برستین)، بیوه زنی معتاد به تلویزیون که در کانی آیلند زندگی می کند، از شوهر متوفایش پسری به نام هری(جرد لتو) دارد. هری که معتاد است اغلب اوقاتش را با ماریون(جنیفر کانلی) که یک طراح مد ناکام است و بهترین دوستش تایرون(مالون وایناس) مواد فروش سیاه پوست می گذراند.هری و تایرون در پی به جیب زدن پول کلانی از راه فروش مواد مخدر هستند و ماریون هم در حالی که اعتیاد آن ها و نا امیدی توام با آن شدت می گیرد، با آن دو همراه می شود. سارا نیز به تلویزیونش چسبیده و رویای شرکت در مسابقه تلویزیونی محبوبش را در سر می پروراند. سارا که باور دارد حضورش در تلویزیون قطعی است، زیر نظر پزشک بدنامی شروع به رژیم گرفتن می کند تا لباس قرمز رنگی که در جوانی اش می پوشید، دوباره اندازه اش شود. او به زودی گرفتار قرص هایش می شود که در واقع مواد مخدر (مخلوطی از کوکایین و هروئین) هستند. اعتیادش او را از دنیای واقعی دور و توهم های هراسناکی را جانشین آن می کند...


فیلم هایی با محوریت مواد مخدر همواره جذابیت خاصی برای تماشاگران داشته اند. در فیلم مرثیه بر یک رویا تماشاگران شاهد سقوط 4 انسان بر اثر اعتیاد هستند. این اعتیاد به صورت های مختلفی اعتیاد به مواد مخدر، تلوزیون، قرص های لاغری است. و در فیلم آرونوفسکی با استفاده از تمهیدات تصویری به خوبی زوال یک انسان را نشان می دهد. فیلم به خوبی لذت زودگذر و مصیبت های بعد از مصرف مواد مخدر را نشان می دهد و نکته جالب توجه این فیلم نوع روایت داستان است که به هیچ عنوان قصد نصیحت و موعضه را ندارد. در حقیقت آرونوفسکی بدون هیچ نوع پرده پوشی و تعارفی با تماشاگر عاقبت شخصیت های داستان را نشان می دهد و نشان می دهد که مواد مخدر حتی عشق های آتشین را به خاکستر تبدیل می کند.


بازی بازیگران بسیار خوب است اما بهترین بازی در این بین را اِلِن برستین ارائه داده که به خوبی نماینگر زنی با آرزوهای بسیار و ناکام را بازی می کند. بازی جرد لتو نیز در نقش هری نیز بسیار خوب است.


فیلم با هزینه ای 4.5 میلیون دلاری تولید خود فروشی در حدود 7.3 میلیون دلار داشت که برای فیلم مستقل رقم بدی نیست. فیلم از سوی منتقادان ستوده شد تا جایی که جیمز برادینلی این فیلم را جز برتریت فیلم های دهه خواند. بازی خوب الن برستین یک نامزدی اسکار و گلدن گلوب برای بهترین بازیگر زن برای وی به همراه آورد.

94105 ت

برای خواندن قسمت هفتم کلیک کنید

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید