Performancing Metrics

بررسی فرصت های سرمایه گذاری مشترک ایران و عمان در زمینه های غیر نفتی | اتاق خبر
کد خبر: 320113
تاریخ انتشار: 4 اسفند 1394 - 03:03
این جلسه با حضور فریال مستوفی، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق و حامد نیک رفتار دبیر کمیسیون های تخصصی اتاق ایران، نمایندگانی از بخش خصوصی و همچنین نمایندگانی از بانک های کشور برگزار شد.

اتاق خبر: پس از جلسه یک شنبه شب مورخ دوم اسفند که با حضور مقامات بلندپایه عمان به سرپرستی وزیر امورخارجه این کشور در اتاق ایران برگزار شد، صبح روز دوشنبه سوم اسفند عزان بن قاسم البوسعیدی با حضور در کمیسیون سرمایه گذاری خارجی اتاق ایران پیرامون فرصت های سرمایه گذاری مشترک و ارتباط بیشتر بین بخش های خصوصی ایران و عمان، در حضور فعالان بخش های خصوصی و نمایندگان بانک های خصوصی توضیحاتی را ارائه کرد.

بنا بر این گزارش به نقل از اتاق ایران، در این جلسه که با حضور فریال مستوفی، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق و حامد نیک رفتار دبیر کمیسیون های تخصصی اتاق ایران، نمایندگانی از بخش خصوصی و همچنین نمایندگانی از بانک های کشور برگزار شد، عزان بن قاسم البوسعیدی، تحریم های سال های اخیر در کنار عدم شناخت کافی بخش های خصوصی دو کشور از یکدیگر را عامل اصلی کاهش ارتباط های اقتصادی بین ایران و عمان خاطر نشان کرد و گفت: با رفع موانع تجاری و بانکی پس از رفع تحریم ها، سازمان جذب سرمایه گذاری و توسعه تجارت خارجی عمان، بخشی تخصصی برای توسعه مناسبات با ایران را تشکیل داده است و از این طریق افزایش ارتباط بین بخش های خصوصی و سرمایه گذاران را فراهم آورد.

البوسعیدی حمایت دولت های دو کشور را در راستای توسعه مناسبات اقتصادی بسیار حائز اهمیت خاطر نشان کرد و افزود: فضای سرمایه گذاری در زمینه های مختلف مانند نفت و گاز، صنایع، شیلات، توریست، مواد معدنی و غذایی فراهم است و مشکلاتی مانند روادید، کاستن روندهای گمرکی و ایجاد ارتباط بیشتر بین بانک های مرکزی دو کشور در سفر دو روز اخیر وزیر امور خارجه و دیدار با مقام های مسئول مورد بررسی قرار گرفت و راه کارهای ارزنده ای در راستای توسعه مناسبات ارائه و تصمیم گیری شد.

وی کنفرانس، ماه اکتبر عمان، رای جذب سرمایه گذاران آمریکایی و اروپایی برای انجام کار مشترک با ایران را مهم ارزیابی کرد و گفت: حضور ایران و عمان در منطقه بسیار حائز اهمیت است و با استفاده از فضای خوب سیاسی بین دو کشور می توان کارهای اقتصادی بسیاری را رقم زد. مناطق آزاد تجاری که هرکدام با هدفگذاری در انجام کارهای مشخص مانند نفت و گاز، پتروشیمی و دیگر صنایع تشکیل شده اند و آماده جذب سرمایه گذار خارجی و همکاری با شرکت های ایرانی در توسعه این مناطق برای دستیابی به بازارهای شرق آفریقا و غرب آسیا هستند.

البوسعیدی از مکانیزه شدن گمرک های دریایی و هوایی عمان و تغییر فضای اقتصادی این کشور در 5 سال آینده خبر داد و گفت: سرمایه گذاری دولت در زیرساخت های اقتصادی در بخش های حمل و نقل، شهرک های صنعتی، برای وسعت بخشیدن به فضای کاری بخش های خصوصی در حال افزایش است و شرکت های خارجی که در عمان ثبت شوند قوانین یک شرکت عمانی بر آنها حاکم خواهد بود.

در ادامه فریال مستوفی رئیس کمیسیون سرمایه گذاری ایران به رابطه تاریخی و فرهنگی دو کشور اشاره کرد و گفت: همکاری سلطان عمان در دوران تحریم و همچنین در رفع تحریم های ایران قابل تقدیر است.

مستوفی، بهره مندی ایران از بازار 80 میلیونی و قرار گرفتن در بازار 400 میلیونی همسایگان را در کنار ظرفیت های بسیار منابع معدنی و نیروی تحصیل کرده حائز اهمیت خاطر نشان کرد و گفت: ایران با دسترسی به آب های آزاد و بهره مندی از پتانسیل های بالای اقتصادی می تواند به عنوان هاب منطقه ایفای نقش نماید. طی دوران تحریم و کاهش قیمت نفت، دولت تصمیم به خصوصی سازی و توانمند سازی بخش های اقتصادی خصوصی در جهت افزایش سهم تولید ناخالص ملی، گرفت که نقش اتاق ایران در این تصمیم گیری قابل تقدیر است.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق ایران از ایجاد یک بخش تخصصی به عنوان ارائه اطلاعات سرمایه گذاری در اتاق ایران خبر داد و گفت: به دلیل فقدان اطلاعات دقیق و تایید شده توسط سازمان های حقوقی و مشاوره ای بین المللی، تا کنون سرمایه گذاران کمتری به ایران سفر کردند و در حال مذاکره برای ارائه این خدمات از طریق اتاق بازرگانی و جذب سرمایه گذاران خارجی هستیم.

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید