Performancing Metrics

همه تبعات سلامتی مشکل 10 ساله خوزستان | اتاق خبر
کد خبر: 321037
تاریخ انتشار: 6 اسفند 1394 - 23:04
نفس خوزستان، این هفته‌ دوباره گرفت؛ ریزگردها این بار با غلظتی کمتربرگشته‌اند و بنابر گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه جندی شاپور اهواز، بیمارستان‌ها به غیر از چند مورد معدود، بیمار تنفسی دیگری نداشته‌اند.

اتاق خبر: نفس خوزستان، این هفته‌ دوباره گرفت؛ ریزگردها این بار با غلظتی کمتربرگشته‌اند و بنابر گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه جندی شاپور اهواز، بیمارستان‌ها به غیر از چند مورد معدود، بیمار تنفسی دیگری نداشته‌اند، ولی این آمار نمی‌تواند از شدت نگرانی مردم و مسئولان این استان کم کند؛ چرا که بیماری‌های مزمن که به عنوان نگرانی اصلی تلقی می‌شوند هنوز پدیدار نشده‌اند.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا، به بهانه بازگشت این پدیده به خوزستان، با دکتر اسماعیل ایدنی، رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور در خصوص آخرین وضعیت بیماران تنفسی و روزهای اخیر این شهر گفت‌وگو کردیم که در پی می‌خوانید:

اسماعیل ایدنی در خصوص آخرین وضعیت بیماران تنفسی شهر اهواز با توجه به وقوع مجدد پدیده ریزگردها در این استان گفت: ریزگردها از 10 سال قبل در استان خوزستان شروع شده است و متاسفانه شدت آن هم رو به افزایش است و طی چند روز گذشته نیز با آن روبرو بودیم.علیرغم غلظت بالای ریزگردها در روزهای گذشته و همچنین در دوره‌های قبلی، خوشبختانه به طور حاد افزایش چشمگیری در تعداد بیماران تنفسی و قلبی نداشته‌ایم.

وی افزود: در روزهای گذشته هم بسیاری از بیمارستان‌ها در حد چهار یا پنج بیمار با مشکل تنفسی داشتند و از این نظر افزایشی نسبت به روزهای قبل نداشتند. دو بیمارستان اصلی شهر اهواز حجم بالایی از بیماران تنفسی را نداشتند.

ایدنی نگرانی اصلی را بروز بیماری‌های مزمن ناشی از ریزگردها عنوان کرد و ادامه داد: ما در مورد ریزگردها انتظار افزایش قابل ملاحظه در تعداد بیماران را نداریم. آنچه مهم است عوارض مزمن آن و تبعات غیر مستقیم آن بر روی سلامت است. چون این ریزگردها روی درختان، حیوانات و.. هم ممکن است تاثیر گذار باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز درخصوص عوارض این ریزگردها بر دستگاه تنفسی گفت: انواع و اقسام ریزگردها می‌توانند منشاء بروز مشکل شوند. با توجه به اینکه این ریزگردها و گرد وغبارموجود حاوی چه موادی هستند، می‌توانند از نظر خواص فیزیکی و شیمیایی انواع مختلفی از عوارض را به همراه داشته باشند. آنچه عمدتا در مطالعاتی که در سال‌های اخیر در این دانشگاه داشتیم، این مواد حاوی سیلیس هستند و عوارض حاد ندارند و ما نگران عوارض مزمن ناشی از تماس با این مواد هستیم.

وی ادامه داد: سایز ذرات معمولا در حدی است که امکان نفوذ به دستگاه تنفسی تحتانی را ندارند و در قسمت‌های فوقانی آن مثل بینی و گلو رسوب می کنند. غالب بیمارانی که در روزهای افزایش ریزگردها مراجعه می‌کنند از سوزش گلو، افزایش ترشحات دستگاه تنفسی فوقانی و همچنین گرفتگی بینی شکایت می‌کنند. اندازه ذرات به گونه‌ای است که امکان رسوب در قسمت‌های فوقانی بیشتر است.

ایدنی در خصوص تمهیدات وزارت بهداشت برای بیماران تنفسی این استان نیز گفت: وزارت بهداشت در سال گذشته مصوب کرد که بیماران ریوی که به دنبال افزایش ریزگردها بستری می‌شوند، خدمات درمانی را به صورت رایگان دریافت کنند. ما به توجه به اینکه بار بیماری‌های تنفسی هم به خاطر باران‌های پاییزی و و هم بیماری‌های ریزگردها امکان افزایش داشته است، آمادگی مطلوبی را در بیمارستان‌ها فراهم کردیم. ازنظر تجهیزاتی و ذخیره دارویی نیز آمادگی کامل داریم. اکیپ فوریت و اورژانس پیش بیمارستانی نیز در این زمینه آمادگی کامل دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به تاخیر 10 روز بازگشت ریزگردها نسب به سال گذشته، افزایش بارندگی را سبب کاهش قابل ملاحظه دفعات وقوع این مساله عنوان کرد و گفت: از پاییز به سمت زمستان میزان دفعات افزایش غلظت ریزگردها، کاهش داشته است. این موضوع ارتباط مستقیمی با بارندگی‌ها و خشکسالی دارد که امسال بارندگی‌ها بهتر بوده است. سازمان هواشناسی معمولا از چند روز قبل هشدارهای لازم را می‌دهد و ما در ستاد بحران استان آماده باش اعلام می‌کنیم.

ایدنی ضمن بیان اینکه این مساله چند علتی است، اظهار کرد: گاهی منشاء این ریزگردها صحرای آفریقا است و گاهی هم داخلی. مداخله داخلی بیشتر می‌تواند منشاء داخلی آنها را کنترل و مهار کند. حل ریزگردها نیازمند همکاری منطقه‌ای و شاید بین‌المللی باشد.

وی در خصوص چگونگی تاثیر مزمن این ریزگردها بر دستگاه تنفسی گفت: ذرات 2.5 میکرون و کمتر، می‌توانند به قسمت‌های تحتانی دستگاه تنفسی برسند و حاوی نمک‌هایی باشند که در ترکیب با مایعات ایجاد اسید یا بازهای قوی کنند و در نهایت باعث ایجاد برونشیت‌ها قوی شوند. اگر حاوی فلزات سنگین باشند نیز ممکن است مدخل ورود این مواد به گردش خون و رسیدن به دستگاه‌های مختلف بدن باشد. عوارض پوستی، چشمی و دستگاه‌ تنفسی جزو عوارضی است که ریزگردها می‌توانند داشته باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهوازهمچنین با بیان اینکه تا امروز شواهدی مبنی بر کشف بیماری خاص مرتبط با ریزگرد در مردم منطقه نداشته‌ایم، افزود: معمولا در تماس‌های مزمن و مکرر با سطح بالا انتظار بروز بیماری‌های مزمن وجود دارد. ولی در معرض بودن همیشه باید به عنوان یک فاکتور خطر مد نظر قرار گیرد.

وی به مردم توصیه کرد: افراد خود را در معرض این ریزگردها قرار ندهند. اگر قرار است در فضای باز تردد کنند از ماسک استفاده کنند. بیماران تنفسی ممکن است با غلظت‌های کمتر از حد معمول دچار مشکل شوند. همچنین از ورزش در این شرایط اجتناب کنند.

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید