Performancing Metrics

صادرکنندگان برای ورود به مرکز مبادله ارزی شرط گذاشتند | اتاق خبر
کد خبر: 32139
تاریخ انتشار: 30 مهر 1391 - 11:00

اتاق نیوز- نایب رییس کنفدراسیون صادرات در پاسخ به این سوال که آیا صادرکنندگان ارز مبادله‌ای خود را وارد اتاق ارزی می‌کنند یا خیر گفت: طبق قانونی که برای اتاق مبادله ارزی وضع شده، قرار است صندوق توسعه ملی و بخشی از درآمدهای فروش نفت وارد اتاق ارزی شوند.

محمد لاهوتی افزود: در نشست وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشکل‌های صادراتی هم ما برای شفاف سازی ارزآوری خود اعلام آمادگی کردیم و قرار شد ارزی که توسط صادرکنندگان به واردکنندگان تخصیص می‌یابد به صورت اظهارنامه صادراتی یا شناسنامه ارزی شفاف شوند.

او با بیان این‌که این روش برای این است که دولت و سیستم ارزی کشور از روند مبادله ارز آگاهی داشته باشند، خاطرنشان کرد: دولت وسیستم ارزی کشور از این طریق می توانند آگاهی داشته باشد که در مقابل کالایی که صادر شده چه کالایی وارد شده و در چه اولویت ارزی جریان داشته است.

نایب رییس کنفدراسیون صادرات ادامه داد: ما برای شفاف سازی این کار را انجام می‌دهیم ولی حاضر نیستیم که اتاق مبادلات ارزی با نرخ مبادلاتی ارز صادرکنندگان را مورد مبادله قرار دهد.

وی تصریح کرد: اگر نرخ 2600 یا 2700 تومان ارز مبادلاتی به صادرات تخصیص یابد، با کاهش چشمگیر آن روبرو شده و از سوی دیگر واحدهای تولیدی ما نیز با مشکلات شدیدی مواجه می‌شوند.

لاهوتی با بیان این‌که عملا امکان ورود ارز به سیستم بانکی وجود ندارد، اظهار کرد: در حال حاضر تقریبا صادرکنندگان با واردکنندگان معامله می‌کنند واین اواخر که عملا امکان استفاده از ارز صرافی‌ها وجود ندارد شاهد رشد نرخ ارز در کشور شده‌ایم.

وی با بیان این‌که صادرکنندگان جایگاهی برای فروش ارز با قیمت واقعی آن ندارند، بیان کرد: از سوی دیگر واردکنندگان نیز نمی‌توانند با صادرکنندگان ارتباط برقرار کنند و از این رو باید واردکنندگان در زمان ثبت سفارش اظهارنامه صادرات صادرکنندگان را ارائه کنند تا معاملات شفاف‌تر باشد.

به گزارش ایسنا، هفته گذشته اعلام شده بود که طی نشست مشترک وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشکل های مرتبط با صادرات، صادرکنندگان از آمادگی خود برای ارایه ارز حاصل از صادرات در مرکز مبادلات ارزی خبر دادند.

این در حالی بود که رئیس کنفدراسیون صادرات به عنوان بزرگترین تشکل صادراتی کشور مخالفت خود را به عرضه ارز صادرکنندگان در مرکز مبادلات ارزی اعلام کرد.

به گفته رضی میری عرضه ارز حاصل از صادرات با نرخ 2500 تومان در مرکز مبادلات برای صادرکنندگان ضرر خواهد داشت و غیرعملی است.

منبع:ایسنا

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید