Performancing Metrics

لزوم تناسب عرضه‌ صندلی هواپیما در ایام نوروز | اتاق خبر
کد خبر: 322293
تاریخ انتشار: 10 اسفند 1394 - 23:54
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تأکید بر اینکه باید عرضه و تقاضا در ناوگان هوایی متناسب شود، در مورد احتمال راهبری نرخ‌ها از سوی ایران‌ایر، گفت: هزینه بالاسری ایرلاین‌های کوچک نسبت به ایران‌ایر کمتر است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تأکید بر اینکه باید عرضه و تقاضا در ناوگان هوایی متناسب شود، در مورد احتمال راهبری نرخ‌ها از سوی ایران‌ایر، گفت: هزینه بالاسری ایرلاین‌های کوچک نسبت به ایران‌ایر کمتر است.

به گزارش اتاق خبر به نقل از فارس؛ به هدف گذاری دولت برای نوسازی ناوگان هوایی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: وضعیت بحرانی صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور درک شده است.

وی در تشریح دلیل کمبود صندلی برای ایام پرتقاضایی نظیر نوروز، بیان کرد: در حال حاضر به دلیل کمبود هواپیما، عرضه و تقاضا در ناوگان هوایی کشور متعادل نیست و یکی از دلایل اصلی افزایش نرخ بلیت هواپیما در ایام اوج سفر و تعطیلات، نبود تعادل بین تعداد صندلی عرضه شده و میزان تقاضا است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: برای جلوگیری از ایجاد نرخ‌های نجومی و افزایش قیمت‌ها، باید تعادل در عرضه و تقاضا ایجاد شود و مدیریت سفر توسط متقاضیان سفر صورت گیرد.

اسعدی سامانی با تأکید بر اینکه مدیریت زمان سفر به اقتصاد خانواده‌ها نیز کمک می‌کند، بیان کرد: در شرایط آزادسازی نرخ‌ها، می‌توان از ایامی که قیمت‌ها کمتر و تقاضا پایین‌تر است، نیز برای سفر استفاده کرد؛ طبق تعاریف ایکائو حمل‌‌ونقل هوایی به عنوان محور توسعه مطرح است، یعنی اگر بخواهیم توسعه همه جانبه داشته باشیم و عدالت اجتماعی در همه نقاط کشور تعمیم یابد، قطعاً حمل‌ونقل هوایی در این حوزه نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

وی گفت:‌ اگر بخواهیم ارتباط خود را دنیا گسترش دهیم نیازمند توسعه حمل‌ونقل هوایی هستیم، ضمن اینکه توسعه حمل‌ونقل هوایی به رونق گردشگری می‌انجامد و رونق گردشگری به رشد اشتغال‌زایی منجر می‌شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اضافه کرد: در بحث افزایش ناوگان موضوع زنجیره ارزش نباید فراموش شود بلکه باید توسعه گردشگری، ساخت هتل‌های مناسب و خدمات انجام شود که می‌تواند بازگشت سرمایه در ارتباط با افزایش ناوگان را به نوعی توجیه و به بازگشت سرمایه کمک کند.

* شرایط رقابت در نرخ‌های مناسب برای ایرلاین‌های کوچک مناسب‌تر است

‌وی در پاسخ به این موضوع پس از توسعه ناوگان ایران‌ایر در قرارداد خرید ایرباس‌ها، احتمال رهبری نرخ‌ها از سوی این ایرلاین به دلیل قدرتمند شدن وجود دارد، گفت: قیمت بلیت هواپیمای نو نسبت به هواپیمای کارکرده متفاوت است و در این عرصه ایرلاین‌های دیگر که هواپیمای با سن بیشتری دارند، نیز می‌توانند با ایران‌ایر رقابت کنند؛ از این منظر که هزینه بالاسری آنها نسبت به ایران‌ایر کمتر خواهد بود و به دلیل کوچک‌تر بودن بدنه ایرلاین‌های خصوصی و کاهش هزینه‌ بالاسری، امکان ارائه نرخ‌های رقابتی بیشتری دارند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی‌ افزود: در هواپیماهای نو، موضوع استهلاک سرمایه خود هزینه‌‌‌ای را به ایرلاین‌ها تحمیل می‌کند ضمن آنکه قیمت هواپیمای نو خود هزینه سنگینی برای ایرلاین دارد و به این ترتیب ایرلاینی که هواپیمای نو زیادی وارد می‌کند، نمی‌تواند در عرصه رقابت با شرکت‌های دیگر از نظر قیمت وارد شود.

اسعدی سامانی افزود: البته هواپیمایی که وارد ناوگان ایران‌ایر می‌شوند اول منطقه‌ای و سپس قاره‌پیما هستند و به نظر می‌رسد ایران‌ایر بیشتر به دنبال کسب سهم خود در بازار منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و بین‌المللی است.

94111

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید