Performancing Metrics

وام خارجی برای کشورهایی مانند ایران توسعه نمی‌آورد | اتاق خبر
کد خبر: 324126
تاریخ انتشار: 17 اسفند 1394 - 23:14
استاد اقتصاد دانشگاه تگزاس آمریکا با اشاره به رویکرد دولت ایران برای استفاده از منابع مالی خارجی گفت: بانک‌های خارجی به راحتی وام می دهند اما باید توجه داشت این وام‌ها با شرایطی همراه هستند که در نتیجه آن، توسعه‌ای نصیب کشور وام گیرنده نمی‌شود.

اتاق خبر: پروفسور «لوید جف دوما» به رابطه میان نظام بانکداری بین‌المللی و افزایش بدهی دولت‌های درحال‌توسعه اشاره کرد و گفت: بانکداری بین‌المللی اغلب شرایطی را برای کشورهای درحال‌توسعه فراهم می‌کند تا به‌راحتی بتوانند وام دریافت کنند؛ اما نباید این نکته را فراموش کرد که این وام‌ها با شرایطی همراه هستند که در نتیجه آن، توسعه‌ای نصیب این کشورها نمی‌شود.

بنا بر این گزارش به نقل از تسنیم؛ وی افزود گاهی، اوضاع از این هم سخت‌تر می‌شود و دولت‌ها قادر به بازپرداخت این وام‌ها نخواهند بود.

دوما در تحلیل نتایج و تأثیرات وام‌های خارجی ایران بر اقتصاد داخلی‌اش تأکید کرد: اگر ایران از این وام‌ها برای سرمایه‌گذاری در اقتصاد داخلی خود بهره ببرد، در این صورت، فرصت خوبی دارد تا زیرساخت‌هایش را بیش‌ از پیش قوی کند. برای مثال می‌توان سرمایه‌گذاری در نظام آموزش‌وپرورش و زیرساخت‌های فرهنگی و اقتصادی کشور را در نظر گرفت. به همین خاطر، این وام می‌تواند اثرات مثبت بلندمدتی بر اقتصاد ایران داشته باشد.

نویسنده کتاب «اقتصاد حافظ صلح» در مورد قیمت نفت در سال آینده گفت: به نظر می‌رسد که قیمت نفت در سال آینده همچنان به روند غیرعادی و نزولی خود ادامه دهد. چراکه کشورهای مختلف تولیدکننده نفت، اصرار دارند تا سهم صادرات خود را در بازار نفتی به حداکثر برسانند.

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید