Performancing Metrics

نامه 100 نویسنده سرشناس برای آزادی روزنامه‌نگاران ترک | اتاق خبر
کد خبر: 327758
تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۲
بیش از 100 نویسنده با امضای نامه‌ای خطاب به احمد داووداغلو خواستار تبرئه دو تن از روزنامه‌نگاران برجسته ترکیه از اتهام جاسوسی شدند.

اتاق خبر - ماریو وارگاس‌یوسا، مارگارت اتوود و مونیکا علی سه تن از چهره‌های شاخصی هستند که امضایشان پای نامه‌ای برای آزادی روزنامه‌نگاران ترک به چشم می‌خورد.

کان دوندار و اردم گل دو روزنامه‌نگار برجسته اهل ترکیه به زودی به اتهام جاسوسی محاکمه می‌شوند. این نویسندگان در نامه خود علاوه بر درخواست تبرئه شدن دو روزنامه‌نگار یاد شده، از احمد داووداغلو خواسته‌اند که به محدودیت‌ها و سخت‌گیری‌ها برای آزادی بیان در ترکیه پایان دهد.

در این نامه آمده است : «در سال‌های اخیر، مقامات ترکیه برای خاموش کردن منتقدان و مخالفان خود تلاش‌های بسیار زیادی کرده‌اند. این کار بر تمام جوانب جامعه ترکیه تاثیرگذار بوده است. قانون‌های نظارتی جدید نه تنها باعث از میان رفتن آزادی بیان برای نویسندگان و روزنامه‌نگاران می‌شود، بلکه حقوق اساسی و آزادی‌های میلیون نفر را نیز تهدید می‌کند.»

این نامه نخست وزیر ترکیه را تشویق می‌کند که تمام نویسندگان دربند ترکیه را آزاد کند، و کسانی را که با جرم‌های مشابه زندانی هستند، تبرئه کند.

کان دوندار سردبیر روزنامه‌ جمهوریت و اردم گل مسئول دفتر این روزنامه در آنکارا به اتهام افشای اسرار دولتی روبه‌رو هستند. این اتهام پس از انتشار گزارشی درباره کمک تسلیحاتی دولت رجب طیب اردوغان به گروه‌های شورشی در سوریه علیه این دو روزنامه‌نگار مطرح شده است.

جنیفر کلمنت رئیس انجمن جهانی قلم در این باره گفت : «اینکه کان دوندار و اردم گل برای انجام دادن مسئولیت خود به عنوان یک روزنامه‌نگار ممکن است با حکم حبس ابد رو‌به‌رو شوند، نشان‌دهنده وضعیت اسف‌بار آزادی بیان در ترکیه است.»

منبع : گاردین / 24 مارس

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید